Praktijk 2 (B-ODISEE-OBL63A)

6 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Mafrans Karen (coördinator) |  Mafrans Karen
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Leeruitkomsten

- Ik creëer een positief leer- en leefklimaat voor de leerlingen via het inzetten van concrete strategieën.

- Ik neem proactief leiding over het leer- en leefklimaat om het welbevinden en de leerkansen te vrijwaren.

- Ik selecteer en formuleer concreet en waarneembare doelstellingen rekening houdend met de beginsituatie en ontwerp van daaruit passende leer- en ontwikkelingsactiviteiten die in de klascontext aangeboden worden.

- Ik ontwerp, realiseer onder begeleiding doelgericht krachtige leeractiviteiten vanuit actuele en relevante bronnen, alsook vakinhoudelijk en didactisch kennis en inzichten.

- Ik voer alle administratieve taken op lesniveau stipt en correct uit.

- Ik reflecteer op een gestructureerde wijze vanuit groeigerichte feedback.

Vormingsdoelen:

relationele gerichtheid, verantwoordelijkheidszin, leergierigheid, kritische ingesteldheid, enthousiasme en speelsheid.

Voorwaarden: correct mondeling en schriftelijk taalgebruik.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Studenten die niet slaagden voor Praktijk 1 kunnen deze leeruitkomsten aantonen voor de start van de eerste actieve stage. Indien de student er niet in slaagt om deze leeruitkomsten alsnog aan te tonen, kan men de actieve stages niet aanvatten en niet slagen voor Praktijk 2.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Praktijk 2 (B-ODISEE-OBL64a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageTweede semesterTweede semester
Mafrans Karen
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Raadpleeg de stagewebsite voor concrete toelichting bij alle praktijkopdrachten. https://stage.odisee.be/onderwijs/balobrussel/fase1

Ondersteunend bij de stage worden stagevoorbereidingsmomenten en ateliers op de campus georganiseerd. Aanwezigheid is daarbij eveneens verplicht, afwezigheden moeten gewettigd worden. Bij afwezigheid kan een vervangtaak voorzien worden.

- Alle geziene inhouden en didactiek

- https://stage.odisee.be/onderwijs/balobrussel/fase1

https://stage.odisee.be/onderwijs/balobrussel/fase1

Gedurende het tweede semester lopen studenten twee actieve stages, telkens vooraf gegaan door stagedagen, oefenlessen, ateliers en stagevoorbereidingsdagen.

Tijdens de eerste actieve stage worden duo's gekoppeld aan de stageklas, tijdens de tweede actieve stage staan alle studenten alleen in de stageklas.

Alle concrete informatie vind je in de stagehandleiding en de leergroepdocumenten op de stagewebsite (https://stage.odisee.be/onderwijs/balobrussel).

Evaluatieactiviteiten

Praktijk 2 (B-ODISEE-O73587)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Om te slagen voor het OPO Praktijk 2 moet de student voor elke leeruitkomst (rubriek) voldoende behalen. Een voorwaarde om te kunnen slagen voor Praktijk 2 is een voldoende mondeling en schriftelijk taalgebruik tonen.

De evaluatie zal gebeuren op basis van onderstaande elementen:

· Aanwezigheid op alle praktijkdagen (stagedagen, ateliers, stagevoorbereiding)

· Stagebezoek en verslag stagebegeleider (de student krijgt telkens minstens één stagebezoek van een stagebegeleider en/of docent)

· Gesprek en verslag mentor

· Beoordeling lesfiches (tussentijds krijgen studenten feedback, op het einde van het academiejaar worden lesfiches ingediend ter beoordeling)

Na de stage van 24 t/m 26 maart ontvangt de student een tussentijds feedbackrapport waarin sterktes en groeipunten helder worden aangeduid. De student kan daarmee aan de slag gaan, een actieplan opstellen en realiseren.

Na de stage van 19 t/m 23 mei gaat de stage-evaluatie door en zal geoordeeld worden of de student de verschillende leeruitkomsten kan aantonen. Daarbij wordt rekening gehouden met de prestaties van het volledige semester.

Als bij de aanvang van de actieve stage blijkt dat het stagerooster en/of de stagemap niet volledig is en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan in overleg de stage worden stopgezet en slaagt de student niet voor Praktijk 2.

Er is geen tweede examenkans.

Dit is een niet-herkansbaar opleidingsonderdeel.