Communiceren en samenwerken (B-ODISEE-OBS51A)

4 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
Langie Hilde (coördinator) |  Kesteloot Wim |  Langie Hilde |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.  

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAS32A : Communiceren en samenwerken
OBS52A : Communiceren en samenwerken (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OBS76A : Communiceren en samenwerken
OAS15A : Communiceren en samenwerken
OAS65A : Communiceren en samenwerken
OAS41A : Communiceren en samenwerken

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Communiceren en samenwerken (B-ODISEE-OBS51a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenTweede semesterTweede semester
Kesteloot Wim |  Langie Hilde |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

In dit opleidingsonderdeel staat de samenwerking in de school centraal, intern als schoolteam en extern met diverse schoolpartners, ouders. Daarnaast verkennen we de beroepsidentiteit van de leraar als samenwerkend en communicatief lid van een breder pedagogisch team. 

Samenwerken in een schoolteam betekent dynamisch en co-constructief overleggen in onderwijsspecifieke contexten: vakgroepsvergaderingen, klassenraden, personeelsvergaderingen, lokaal onderhandelingscomité (LOC) e.a.   

Schoolbeleid: didactisch-pedagogisch beleid, diversiteitsbeleid, participatieculturen, preventiebeleid, personeelsbeleid, taalbeleid, kwaliteitszorg, crisiscommunicatie, organisatiestructuur, communicatielijnen.  

Schoolcultuur: positieve schoolculturen, inspraak, pedagogische visie en dagelijkse toepassing hiervan.  

Ouderbetrokkenheid en -participatie: definitie, dimensies, niveaus van betrokkenheid, aandachtspunten. 

Moeilijke gesprekken voeren: oudercontact, slechtnieuwsgesprek, actief luisteren, probleemoplossend denken en handelen, vervolggesprekken. 

Deontologie: ambtsgeheim, discretieplicht, aangifteplicht, meldingen, privacy, AI-toepassingen in het onderwijs, GDPR in het onderwijs, aansprakelijkheid, ongevallen, verzekeringen.  

 

 

studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26205

Casuïstiek - Digitaal leren - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie

In de lessenreeksen ga je naast de aangeboden doceer- en/of instructiemomenten regelmatig zelf aan de slag met concrete casussen en oefeningen, samenwerkend en onder begeleiding van de docent.  

 Eénmalige tussentijdse feedback buiten de lessen om op de posteropdracht voor Communiceren en samenwerken is mogelijk binnen de voorziene periode. Je kan dit terugvinden op de semesterplanning van het opleidingsonderdeel op Ultra / Toledo. 

Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je ophttps://stage.odisee.be/onderwijs/veb/

Evaluatieactiviteiten

Communiceren en samenwerken (B-ODISEE-O71266)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De informatie over het verloop van het evaluatiemoment, het gebruik van leermateriaal en de evaluatiecriteria staat in de opdrachtomschrijvingen. Die opdrachtomschrijvingen vind je op Ultra / Toledo. Specifieke evaluatiemodaliteiten voor LIO-baanstudenten bijvoorbeeld vind je eveneens op Ultra / Toledo.   

De doelstellingen worden tijdens de contactmomenten geëvalueerd aan de hand van een openboekexamen/-evaluatiemoment deontologie, een simulatie van een slechtnieuwsgesprek met analyse, een posterpresentatie over schoolbeleid, schoolcultuur en ouderbetrokkenheid en –participatie en een simulatie van een klassenraad met een reflectie achteraf 

Je bent pas geslaagd voor het opleidingsonderdeel als: 

- je alle opdrachten op tijd ingediend hebt en je die op het voorziene tijdstip zelf hebt uitgevoerd.    

- je zowel voor elk van de opdrachten als voor elk van de evaluatiemomenten geslaagd bent. De specifieke beoordelingscriteria of scorewijzers vind je terug op Toledo.   

- Openboekexamen/-evaluatiemoment deontologie (20%)   

- Mondeling examen/-evaluatiemoment over slechtnieuwsgesprek (20%)   

- Posterpresentatie over schoolbeleid, schoolcultuur en ouderbetrokkenheid en -participatie (40%)   

- Simulatie klassenraad met reflectie achteraf (20%)   
   
Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. In dit geval neem je zelf zo snel mogelijk contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is.  

Wanneer men op één onderdeel een 7 op 20 of minder haalt, wordt de eindscore herleid tot het laagste punt. 

Het NIET compenseren of het niet afleggen van een onderdeel leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.  
Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je terug op Ultra / Toledo.  
  

 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.