Praktijk 1 (B-ODISEE-OBL62A)

3 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Mafrans Karen (coördinator) |  Mafrans Karen
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Ik creëer met ondersteuning van de mentor en door actieve deelname aan het klasgebeuren, een positief leer- en leefklimaat voor de leerlingen. 

Ik breng de beginsituatie van de klascontext in kaart a.d.h.v. kijkwijzers met focus op het creëren van een krachtige leeromgeving.   

Ik ontwerp onder begeleiding leer- en ontwikkelingsactiviteiten in de klascontext vanuit de beoogde doelen en rekening houdend met het welbevinden van de leerlingen en voer deze onder begeleiding uit.  

Ik voer opgelegde administratieve taken stipt en correct uit. 

Vormingsdoelen: 

relationele gerichtheid, verantwoordelijkheidszin, leergierigheid, enthousiasme en speelsheid

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Praktijk 1 (B-ODISEE-OBL63a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageEerste semesterEerste semester
Mafrans Karen
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Raadpleeg de stagewebsite voor meer details over de invulling en organisatie van het OPO Praktijk 1: http://stage.odisee.be/onderwijs/balobrussel

                                                                                                                                                                   

 

Portfolio - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Werkplekleren

Praktijk 1 wordt alsvolgt opgebouwd

1. ateliers waar studenten onder begeleiding oefenen in verschillende onderwijsdomeinen om van daaruit een eigen activiteit te kunnen voorbereiden

2. praktijkdagen waar de voorbereide activiteiten worden gerealiseerd. Daarnaast ondersteunen de studenten actief de klaswerking en verkennen ze het werkveld.

3. de studenten leren de brede beginsituatie in kaart brengen aan de hand van kijkwijzers

Evaluatieactiviteiten

Praktijk 1 (B-ODISEE-O73586)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Aan het eind van het semester wordt de student beoordeeld met een geslaagd/niet geslaagd-score. Hiermee wordt uitgedrukt of de student de vooropgestelde doelen heeft bereikt. Die score wordt toegekend op basis van: 
- Een stagebezoek van de stagebegeleider. Hiervan krijgt de student na de mondelinge bespreking een schriftelijk evaluatieverslag. 
- De stagemap van de student. 

- Gesprek met stagementor.

Dit rapport wordt besproken in een vergadering met alle docenten die bij dit OPO betrokken zijn. De student moet een voldoende behalen voor alle leeruitkomsten om te kunnen slagen voor Praktijk 1.  
Een onvoldoende voor de vormingsdoelen kan leiden tot het niet slagen voor OPO Praktijk 1.

Aanwezigheid is vereist op alle activiteiten georganiseerd in het kader van het OPO Praktijk 1. Ongewettigde afwezigheid kan aanleiding geven tot niet slagen voor OPO Praktijk 1.

Als bij de aanvang van de actieve stage blijkt dat het stagerooster en/of de stagemap niet volledig is en/of inhoudelijk onvoldoende is uitgewerkt, kan geen stage worden toegestaan en is de student niet geslaagd voor dit OPO.

Dit OPO is niet tolereerbaar. 

idem eerst examenkans