Leren in diversiteit B (B-ODISEE-OBS12B)

4 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Kesteloot Wim (coördinator) |  Agon Tine |  Cieters Veerle |  De Clerck Stefan |  De Schryver Kirsten |  Galle Jolien |  Jansegers Melissa |  Kesteloot Wim |  Langie Hilde |  Laridaen Charlotte |  Ooms Saar |  Penneman Jürgen |  Pepermans Sofie |  Van den Broeck Bram |  Van der Haegen Hilde |  Verbrugge Luc |  Verdoodt Diede |  Verhofstadt Nele  | MinderMeer
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS60A : Leren in diversiteit B
OAS14A : Leren in diversiteit B
OAS31A : Leren in diversiteit B
OAS44A : Leren in diversiteit B
OBS18B : Leren in diversiteit B
OAS68A : Leren in diversiteit B
OBS75A : Leren in diversiteit B

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Leren in diversiteit B (B-ODISEE-OBS12b)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
Agon Tine |  Cieters Veerle |  De Clerck Stefan |  De Schryver Kirsten |  Galle Jolien |  Jansegers Melissa |  Kesteloot Wim |  Langie Hilde |  Laridaen Charlotte |  Ooms Saar |  Penneman Jürgen |  Pepermans Sofie |  Van den Broeck Bram |  Van der Haegen Hilde |  Verbrugge Luc |  Verdoodt Diede |  Verhofstadt Nele  | MinderMeer
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

Een klas presenteert zich als een divers gegeven vanaf het eerste contact met de praktijk. In leren in diversiteit B verdiepen we je verdere competenties in het lesgeven maar dagen we je ook uit om met de diversiteit van een klas om te gaan, als leraar en als lid van een team.  

De specifieke focus van de praktijk ligt op zelfgestuurd leren, differentiëren, coöperatief leren, UDL, onderzoekend leren en co-teaching. 

 

studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30141

 

In leren in diversiteit B verdiepen en verbreden we je vaardigheden om les te geven aan de hand van een co-teaching en actieve stage.  

Tijdens de contactmomenten voer je een co-teaching uit en ligt de focus verder op intervisie, reflectie en leergroepen. Daarnaast begeleiden we je bij je ontwerponderzoek en reiken we (via leerpaden en contactmomenten) ondersteunende kaders aan voor de uitvoering van de praktijk.    

Daarnaast voer je actieve stage uit in een school. Tijdens het startgesprek vertrek je met je begeleider vanuit je persoonlijk ontwikkelingsplan uit het opleidingsonderdeel Leren in mijn vak B en kies je samen minstens één accent of focus om verder uit te diepen.   

Voor het opleidingsonderdeel Leren in diversiteit B loop je 10 uur actieve stage, exclusief minimum één lestijd observatie per klas waar je actief stageloopt. Hierbij kies je bij minstens één lesontwerp (en bijhorende lesrealisatie) zelf één focus uit de aangeboden selectie van behandelde thema’s uit het opleidingsonderdeel Leren in diversiteit A om toe te passen: differentiëren, UDL, onderzoekend leren, leerplan, zelfgestuurd leren of coöperatief leren. Je krijgt in de loop van het semester een lesbezoek en ontvangt hierover feedback.   

Als LIO-baanstudent voer je je praktijk uit in je eigen klas, en in sommige gevallen aangevuld met stage op een stageschool. We begeleiden je, samen met je mentor van de school, individueel, online en on the job. Over de specifieke modaliteiten vind je meer informatie op Ultra / Toledo.  

Op het einde van leren in diversiteit B toon je ook aan dat je je kan professionaliseren.   

Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel Integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op de stagewebsite. 

Evaluatieactiviteiten

Leren in diversiteit B (B-ODISEE-O72432)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Self assessment/Peer assessment, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie gebeurt op basis van de uitvoering van de praktijkopdrachten en de schriftelijke neerslag ervan in het portfolio, aangevuld met een assessmentsgesprek op het einde van leren in diversiteit B.   

Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie voor alle praktijkroutes vind je op Ultra / Toledo.    

 

o DEEL 1: Praktijk (65% van de totaalscore)  

- Stageadministratie: De stage -en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, het stagevademecum, de stageovereenkomst en de ECTS-fiche.  Heb je geen goedgekeurde stageovereenkomst of LIO-contract, dan kan je geen stage doen. Het niet naleven van afspraken met stageschool én/of hogeschool wordt als een breekpunt gezien.   

  

- Lesontwerpen en lesrealisatie co-teaching  

- Lesontwerpen actieve stage, waarvan minstens één met zelfgekozen accent uit de aangeboden selectie van vijf behandelde thema’s uit Leren in diversiteit A. Een beoordeling zwak voor taal of één van de decretaal bepaalde basiscompetenties/kerndoelen kan leiden tot een tekort voor stage.    

- Lesrealisaties actieve stage, waarin je in ten minste één realisatie minstens één zelfgekozen accent of focus uit de aangeboden selectie van vijf behandelde thema’s uit Leren in diversiteit A toepast.   

- Verslagen lesbezoeken mentor(en) stageschool en praktijk- of LIO-begeleider  

   

o DEEL 2: VISIE, REFLECTIE EN EXPERTISE-ontwikkeling (35% van de totaalscore)  

Bewijsstukken van minstens twee acties in het kader van professionalisering  

Reflecties per les(blok)  

Eindreflectie   

Ontwerponderzoek  

 

Je licht in het eindassessment van Leren in diversiteit B deel 1 en 2 van je portfolio toe.    

Je moet geslaagd zijn voor beide delen om het opleidingsonderdeel (OPO) Leren in diversiteit B succesvol af te leggen. Indien je op een van de delen een 7 of minder op 20 behaalt, wordt de totaalscore herleid tot het deel met het laagste punt. Schriftelijk en mondeling taalgebruik is een breekpunt voor dit opleidingsonderdeel.  

Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel. Het niet afleggen van een opdracht binnen de delen van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.   

 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen, nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.