Medische informatica (B-ODISEE-OBM27A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17140&OPLID=57
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBP28B : Technologie III (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de elektronica-ICT - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting ICT) 180 sp.
- Bachelor in de elektronica-ICT - in dagonderwijs (Gent) (Afstudeerrichting elektronica) 180 sp.
- Bachelor in de medische beeldvorming en radiotherapie (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de medische beeldvorming en radiotherapie - in afstandsonderwijs (Brussel) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Medische informatica (B-ODISEE-OBM58a)
Inhoud
De medische informatica is een brede wereld waarin multidisciplinaire samenwerking eerder de regel is dan de uitzondering. Door evolutie van de gezondheidszorg kregen medische beelden een centrale rol in de behandeling en opvolging van zorgvragers. Technologen zijn dan ook niet alleen groot gebruikers van informatie, ze produceren ook grote hoeveelheden data die voor lange tijd worden gedocumenteerd in het medisch dossier. De toenemende rol van de informatica in de werking van onze departementen maakt enige notie essentieel voor een vlotte samenwerking. Deze introductie in de medische informatica laat de student kennismaken met 6 subdomeinen waar hij of zij later mee in contact komt. Hierdoor kan de student op een professionele manier communiceren in dit multidisciplinair werkveld. De student ontvangt een studiewijzer met doelstellingen per subdomein via het digitaal leerplatform. Tijdens de colleges, zowel online als fysiek, worden 6 subdomeinen besproken:
- Service Design & BI
- Workflow & Languages
- Visualisation (beeldweergave)
- A.I. & Post-Processing (beeldverwerking)
- Systems/Storage & Network
- GDPR (wetgeving, privacy)
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=24619
Via Toledo wordt een reader aangeboden naar diverse artikels en handboeken (uit het digitaal aanbod) die de studenten kunnen aanwenden voor het uitdiepen van hun kennis. De snelle evolutie van de informatica maakt ook dat online kennisdatabanken deel zullen zijn van het studiemateriaal.
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten
De cursus is een mix van asynchrone (online via Toledo) en synchrone momenten in functie van het onderwerp en de doelstellingen per hoofdstuk (zie detail op Toledo).
Evaluatieactiviteiten
Medische informatica (B-ODISEE-O70729)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Een uitgebreide studie en examenwijzer (incl. scoreformulier) zal meegedeeld worden op Toledo, in essentie omvat de evaluatie drie elementen:
1. Kennistoets
De kennistoets peilt naar de kennis (theoretische concepten) van de student m.b.t. de medische informatica. De toets verloopt digitaal met integratievragen en casussen.
2. Paper 1: User-centered Innovation, Service & Technology
Een belangrijke klemtoon ligt op de ondersteuning van “processen” in de dagelijkse praktijk of service. Vele fouten of ontbrekende informatie zijn vaak het gevolg van patiënten en/of dossiers die doorheen de mazen van het net glippen. Een degelijke kennis van de ‘operationele’ workflow laat ook toe om patiënten, collega’s en aanvragende geneesheren correct te informeren en de eventuele fout aan de juiste persoon te communiceren. Handleiding op Toledo.
3. Paper 2: Schriftelijke uitdieping
De ‘medische informatica’ is bijzonder breed, zoals de informatica in het algemeen. Het is moeilijk om binnen deze introductie met evenveel diepgang overal in te duiken. Naast een basisniveau diept de student door middel van een verhandeling een topic zelfstandig uit. De onderwerpen worden bekendgemaakt via Toledo. Handleiding op Toledo.
De eindscore is een rekenkundig, gewogen gemiddelde: kennistoets (20%), paper 1 (40%) en paper 2 (40%). Indien de student één klein tekort haalt (8/20 of 9/20) op een onderdeel is compensatie tussen de examensonderdelen mogelijk. Bij meerdere tekorten of een tekort kleinder dan 8/20 is compensatie niet mogelijk. De eindscore is dan gelijk aan het laagste cijfer.
Toelichting bij herkansen
De tweede zit verloopt identiek aan de eerste zittijd. De student kan wel een deelvrijstelling bekomen op de delen waarvoor hij/zij een 12/20 behaalde.