Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OBL54A)

Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL01B : Wereldoriëntatie: leerinhouden en didactiek 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OBL55a)




Inhoud
ALGEMEEN
Wereldoriëntatie:
eindtermen en leerplannen.
Vakdidactiek wereldoriëntatie.
De verschillende domeinen van wereldoriëntatie in onze onmiddellijke omgeving en hun didactische vertaling naar de lagere school.
In het eerste semester wordt het vak wereldoriëntatie inhoudelijk en didactisch verkend. Op didactisch vlak wordt het vak gesitueerd in het curriculum van de lagere school. Eindtermen en leerplannen worden verkend. De nadruk ligt op het opstellen van doelen en analyseren van leerinhouden.
Volgende inhouden komen aan bod:
TIJD
We gaan na hoe het westers historisch referentiekader is opgebouwd en zetten daarbij een multiperspectieve bril op.
We kijken naar historische bronnen en zoeken naar een praktische indeling van die bronnen.
We zoomen dieper in op de samenlevingen van de Prehistorie en het Oude Egypte.
Een aantal inhouden die aan bod komen in de lessen over de Prehistorie en het Oude Egypte worden op een didactische manier benaderd en vertaald in opdrachten voor de lagere school. Hierbij leren studenten correcte inhouden selecteren/verwoorden en gepaste doelen formuleren.
NATUUR
Bos als voorbeeld van een biotoopstudie wordt onder de loupe genomen.
'Plantenrijk' wordt inhoudelijk en didactisch bekeken.
RUIMTE
Kaart- en oriëntatievaardigheden in de lagere school
Verkeerseducatie
Excursies:
- Museum Kunst en Geschiedenis - Afdeling Oude Egypte in Brussel (Jubelpark) - Europees Parlement
- Bosmuseum Jan van Ruusbroek
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Tijdens de contacturen worden er, afhankelijk van de leerinhoud, verschillende werkvormen toegepast die toegespitst zijn op de basisschoolpraktijk. Hierbij wordt aandacht besteed aan het interactief, exemplarisch of ervaringsgericht leren: waarnemingsoefeningen, toepassing van de leerinhoud in didactische oefeningen, leergesprek, demonstraties, praktisch werk, groepswerk, excursies, ...
Daarnaast voeren de studenten een aantal taken zelfstandig individueel of in groep uit: uitwerken van een levenslijn, didactische verwerking van verworven inhouden m.b.t. de Prehistorie en het Oude Egypte.
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-O73578)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie gebeurt op basis van volgende onderdelen:
Een gesloten boekexamen (98% van de punten), bestaande uit drie onderdelen: aan de hand van een aantal schriftelijke reproductie-, inzichts- en toepassingsvragen wordt getetst of de student(e) de basiskennis en -vaardigheden beheerst. Bij een ernstig tekort (kleiner of gelijk dan 7/20) op één van deze onderdelen, geldt het cijfer van het laagst gescoorde onderdeel.
Deelname aan excursies is verplicht en essentieel om de leerstof te kunnen verwerven en de leerinhoud ervan kan tijdens het examen bevraagd worden. Tijdens de excursies verwachten we een gepaste attitude. Informatie over de excursies wordt op Toledo geplaatst. Als je niet deelneemt aan de excursie wordt er een alternatieve opdracht gegeven, neem hiervoor contact op met de docent. Wanneer de student de alternatieve opdracht niet uitvoert, kijgt de student een nul voor de vraag m.b.t. de excursie op het examen.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Idem EP 1.
Wat de excursies betreft gelden voor de 2de examenkans dezelfde afspraken als voor de 1ste examenkans. Neem ook hiervoor contact op met de lectoren.