Leren en ontwikkelen (B-ODISEE-OBS47A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17834&OPLID=533
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAS23A : Leren en ontwikkelen
OBS48A : Leren en ontwikkelen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OBS66A : Leren en ontwikkelen
OBS67A : Leren en ontwikkelen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAS05A : Leren en ontwikkelen
OAS06A : Leren en ontwikkelen
OAS22A : Leren en ontwikkelen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Leren en ontwikkelen (B-ODISEE-OBS47a)
Inhoud
In het opleidingsonderdeel Leren en Ontwikkelen gaan we na hoe de gevoelens en gedachten van jongeren hun schools functioneren beïnvloeden. Hierbij staan we eerst stil bij de verschillende algemene ontwikkelingsprocessen van jongeren. Vervolgens komen ook jongeren met extra uitdagingen aan bod. We denken hierbij oa. aan jongeren met faalangst, hoogbegaafdheid, ASS en schoolmoeë leerlingen. We bekijken ook hoe het perspectief van de leraar een invloed heeft op het leerproces van de jongere.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26201
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Casuïstiek - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten
In elke sessie vertrekken we vanuit praktijkgerichte en realistische casussen die we koppelen aan theoretisch kaders. Zowel jij als de docent kunnen casussen aanreiken waar rond gewerkt kan worden. Hierbij verwachten wij een actieve inbreng van jou.
Je krijgt eenmalige tussentijdse feedback op je opdrachten binnen de voorziene periode (zie semesterplanning)
Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op https://stage.odisee.be/onderwijs/veb/
Evaluatieactiviteiten
Leren en ontwikkelen (B-ODISEE-O71263)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Leren en ontwikkelen evalueren we aan de hand van een openboekevaluatie (of een Lio-variant) en een opdracht.
Openboekevaluatie: Aan de hand van casussen en het toelichten van stellingen wordt getoetst of je voldoende inzicht in de theorie hebt verworven en deze kan toepassen.
Heb je een LIO-contract, dan maak je in plaats van een openboekevaluatie een inzichtelijke verwerking vanuit jouw eigen klaspraktijk. De toelichting, evaluatiecriteria en organisatie van de de opdracht voor Lio-baners vind je op Toledo.
Je maakt ook een zelfstandige opdracht: interview met een jongere. De toelichting, evaluatiecriteria en organisatie van deze opdracht vind je op Toledo en zal toegelicht worden tijdens een lesmoment.
De eindscore zal berekend worden op basis van volgende puntenverhouding:
Mondeling open boekevaluatie of LIO-variant onder de vorm van een opdracht: 80%
Opdracht: interview met een jongere: 20%
Wanneer men op één onderdeel een 7 of minder haalt, wordt de eindscore herleid tot het laagste punt.
Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie of het niet respecteren van de deadline leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.
Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel.
Toelichting bij herkansen
Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.