Medische informatica (B-ODISEE-OBM27A)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semesterEerste semester
Decoster Robin (coördinator) |  Decoster Robin
Kernteam Medische Beeldvorming en radiotherapie (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBP28B : Technologie III (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Medische informatica (B-ODISEE-OBM58a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht26 urenEerste semesterEerste semester
Decoster Robin
Kernteam Medische Beeldvorming en radiotherapie (BA)

De medische informatica is een brede wereld waarin multidisciplinaire samenwerking eerder de regel is dan de uitzondering. Door evolutie van de gezondheidszorg kregen medische beelden een centrale rol in de behandeling en opvolging van zorgvragers. Technologen zijn dan ook niet alleen groot gebruikers van informatie, ze produceren ook grote hoeveelheden data die voor lange tijd worden gedocumenteerd in het medisch dossier. De toenemende rol van de informatica in de werking van onze departementen maakt enige notie essentieel voor een vlotte samenwerking. Deze introductie in de medische informatica laat de student kennismaken met 6 subdomeinen waar hij of zij later mee in contact komt. Hierdoor kan de student op een professionele manier communiceren in dit multidisciplinair werkveld. De student ontvangt een studiewijzer met doelstellingen per subdomein via het digitaal leerplatform. Tijdens de colleges, zowel online als fysiek, worden 6 subdomeinen besproken:

  • Service Design & BI
  • Workflow & Languages
  • Visualisation (beeldweergave)
  • A.I. & Post-Processing (beeldverwerking)
  • Systems/Storage & Network
  • GDPR (wetgeving, privacy)

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=24619

Via Toledo wordt een reader aangeboden naar diverse artikels en handboeken (uit het digitaal aanbod) die de studenten kunnen aanwenden voor het uitdiepen van hun kennis. De snelle evolutie van de informatica maakt ook dat online kennisdatabanken deel zullen zijn van het studiemateriaal.

Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten

De cursus is een mix van asynchrone (online via Toledo) en synchrone momenten in functie van het onderwerp en de doelstellingen per hoofdstuk (zie detail op Toledo).

Evaluatieactiviteiten

Medische informatica (B-ODISEE-O70729)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Een uitgebreide studie en examenwijzer (incl. scoreformulier) zal meegedeeld worden op Toledo, in essentie omvat de evaluatie drie elementen:

1. Kennistoets

De kennistoets peilt naar de kennis (theoretische concepten) van de student m.b.t. de medische informatica. De toets verloopt digitaal met integratievragen en casussen.

2. Paper 1: User-centered Innovation, Service & Technology

Een belangrijke klemtoon ligt op de ondersteuning van “processen” in de dagelijkse praktijk of service. Vele fouten of ontbrekende informatie zijn vaak het gevolg van patiënten en/of dossiers die doorheen de mazen van het net glippen. Een degelijke kennis van de ‘operationele’ workflow laat ook toe om patiënten, collega’s en aanvragende geneesheren correct te informeren en de eventuele fout aan de juiste persoon te communiceren. Handleiding op Toledo.

3. Paper 2: Schriftelijke uitdieping

De ‘medische informatica’ is bijzonder breed, zoals de informatica in het algemeen. Het is moeilijk om binnen deze introductie met evenveel diepgang overal in te duiken. Naast een basisniveau diept de student door middel van een verhandeling een topic zelfstandig uit. De onderwerpen worden bekendgemaakt via Toledo. Handleiding op Toledo.

De eindscore is een rekenkundig, gewogen gemiddelde: kennistoets (20%), paper 1 (40%) en paper 2 (40%). Indien de student één klein tekort haalt (8/20 of 9/20) op een onderdeel is compensatie tussen de examensonderdelen mogelijk. Bij meerdere tekorten of een tekort kleinder dan 8/20 is compensatie niet mogelijk. De eindscore is dan gelijk aan het laagste cijfer.

De tweede zit verloopt identiek aan de eerste zittijd. De student kan wel een deelvrijstelling bekomen op de delen waarvoor hij/zij een 12/20 behaalde.