Leren en ontwerpen (B-ODISEE-OBS43A)

4 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Cieters Veerle (coördinator) |  Cieters Veerle |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAS04A : Leren en ontwerpen
OBS44A : Leren en ontwerpen
OBS41A : Leren en ontwerpen
OBS42A : Leren en ontwerpen
OAS01A : Leren en ontwerpen
OAS02A : Leren en ontwerpen
OAS03A : Leren en ontwerpen

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Leren en ontwerpen (B-ODISEE-OBS43a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
Cieters Veerle |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

In het opleidingsonderdeel leren en ontwerpen staat een lesontwerp maken en de (vak)didactische inzichten die daarbij horen centraal.  

We vertrekken van wat werkt in leren en onderwijs. We denken over volgende vragen: Welke rol speel je als leraar? Wat doet een goede leraar? Wat zijn goede lessen? … En zetten zo onze stappen op weg naar professioneel werken als leraar. 

We leren uit welke bouwstenen een les bestaat en hoe je ervoor zorgt dat je een samenhangende les maakt. We verkennen volgende bouwstenen: visie, didactische beginsituatie, doelgericht werken, leerinhoud, leeractiviteiten en docentenrollen, leeromgeving, tijd, bronnen en materialen, groeperingsvormen, toetsing. 

Daarnaast onderzoek je op basis van je vakexpertise welke mogelijkheden je hebt als leraar in het Vlaams onderwijs. Welke onderwijsvakken kan je geven? Waar ben je sterk in? Waar liggen jouw ontwikkeldomeinen? 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=25771

Begeleide zelfstudie - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Simulatie - Werkplekleren

De input die je krijgt in de lessen helpen je bij het ontwikkelen van een goed lesontwerp en inzicht te krijgen hoe je goed lesgeeft.  

Je zal een aantal zaken zelfstandig via leerpaden doornemen, opdrachten uitvoeren en observeren in een reële klassituatie.       

Doorheen het semester krijg je schriftelijke feedback, je maakt best gebruik van deze begeleidingskansen. Het is belangrijk je aan de deadlines uit de planning te houden zowel voor de begeleiding als de definitieve ontwerpen. 

Er is een aangepaste route voor studenten die reeds lesgeven onder bepaalde voorwaarden. Meer informatie vind je als lio-student op Toledo.  

Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op de stagewebsite en het studentenplatform. 

Evaluatieactiviteiten

Leren en ontwerpen (B-ODISEE-O71145)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit 5 onderdelen 

Deze onderdelen tellen mee in de eindscore: 

  • Verkenning van het vakgebied/bekwaamheid (opdracht) 
  • Observatieverslag van de observatiestage 
  • Lesontwerp (eerste -en bijgewerkt versie + reflectie) 
  • Openboekevaluatie (schriftelijk): de student heeft inzicht in de theorie. 

 

 

Dit onderdeel moet je afleggen om te kunnen zijn slagen voor leren en ontwerpen, maar telt niet mee in de eindscore: . 

 

Uitvoeren van een microteachingsopdracht of zijn praktijkroutevariant 

 

Het eindcijfer bepalen we door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores: 

Verkenning eigen vakgebied/bekwaamheid: 10% 

Observatieverslag: 10% 

Lesontwerp (eerste -en bijgewerkt versie + reflectie): 40 % 

Openboekboekevaluatie: 40% 

 

De timing, de inhoud en de organisatie van de permanente evaluatie is te vinden op Toledo.  

Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.  

Elke afwezigheid op een evaluatiemoment of het niet halen van een deadline moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel. 

De stage -en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, het stagevademecum,  de stageovereenkomst en de ECTS-fiche.  De student die geen goedgekeurde stage/LIO/werkplek-overeenkomst heeft kan geen stage doen. Het niet naleven van afspraken met stageschool én/of hogeschool wordt als een breekpunt gezien. De info rond stage vind je op Toledo, studentenportaal en/of de stagewebsite. 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.