Helder communiceren (B-ODISEE-OBS29B)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19733&OPLID=533
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAS56A : Helder communiceren
OAS57A : Helder communiceren
Plaats in het onderwijsaanbod
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs - 60SP (Brussel) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstand light - 60SP (Brussel) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs -voor bachelors in de kunsten - i.s.m. Luca - in dagonderwijs - 60SP (Brussel) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - voor bachelors in de kunsten - i.s.m. LUCA - in afstand light - 60SP (Brussel) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Helder communiceren (B-ODISEE-OBS29b)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel gaan we regelmatig concreet aan de slag met oefeningen om zowel schriftelijk als mondeling open en correct te leren communiceren met leerlingen, ouders, collega's, directies en externen, op maat van het onderwijs, en van de leraar in opleiding.
H1. Wat is communicatie? We bekijken en bespreken samen het begrip communicatie, het communicatiemodel, de niveaus van communicatie, de axioma’s van Watzlawick, de verschillen tussen verbale en non-verbale communicatie en de soorten ruis.
H2. Taalzorg. Je krijgt aan de hand van oefeningen inzicht in je eigen taalgebruik en in het belang van een goed schriftelijk taalgebruik specifiek voor leerkrachten.
H3. Schrijven. We analyseren de uiteenlopende soorten tekstverbanden, -structuren en –onderdelen zoals verwijswoorden, signaal- en verbindingswoorden. Welke schrijfondersteuning en schrijftools zijn er voorhanden en hoe werken die precies? Hoe stel ik op een vlotte en professionele manier een brief op, een e-mail, een nota, een melding of een signalering in het leerlingenvolgsysteem? Hoe schrijf ik een vak- en klassenraadcommentaar?
H4. Opzoeken, vermelden en citeren. Welke verschillende soorten bronnen en zoekstrategieën zijn er voor jou als leerkracht en voor je leerlingen? Wat is plagiaat precies? Hoe zit het met auteursrechten in het onderwijs? Wat met AI?
H5. Argumenteren en debatteren in de klas. Hoe onderbouw ik een standpunt of een mening met argumenten? Welke soorten drogredenen of sofismen zijn er? We bekijken het samen met behulp van voorbeelden uit de klas.
H6. Spreken. We overlopen tips en zaken om rekening mee te houden als je spreekt voor een groep. Ook de soorten presentatieprogramma’s komen aan bod, alvorens zelf aan de slag te gaan met een eigen korte presentatie van een term of een begrip uit je eigen vakgebied.
H7. Solliciteren in het onderwijs. Hoe schrijf ik een motivatiebrief in het onderwijs? Hoe stel ik een gepast cv op en hoe kan ik me precies voorbereiden op een sollicitatiegesprek als ik uitgenodigd word door de directie? Hoe blijf ik op de hoogte van vacatures en eventueel aanvullende lesopdrachten?
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30272
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten
Het opleidingsonderdeel Helder communiceren bestaat uit zelfstudie met behulp van de syllabus en bijhorende online oefeningen. Eenmalige tussentijdse feedback op de in te dienen opdrachten waarin je de aangeboden communicatie-, taal- en spellingregels uit de syllabus toepast, is zeker mogelijk. Het tijdstip of de gereserveerde datums hiervoor vind je terug op de semesterplanning van Helder communiceren op Ultra / Toledo.
Goed om weten Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op https://stage.odisee.be/onderwijs/veb/
Evaluatieactiviteiten
Helder communiceren (B-ODISEE-O72502)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
De gehanteerde beoordelingsschaal is geslaagd/niet geslaagd.
De informatie over het verloop van het evaluatiemoment, het gebruik van leermateriaal, de evaluatiecriteria staat in de opdrachtomschrijvingen. De opdrachtomschrijvingen zelf vind je op Ultra / Toledo.
Voor het opleidingsonderdeel (OPO) Helder communiceren ben je pas geslaagd wanneer:
- je alle opdrachten op tijd ingediend of op het voorziene tijdstip zelf uitgevoerd hebt. Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.
- je geslaagd bent voor de mondelinge presentatie of talking head-opname van je presentatie van een eigen vakterm of -begrip waarin je de communicatie-, taal- en spellingregels toepast uit het lesmateriaal en de syllabus.
- je geslaagd bent voor elk van de drie schrijfopdrachten waarin je de communicatie-, taal- en spellingregels toepast uit het lesmateriaal en de syllabus.
Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt in dit geval zo snel mogelijk contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen, nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.