Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OBL56A)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
De Lange Sonja (coördinator) |  Coulommier Nora |  De Lange Sonja |  Wouters Nele
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL03B : Muzische vorming : Leerinhouden en didactiek 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OBL57a)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Coulommier Nora |  De Lange Sonja |  Wouters Nele
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Ik beargumenteer de waarde en de fundamenten van muzische vorming vanuit de principes en het belang van een harmonische persoonlijkheidsontwikkeling, een persoonsvormende aanpak. 

  • Onderzoek naar wat de meerwaarde van Muzische Vorming voor kinderen van de lagere school is. 
  • Onderzoek naar de fundamenten van Muzische Vorming

Ik verken en herken de taal van de kunsten zijnde de bouwstenen of vormgevingselementen eigen aan elke kunstdiscipline of domein. 

  • Verkennen van de muzische bouwstenen binnen de deeldomeinen Beeld, Bewegingsexpressie/ Dans, Drama & Muziek 
  • Verkennen van de muzische werkvormen & technieken binnen de deeldomeinen Beeld, Bewegingsexpressie/ Dans, Drama & Muziek
  • Onderzoek naar interessante onderwerpen van waaruit een muzische les kan ontstaan 

Ik druk mij uit op creatieve wijze door gebruik te maken van diverse muzische talen. 

  • Tijdens de lessen wordt verwacht van de student dat hij/ zij zijn/ haar muzische talen verder ontwikkeld. 
  • De student moet zijn of haar muzisch profiel op een muzische manier voorstellen. Daarvoor maakt hij/ zij gebruik van de muzische talen. 

Ik verken de boeiende wereld van kunst & cultuur. 

  • De muzische bouwstenen en werkvormen worden verkend, onder andere, aan de hand van werk van kunstenaars uit verschillende kunstdisciplines. 
  • Tijdens de inspirerende dag MUVO onderzoeken we de meerwaarde van kunst en cultuur voor onze onderwijspraktijk en voor de ontwikkeling van de kinderen. 

Evaluatieactiviteiten