Wiskunde: Statistiek en kansrekenen (B-ODISEE-OBS22A)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Hofman Leen (coördinator) |  Hofman Leen
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Het is wenselijk dat je het 4de jaar secundair onderwijs gevolgd hebt in een afdeling met 5 uren wiskunde per week en goed scoorde voor het vak wiskunde. In de derde graad is een vooropleiding met minimaal 4 uur wiskunde wenselijk.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wiskunde: Statistiek en kansrekenen (B-ODISEE-OBS22a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Hofman Leen
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Beschrijvende statistiek:

  • Historie en deelgebieden 
  • Statistische begrippen: elementen, soorten variabelen, populatie en steekproef, steekproeffouten
  • Ordenen van data: frequentietabel en klassentabel
  • Verwerken van data: centrummaten, spreidingsmaten, kengetallen
  • Grafisch voorstellen van data: beelddiagram, staafdiagram, strookdiagram, schijfdiagram, stengel- en bladdiagram, histogram, frequentiepolygoon, ogief, boxplot
  • Excel, Geogebra of de TI-84 plus gebruiken om oefeningen beschrijvende statistiek op te lossen
  • Didactische aanpak van beschrijvende statistiek in de tweede graad S.O.

Normale verdeling

  • Dichtheidskrommen
  • Grafiek van een normale verdeling
  • Normale verdeling met TI83/84 en Geogebra
  • Standaardiseren

Kansverdelingen

  • ​Stochasten
  • Discrete kansverdelingen
  • Continue kansverdelingen
  • Centrale limietstelling

Combinatoriek

  • Telproblemen (tellen met schema's, tellen met formules)
  • Binomiaalgetallen (driehoek van Pascal, Binomium van Newton)

Kansrekenen

  • Toevalsexperiment
  • Uitkomstenruimte en gebeurtenis
  • Experimentele kans
  • Uniforme kans
  • Voorwaardelijke kans

Actieve kennis van het Nederlands.
Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en beeldmateriaal.

Tijdens de contacturen worden kernbegrippen toegelicht en leerinhoud aangebracht via onderwijsleergesprek.
De studenten maken individueel of in duo oefeningen (coaching). Bepaalde oefeningen worden thuis voorbereid en tijdens de contacturen gecorrigeerd.
Niet alle oefeningen worden tijdens de les behandeld, het is dan de verantwoordelijkheid van de student om deze verder thuis af te werken en vragen te stellen indien nodig.
De student oefent gedeeltelijk tijdens de contacturen/gedeeltelijk zelfstandig op de computer om de software en de grafische rekenmachine zelf vlot te kunnen hanteren en didactisch te kunnen aanwenden.
Er dient thuis een examenopdracht (individueel of per twee) gemaakt te worden: enquête opstellen en verwerken.
 

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde: Statistiek en kansrekenen (B-ODISEE-O70440)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij de eerste examenkans wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van volgende deelscores:

  • taak beschrijvende statistiek (10%)
  • toets beschrijvende statistiek - normale verdelingen - kansverdelingen (30%)
  • toets telproblemen (30%)
  • toets kansrekenen (30%)

De laatste toets valt automatisch samen met het laatste lesmoment. De overige toetsmomenten worden in samenspraak gepland. Ongewettigde afwezigheid op moment van één van de evaluatiemomenten leidt tot een NA op het volledige opleidingsonderdeel. Bij gewettigde afwezigheid wordt op initiatief van de student en in rechtstreeks overleg met de docent een inhaalmoment voorzien of een andere regeling getroffen. De student bezorgt hiervoor de documenten ter wettiging van zijn afwezigheid aan de docent.

De inleveringstermijn voor de opdracht moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Enkel in geval van overmacht - en mits de student de documenten ter wettiging ervan aan de docent bezorgt - kan hiervan afgeweken worden. De sanctie geldt ook wanneer een nieuw toegestane termijn niet wordt nageleefd.

  • Indien een student de opdracht laattijdig inlevert, dan wordt het cijfer voor deze opdracht met 20% van het maximum verminderd.
  • Indien een student de opdracht niet indient, leidt dit automatisch tot een ‘NA’ voor het volledige opleidingsonderdeel.

De punten voor de opdracht blijven behouden tijdens de derde examenperiode, tenzij bij een onvoldoende. Dan wordt de opdracht opnieuw ingediend tijdens de derde examenperiode. 

Tijdens de evaluatiemomenten wordt geëvalueerd of de student de leerstof beheerst en kan toepassen in nieuwe situaties. De oefeningen zijn gedeeltelijk analoog aan de oefeningen gemaakt tijdens het jaar en doen gedeeltelijk een beroep op de creatieve inbreng, het analyserend vermogen en het doorzettingsvermogen van de student.

Tijdens de toetsen mag gebruik gemaakt worden van een geodriehoek, passer en een rekentoestel, type TI-30XS. Voor het onderdeel rond normale verdelingen mag gebruik gemaakt worden van een grafisch rekentoestel. 

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

De tweede examenkans houdt een schriftelijk examen (90%) en opdracht statistiek (10%) in.

De inleveringstermijn voor de opdracht moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Enkel in geval van overmacht - en mits de student de documenten ter wettiging ervan aan de docent bezorgt - kan hiervan afgeweken worden. De sanctie geldt ook wanneer een nieuw toegestane termijn niet wordt nageleefd.

  • Indien een student de opdracht laattijdig inlevert, dan wordt het cijfer voor deze opdracht met 20% van het maximum verminderd.
  • Indien een student de opdracht niet indient, leidt dit automatisch tot een ‘NA’ voor het volledige opleidingsonderdeel.

Het examen duurt 4 uur en verloopt volledig schriftelijk. Indien de student dit wenst kunnen bepaalde vragen mondeling worden toegelicht.

Tijdens het examen wordt geëvalueerd of de student de leerstof beheerst en kan toepassen in nieuwe situaties. De gevraagde oefeningen zijn gedeeltelijk analoog aan de oefeningen gemaakt tijdens het jaar en doen gedeeltelijk een beroep op de creatieve inbreng, het analyserend vermogen en het doorzettingsvermogen van de student.

Op alle evaluatiemomenten is het wiskundig basismateriaal toegelaten m.i.v. passer, geodriehoek en rekentoestel. Het geheugen van het rekentoestel mag op dat moment geen wiskundige formules, definities of eigenschappen bevatten.