Engels: Taal en cultuur 3 (B-ODISEE-OBS59B)

6 studiepuntenEngels36 urenEerste semesterEerste semester
Jans Lysbeth (coördinator) |  Jans Lysbeth
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Engels: Taal en cultuur 3 (B-ODISEE-OBS59b)

6 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
Jans Lysbeth
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

  • Taalinzicht: de volgende items komen aan bod: word order and verb patterns, question forms, reported speech, relative, participle and other clauses. Studenten bepalen mee welke items prioritair behandeld worden.
  • Vaardigheden: studenten werken een paper uit over een onderwerp gerelateerd aan de Noord-Amerikaanse samenleving en stellen hun werk voor via een interactieve presentatie. Debatten worden voorbereid door vooraf door te nemen literatuur (artikels, podcasts)
  • Cultuur: een waaier aan onderwerpen gerelateerd aan de Amerikaanse samenleving komt aan bod.  
  • Literatuur: één actuele roman die in de klas samen wordt gelezen. Studenten raden elkaar boeken aan via klasdiscussies.
  • Woordenschat: English Vocabulary in Use: Advanced (chapters 1-50)
  • Projectweek: in het academiejaar 2024-2025 vindt er een studiereis naar Londen plaats. Tijdens deze studiereis bezoeken we theaters en musea. Studenten bereiden deze studiereis grondig voor en werken opdrachten af. Deelname aan deze reis is verplicht.

Het opleidingsonderdeel Engels: Taal en Cultuur 3 wordt volledig in het Engels gegeven. De woordenschattoetsen bevatten enkele vertaaloefeningen Nederlands-Engels.

Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Spelvormen

Grammaticale items worden kort geïntroduceerd door middel van een korte spelactiviteit die demonstreert hoe je dergelijke grammaticale items kan inoefenen met de eigen leerlingen. De items worden ingeoefend via oefensessies. De studenten bekijken voor de eigenlijke les grammar videos en maken aan de hand van een self-assessment remediërende oefeningen. Actuele (gesproken of geschreven) bronnen leveren stof tot verkennende en verdiepende debatten gerelateerd aan de Amerikaanse samenleving. Studenten schrijven een paper en brengen een interactieve presentatie over een onderwerp, gerelateerd aan de Verenigde Staten. Studenten werken projectmatig, werken oefeningen af, en bereiden activiteiten voor, zoals aangegeven op het digitale leerplatform en/of aangekondigd in de les. Studenten studeren de woordenschat zelfstandig in.

Evaluatieactiviteiten

Engels: Taal en cultuur 3 (B-ODISEE-O73380)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het schriftelijke examen in januari evalueert grammatica- en woordenschatkennis via gesloten en meerkeuzevragen. 

Woordenschatkennis wordt getest door middel van drie tussentijdse testen. Deelname aan deze toetsen is verplicht. De student(e) krijgt score nul voor de toetsen waaraan hij niet heeft deelgenomen. De testen kunnen enkel worden ingehaald bij gewettigde afwezigheid. Vanaf een gemiddelde score van 60% worden studenten vrijgesteld van het woordenschatdeel van het schriftelijke examen.

Schrijfvaardigheid wordt geëvalueerd door middel van een essay. (Permanente evaluatie, met aandacht voor proces en product, en peer-evaluatie)

Spreekvaardigheid  (deelnemen aan een gesprek) wordt geëvalueerd tijdens debatopdrachten via peerevaluatie en zelfevaluatie. Spreken voor een publiek wordt geëvalueerd door middel van een presentatie. Het cijfer wordt bepaald door peer-, zelf- en leraarevaluatie.

Studenten lezen één samen gekozen hedendaagse roman en raden elkaar via een blog andere Amerikaanse werken aan.

De puntenverdeling is als volgt:

  • grammaticakennis (schriftelijke examen): 25%
  • woordenschatkennis (tussentijdse toetsen en/of examen): 15%
  • Schrijfvaardigheid (permanente evaluatie): 20%
  • presentatie: 20%
  • Spreekactiviteiten (debatten): 10%
  • Boekendiscussies- en aanraders: 10%

 

Belangrijke opmerking!

Er wordt automatisch een zware onvoldoende (7 of minder) toegekend voor het geheel van dit opleidingsonderdeel in de volgende gevallen: de student(e) haalt een nul voor één van de genoemde onderdelen (essay, presentatie, woordenschat, grammaticaexamen, boekenaanraders) OF de student(e) haalt een zware onvoldoende (7 of minder) voor twee van deze genoemde onderdelen OF de student(e) haalt een onvoldoende (8 of 9) voor drie van deze genoemde onderdelen.

Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.

Het schriftelijke examen bestaat uit een schriftelijk grammatica- en woordenschatexamen. Opdrachten worden herwerkt en terug ingediend.

Belangrijke opmerking!

Er wordt automatisch een zware onvoldoende (7 of minder) toegekend voor het geheel van dit opleidingsonderdeel in de volgende gevallen: de student(e) haalt een nul voor één van de genoemde onderdelen (woordenschat, grammatica, uitspraak, spelling) OF de student(e) haalt een zware onvoldoende (7 of minder) voor twee van deze genoemde onderdelen OF de student(e) haalt een onvoldoende (8 of 9) voor drie van deze genoemde onderdelen.