Integratiepraktijk in de stad en de wereld (B-ODISEE-OBS14B)

4 studiepuntenNederlands8 urenEerste semesterEerste semester
Agon Tine (coördinator) |  Agon Tine |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS65A : Integratiepraktijk in de stad en de wereld
OAS21A : Integratiepraktijk in de stad en de wereld
OAS38A : Integratiepraktijk in de stad en de wereld
OAS47A : Integratiepraktijk in de stad en de wereld
OBS20B : Integratiepraktijk in de stad en de wereld
OAS71A : Integratiepraktijk in de stad en de wereld
OBS82A : Integratiepraktijk in de stad en de wereld

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Integratiepraktijk in de stad en de wereld (B-ODISEE-OBS14b)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht8 urenEerste semesterEerste semester
Agon Tine |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

In het opleidingsonderdeel Integratiepraktijk in de stad en de wereld staat het maatschappelijk engagement van de leraar centraal.  Je gaat op stage in een organisatie waar je ondergedompeld wordt in een diverse context (kansengroepen, culturele diversiteit, genderdiversiteit, …).  Je krijgt ondersteunende kaders om je kijken naar diversiteit in vraag te stellen.  Op die manier ontwikkel je sleutelcompetenties voor leren voor diversiteit.   

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30143

Interactievormen - Reflectie - Werkplekleren

In dit opleidingsonderdeel doe je Community Service Learning. Dit is een ervaringsgerichte onderwijsvorm die theoretische leerinhouden koppelt aan een maatschappelijk engagement en waarover je kritisch reflecteert.  
Concreet ga je voor deze stage aan de slag in een organisatie die werkt met kansengroepen.  Deze stage bedraagt minstens 10u. Je reflecteert 4 keer aan de hand van babbelboxmomenten.  Op die manier krijg je zicht op critical moments en jouw groei tijdens je stageperiode.  Deze verwerk je vervolgens in je eindevaluatie.   

Tijdens de contactmomenten sta je stil bij jouw manier van kijken naar diversiteit en worden hiervoor kaders aangereikt ter verdieping.   

Tijdens intervisie deel je jouw stage-ervaringen en ga je hierover in dialoog met elkaar.  Hierbij leer je van elkaar en komen zo verschillende perspectieven aan bod. 

 

Evaluatieactiviteiten

Integratiepraktijk in de stad en de wereld (B-ODISEE-O72438)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Tijdens de stage reflecteer je aan de hand van babbelboxmomenten. Deze reflecties vormen het vertrekpunt om je eigen omgaan met diversiteit te ondervragen.  Ook de werking van de organisatie en de doelgroep kan hierbij in kaart worden gebracht.  De babbelboxen zijn verplicht maar worden niet beoordeeld. Indien je geen babbelboxen hebt ingediend word je score herleid tot 7/20.  

Tijdens het laatste contactmoment geef je via een presentatie een synthese van je opgedane inzichten.  Hierbij staat het getuigen over je persoonlijke groei in het omgaan met diversiteit centraal, gekoppeld aan theoretische en maatschappelijke inzichten.

Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie vind je op Toledo. 

 

De eindscore wordt bepaald door de feedback op de evaluatiecriteria van de stagementor en de score op de presentatie.  (50/50)  De student moet geslaagd zijn op beide onderdelen om te slagen voor het opleidingsonderdeel. Dit betekent zowel geslaagd zijn op de stage (10u) als op de presentatie. Op Toledo vind je verdere toelichting rond de puntenverdeling. 

Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met je docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel. 

Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie of een onvolledige stage (minder dan 10 uur) leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel. 

De stage -en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, het stagevademecum, de stageovereenkomst en de ECTS-fiche.  De student die geen goedgekeurde stage -overeenkomst heeft kan geen stage doen. Het niet naleven van afspraken met stageschool én/of hogeschool wordt als een breekpunt gezien. 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.