Persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-OBL59A)

Doelstellingen
- Ik toets mijn eigen interpretatiekader af aan de perspectieven van anderen en breng mogelijke vooroordelen/valkuilen in beeld vanuit de sleutelcompetenties van diversiteit en ga daarover open en respectvol in gesprek met medestudenten.
- Ik reflecteer op een gestructureerde wijze vanuit groeigerichte feedback.
- Ik krijg inzicht in mijn functioneren en kan van daaruit eigenaarschap inzetten in mijn opleiding tot leraar.
- Ik kan mijn persoonlijke identiteit (onder andere wereldbeeld, mensbeeld, godsbeeld, waarden, normen, talenten, motivatie…) in kaart brengen in dialoog met anderen (vb. medestudenten, docenten, eigen ouders…) onderbouwd vanuit evidence-informed kaders.
- Ik kan mijn persoonlijke identiteit op het vlak van levensbeschouwing (mens-, wereld- en godsbeeld) in kaart brengen in dialoog met andere levensbeschouwingen rekening houdend met de richtlijnen van de katholieke dialoogschool in het kader van de (religieuze) diversiteit.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL43A : Identiteit in diversiteit 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-OBL60a)




Inhoud
Binnen dit OPO behandelen we de volgende inhouden:
Wie ben ik?
- de sleutelcompetenties 'omgaan met diversiteit': identiteit, normaliteit, multiperspectiviteit, flexibiliteit, onbevooroordeeldheid en non-discriminatie, dialoog en samenwerking, leren van elkaar
- Wereldbeeld, mensbeeld, godsbeeld, waarden, normen en idealen, levensbeschouwing (niet-religieuze levensbeschouwingen)
Wie ben ik als leerkracht?
- Persoonlijk interpretatiekader
- Feedbackgeltterheid en zelfregulering
- Leren reflecteren
Studiemateriaal
De studie- en achtergrondmaterialen zullen gedeeld worden op Toledo Ultra
- PPT's
- Literatuur (verplicht en niet-verplicht)
Toelichting werkvorm
- Open levensbeschouwelijke communicatie via diverse werkvormen.
- Simulatiespel
- Talentgerichte aanpak waarbij respect voor ieders eigenheid centraal staat.
- Actieve, multiperspectieve houding tonen tijdens de lessen en bij studiegerelateerde activiteiten.
- Een aantal blokken zullen doorgaan in de klasgroep, andere blokken gaan door in kleinere leergroepen.
- Via reflectie zal aangetoond worden of leerinhouden eigen gemaakt werden.
Evaluatieactiviteiten
Persoonlijke en professionele ontwikkeling 1 (B-ODISEE-O73583)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Voor dit OPO is aanwezigheid en actieve participatie verplicht. Afwezigheden worden gewettigd en gekoppeld aan een vervangopdracht.
Aan de hand van reflecties en opdrachten die worden opgenomen in een portfolio zal op het einde van het academiejaar beoordeeld worden of de doelen van dit OPO voldoende beheerst werden. Studenten verwerken in hun reflecties en opdrachten aangereikte kaders vanuit de colleges.
In december vindt er een formatieve evaluatie plaats,. Studenten delen hun eerste reflecties en krijgen daarbij feedback voor de vervolgstappen.
De reflectievragen en opdrachten worden verder toegelicht via Toledo Ultra.
De studenten die Praktijk 1 en/of Praktijk 2 niet opnemen of stopzetten doorheen het jaar nemen conact op met de OPO-coördinator voor een aangepaste evaluatie-opdracht.
Toelichting bij herkansen
Neem contact op met de OPO-coördinator.