Muzische vorming 2 (B-ODISEE-OBL57A)

3 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
De Lange Sonja (coördinator) |  Coulommier Nora |  De Lange Sonja |  Wouters Nele
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL35B : Muzische vorming: leerinhouden en didactiek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Muzische vorming 2 (B-ODISEE-OBL58a)

3 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
Coulommier Nora |  De Lange Sonja |  Wouters Nele
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Ik ervaar de muzische processen van het beschouwen en creëren met als doel de kinderen gericht te kunnen begeleiden in beschouwings- en creatieprocessen.

  • Tijdens de lessen komen verschillende voorbeeldlessen vanuit de verschillende deeldomeinen aan bod. Na het zelf ervaren, wordt er grondig gereflecteerd. Op deze manier krijgt de student zicht op de specifieke vakdidactiek Muzische Vorming, alsook op de verschillende kwaliteitscriteria voor een muzische les. 

Ik ontwikkel kwaliteitsvolle muzische lesconcepten vertrekkende vanuit de leerplannen en onderwijsdoelen (eindtermen).

  • Hierbij maakt de student gebruik van de conceptcirkel (Zeppelin). Vanuit een weldoordacht concept wordt een doelgerichte muzische les ontwikkeld die voldoet aan de verschillende muzische kwaliteitscriteria. 

Ik verken verder de boeiende wereld van kunst & cultuur in functie van eigen lesconcepten.

  • Onder begeleiding van de verschillende muzische docenten wordt op een exemplarische manier het werk van verschillende kunstenaars verkend. We onderzoeken daarbij de meerwaarde voor de eigen muzische lessen. Hoe biedt de wereld van de kunsten ons inspiratie bij de ontwikkeling van onze lessen? Hoe kan kunst een meerwaarwaarde betekenen voor de ontwikkeling van kinderen? 

Ik stimuleer een muzische grondhouding bij mezelf en bij de kinderen. 

  • De student heeft tijdens het eerste semester de eigen muzische beginsituatie in kaart gebracht. Vanuit deze beginsituatie verruimt de student zijn blik op de muzische wereld en de wereld van de kunsten. 
  • De student onderzoekt hoe hij/ zij zijn/ haar eigen muzische grondhouding kan verder ontwikkelen. 
  • De student creëert situaties in de klaspraktijk waarmee hij/ zij de muzische grondhouding bij de kinderen verder ontwikkelt. 

Evaluatieactiviteiten