Wiskunde 2 (B-ODISEE-OBL52A)

Doelstellingen
Volgende doelstellingen dienen behaald te worden:
- Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot meten en metend rekenen, tabellen en grafieken en verhoudingen op niveau van het leren van de leerlingen.
- Ik formuleer denkwijzen, instructies en gerichte vragen, gericht op de concepten en principes met betrekking tot meten en metend rekenen, tabellen en grafieken en verhoudingen, met gebruik van de juiste vakterminologie, wat leidt tot een heldere en begrijpelijke communicatie van wiskundige concepten aangepast aan het begripsniveau van de leerlingen.
- Ik ontwerp zelfstandig functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten met betrekking tot meten en metend rekenen, tabellen en grafieken en verhoudingen, volgens de didactische krachtlijnen van wiskunde.
- Ik ontwerp zelfstandig functionele, gestructureerde en inhoudelijk rijke bordschema's met betrekking tot meten en metend rekenen, tabellen en grafieken en verhoudingen, volgens de didactische krachtlijnen van wiskunde.
- Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten, met betrekking tot meten en metend rekenen, tabellen en grafieken en verhoudingen, vanuit een kritische houding, en kan dit indien nodig aanpassen, wat leidt tot het verbeteren van de leerervaring en het bereiken van leerdoelen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Wenselijke aanvangscompetenties:
- De student beheerst alle leerinhouden wiskunde uit de lagere school.
- De student beschikt over een vlotte rekenvaardigheid (zonder gebruik van een rekenmachine)
Vrijblijvende monitoraten worden aangeboden om studenten hierbij te ondersteunen indien dit niet het geval is.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL06B : Wiskunde:leerinhouden en did 1.2/met oefenbegeleiding (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBL08B : Wiskunde: leerinhouden en didactiek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Wiskunde 2 (B-ODISEE-OBL53a)




Inhoud
Meten en Metend Rekenen
- Basisbegrippen
- Grootheden en eenheden ( lengte, oppervlakte, volume en inhoud, gewicht, tijd, hoekgrootte, gemiddelde en mediaan, geldrekenen)
- Formules ( omtrek, oppervlakte, volume)
- Samengestelde grootheden (schaal, snelheid, soortelijk gewicht, debiet, bevolkingsdichtheid)
- Toepassingen (bruto, netto, tarra, snelheid, oppervlakte)
Verhoudingen
Tabellen en grafieken
Studiemateriaal
Handboeken:
- Branselaer, M. et al. (2021). Wiskunde=wijs! (3de editie). Owl Press (ISBN 9789463933995)
- Van Hijfte, J. (2021). De basis wiskunde voor de lagere school (2de editie). Acco learn (2de editie). (ISBN 9789463448291)
Toledo:
- cursusmateriaal bij dit vak
Toelichting werkvorm
Dit OPO is gericht op het aanbrengen van de didactiek van wiskunde in de lagere school.
Via activerende hoorcolleges gaan studenten aan de slag om zich deze didactiek eigen te maken.
Naast opdrachten tijdens de les zullen studenten ook thuis verder aan de slag gaan om deze didactische principes verder in te oefenen.
(De basiskennis omtrent rekenen (het zelf kunnen rekenen) wordt specifiek afzonderlijk getest in de basiskennistoets. Het slagen voor deze basiskennistoets is een bindende voorwaarde om te kunnen slagen voor dit OPO.)
Studenten dienen hun basiskennis zelfstandig bij te spjkeren. Er worden vrijblijvende monitoraten voorzien om de studenten hierbij te ondersteunen.)
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde 2 (B-ODISEE-O73576)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting
Doorheen het academiejaar legt de student een basiskennistoets Wiskunde af. De basiskennis omvat alle leerinhouden van de lagere school. Het doel van de evaluatie is dat de student de toetsvragen vlot kan oplossen binnen één uur (1/3 van de tijd inbegrepen) en zonder zakrekenmachine. De student is zelf verantwoordelijk voor het bijspijkeren van de basiskennis en krijgt hiervoor voldoende oefenmateriaal.
Er worden vrijblijvende monitoraten / oefenmomenten aangeboden om de student te ondersteunen.
De student slaagt voor de basiskennistoets Wiskunde als hij/zij de norm van 80% behaalt. Dit is een bindende voorwaarde om te kunnen slagen voor het examen van wiskunde 2 in de eerste zittijd (EP2) of in de tweede zittijd (EP3).
Toetsmodaliteiten
De student krijgt 3 kansen om de basiskennistoets Wiskunde af te leggen: 2 kansen tijdens het academiejaar en 1 kans tijdens EP2. Deze toets bevat alle leerinhouden Wiskunde (hoofdrekenen, getallen en bewerkingen, meetkunde en metend rekenen) van de lagere school en is op niveau eind zesde leerjaar.
Wanneer de student reeds tijdens de eerste toets de norm van 80% behaalt, hoeft hij/zij de andere toetsen niet meer af te leggen.
Wanneer de student tijdens de eerste toets de norm van 80% niet behaalt, heeft hij/zij nog 2 kansen om deze norm alsnog te halen.
Wanneer de student de norm voor basiskennis na 3 pogingen niet behaalt, kan de student een 4de kans opnemen tijdens EP3.
Indien er een tekort is bij één van beide delen (didactiek Wiskunde 2 of basiskennis) kan de student niet slagen voor dit OPO en geldt de laagste punt. Er is dan wel een mogelijkheid om een puntenoverdracht te krijgen voor EP3 voor één van beide als voldaan is aan volgende voorwaarden:
- Basiskennis minstens 80%
- Didactiek minstens 10/20
Indien er in EP3 een tekort is bij één van beide onderdelen (didactiek Wiskunde 2 of basiskennis) dient het volledige OPO hernomen te worden.
Eindcijfer OPO Wiskunde 2
Het examen bestaat uit een schriftelijk examen.
Het resultaat van de basiskennistoets wordt niet meegenomen in het eindcijfer van het OPO Wiskunde 2.
Indien de student geslaagd is op basiskennis en niet op didactiek, dan wordt het cijfer van didactiek toegekend.
Indien de student geslaagd is op didactiek en niet op basiskennis, dan wordt het cijfer herleid naar een 9/20.
Indien de student een tekort heeft voor zowel basiskennis als didactiek, dan wordt het cijfer van didactiek toegekend.
Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.
Toelichting bij herkansen
Toelichting bij herkansen
Bij het herkansen van Wiskunde 2 zijn er volgende scenario's:
- De student is in EP2 wel geslaagd voor de basiskennistoets, maar niet voor het examen van Wiskunde 2: de student legt het schriftelijke examen Wiskunde 2 opnieuw af in EP3.
- De student is in EP2 niet geslaagd voor de basiskennistoets, maar wel voor het examen van Wiskunde 2: de student legt de basiskennistoets opnieuw af in EP3.
- De student is in EP2 niet geslaagd voor de basiskennistoets en niet voor het examen van Wiskunde 2: de student legt de basiskennistoets en het examen van Wiskunde 2 opnieuw af in EP3.
Bij het hernemen van het OPO Wiskunde 2 in een volgend academiejaar legt de student zowel de basiskennistoets als het schriftelijk examen Wiskunde 2 opnieuw af.