Persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-OBL59A)

3 studiepuntenNederlands30 urenBeide semestersBeide semesters
Mafrans Karen (coördinator) |  Mafrans Karen |  Rubbrecht Leen
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

  • Ik toets mijn eigen interpretatiekader af aan de perspectieven van anderen en breng mogelijke vooroordelen/valkuilen in beeld vanuit de sleutelcompetenties van diversiteit en ga daarover open en respectvol in gesprek met medestudenten. 
  • Ik reflecteer op een gestructureerde wijze vanuit groeigerichte feedback. 
  • Ik krijg inzicht in mijn functioneren en kan van daaruit eigenaarschap inzetten in mijn opleiding tot leraar.
  • Ik kan mijn persoonlijke identiteit (onder andere wereldbeeld, mensbeeld, godsbeeld, waarden, normen, talenten, motivatie…) in kaart brengen in dialoog met anderen (vb. medestudenten, docenten, eigen ouders…) onderbouwd vanuit evidence-informed kaders.
  • Ik kan mijn persoonlijke identiteit op het vlak van levensbeschouwing (mens-, wereld- en godsbeeld) in kaart brengen in dialoog met andere levensbeschouwingen rekening houdend met de richtlijnen van de katholieke dialoogschool in het kader van de (religieuze) diversiteit.

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL43A : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-OBL60a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenBeide semestersBeide semesters
Mafrans Karen |  Rubbrecht Leen
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Binnen dit OPO behandelen we de volgende inhouden:

Wie ben ik?

  • de sleutelcompetenties 'omgaan met diversiteit': identiteit, normaliteit, multiperspectiviteit, flexibiliteit, onbevooroordeeldheid en non-discriminatie, dialoog en samenwerking, leren van elkaar
  • Wereldbeeld, mensbeeld, godsbeeld, waarden, normen en idealen, levensbeschouwing (niet-religieuze levensbeschouwingen)

Wie ben ik als leerkracht?

  • Persoonlijk interpretatiekader
  • Feedbackgeltterheid en zelfregulering
  • Leren reflecteren

 

 

De studie- en achtergrondmaterialen zullen gedeeld worden op Toledo Ultra

  • PPT's
  • Literatuur (verplicht en niet-verplicht)

  • Open levensbeschouwelijke communicatie via diverse werkvormen.
  • Simulatiespel
  • Talentgerichte aanpak waarbij respect voor ieders eigenheid centraal staat.
  • Actieve, multiperspectieve houding tonen tijdens de lessen en bij studiegerelateerde activiteiten.
  • Een aantal blokken zullen doorgaan in de klasgroep, andere blokken gaan door in kleinere leergroepen.
  • Via reflectie zal aangetoond worden of leerinhouden eigen gemaakt werden.

Evaluatieactiviteiten

Persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-O73583)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Voor dit OPO is aanwezigheid en actieve participatie verplicht. Afwezigheden worden gewettigd en gekoppeld aan een vervangopdracht.

Aan de hand van reflecties en opdrachten die worden opgenomen in een portfolio zal op het einde van het academiejaar beoordeeld worden of de doelen van dit OPO voldoende beheerst werden. Studenten verwerken in hun reflecties en opdrachten aangereikte kaders vanuit de colleges. 

In december vindt er een formatieve evaluatie plaats,. Studenten delen hun eerste reflecties en krijgen daarbij feedback voor de vervolgstappen. 

De reflectievragen en opdrachten worden verder toegelicht via Toledo Ultra.

De studenten die Praktijk 1 en/of Praktijk 2 niet opnemen of stopzetten doorheen het jaar nemen conact op met de OPO-coördinator voor een aangepaste evaluatie-opdracht.

Neem contact op met de OPO-coördinator.