Krachtig ontwerpen (B-ODISEE-OBL61A)

Doelstellingen
· Ik illustreer onderbouwd het belang van basiselementen van efficiënt en effectief klasbeheer die bijdragen aan warm en veilig leer- en leefklimaat.
· Ik verantwoord gemaakte keuzes bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving vanuit de verschillende componenten van een didactisch model.
· Ik analyseer en beargumenteer didactische principes met focus op doelgericht werken.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Krachtig ontwerpen (B-ODISEE-OBL62a)




Inhoud
We werken vanuit de kaders van binnenklasdifferentiatie (Struyven et al, 2021), expliciete directe instructie (Hollingsworth & Ybarra, 2020) en de 12 bouwstenen van effectieve didactiek (Surma et al., 2019 ).
- Doelgericht werken met het oog op leerrendement
- Activeren van voorkennis
- Lesdoel
- Betekenisvolle en boeiende leeractiviteiten
- Leerstof actief verwerken
- Basisinstructies en rijke leermaterialen
- Controleren van begrip
- Duidelijke gestructureerde en uitdagende instructie
- Ondersteuning en uitdaging op maat
- Verlengde instructie
- Terugkoppeling en feedback
- Geven van feedback
- Begeleide inoefening/zelfstandige verwerking
Toelichting werkvorm
In de colleges vertrekken we vanuit de theorie en maken we de koppeling naar de praktijk. Studenten voeren opdrachten in duo of kleine groepen uit tijdens de colleges.
Vanuit dit OPO worden specifieke inhouden gekoppeld aan opdrachten voor het OPO Praktijk 2.
Evaluatieactiviteiten
Krachtig ontwerpen (B-ODISEE-O73585)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: de student ontwerpt zelfstandig een krachtige leeromgeving in het lesvoorbereidingssjabloon van de opleiding.
Deze schriftelijke voorbereiding wordt voorafgaande aan het examen ingediend via Toledo (deadline en meer informatie zie cursussite binnen Toledo). Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt het examen als niet-ingeleverd beschouwd en als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld.
Het mondeling examen bestaat uit enerzijds het bespreken van de schriftelijke voorbereiding (lesvoorbereiding) en anderzijds inhoudelijke vragen over de inhoud van het opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
zelfde modaliteiten als EP 2