Schoolproject in de stad/1 (B-ODISEE-OBL47A)

6 studiepuntenNederlands26 urenBeide semestersBeide semesters
De Lange Sonja (coördinator) |  Coulommier Nora |  De Lange Sonja |  Hebbrecht Jona |  Rubbrecht Leen |  Wevers Wim |  Wille Isabel  | MinderMeer
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Schoolproject in de stad/1 (B-ODISEE-OBL47a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht26 urenBeide semestersBeide semesters
Coulommier Nora |  De Lange Sonja |  Hebbrecht Jona |  Rubbrecht Leen |  Wevers Wim |  Wille Isabel  | MinderMeer
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

De focussen binnen deze module:

- Een divers-sensitief onderwijsaanbod ontwikkelen met bijzondere aandacht voor taalstimulerende activiteiten

- Een (muzisch) schoolproject uitwerken met positieve aandacht voor de diversiteit in stad, school en gezin. In het project of thema dat de studenten wordt ingezet op onderzoekend leren. De resultaten van dit onderzoek worden via verschillende muzische disciplines verteld. De student onderzoekt dus ook de verschillende mogelijkheden van deze verschillende muzische disciplines maar vooral ook hoe hij of zij de kinderen in dit proces kan begeleiden. 

- Inzetten van verschillende co-teachingsvormen, oa in functie van binnenklasdifferentiatie

- Inzetten op bevorderen van leesplezier bij kinderen (We werken met het thema van de jeugdboekenmaand)



In het overzicht hieronder geven we per vak de inhouden die zullen aan bod komen. Het is mogelijk dat bepaalde inhouden tijdens bepaalde activiteiten geïntegreerd worden aangeboden. 

Voor onderwijskunde:

Projectmatig en thematisch werken met aandacht voor diversiteit in sociale, culturele en intrapersoonlijke context.

Onderzoek naar manieren om de inbreng en de ideeën van de kinderen actief te betrekken in het project

Onderzoek naar manieren om bij de projectwerking samen te werken met anderen; mentoren, externen, kinderen, de buurt... 

Onderzoek naar manieren om verschillende media in te zetten bij de uitwerking van het project

Onderzoek naar hoe talenten van de kinderen worden ingezet/ ontwikkeld bij de uitwerking van het project. 

Toepassen van competenties ‘leren in en voor diversiteit'

Onderzoek naar co-teaching: werkvormen, modellen, voor- en nadelen, toepassingsmogelijkheden. 

Onderzoek naar co-teaching in functie van binneklasdifferentiatie. 

Voor godsdienst:

Verkenning van de islam: ontstaansgeschiedenis, boeken, profeten, feesten, de vijf zuilen, gebruiken en gewoonten

Aandacht en respect opbrengen voor het geloof, de rituelen en de omgangsvormen van verschillende culturen en deze in dialoog kunnen brengen binnen het klasgebeuren

Doorbreken van eigen en in de maatschappij gangbare stereotypen in verband met de moslimgemeenschappen

Religieuze en godsdienstige thema's uit de islam verbinden met christelijke thema's

Voor WO:

Grondig buurtonderzoek van Brusselse stagescholen waarbij speciale aandacht gaat naar volgende gegevens: sporen uit het verleden, interessante organisaties, speel- en ontmoetingsruimtes, socio-culturele voorzieningen, spannende buurtverhalen, monumenten, de buurt binnen de Brusselse context...

Technieken om aan buurtonderzoek te doen en technieken om de verkregen gegevens uit dit buurtonderzoek in kaart te brengen

Technieken om vanuit buurtonderzoek te komen naar interessante thema's voor een schoolproject

Technieken om een thema grondig te analyseren zodat het project veelzijdig kan worden uitgewerkt

Voor Nederlands:

Kennismaking met woordenschatdidactiek
Welke invloed heeft woordenschat op de verstaanbaarheid?
Hoe stel je een woordenschatlijn op rekening houdend met aantallen en soorten woorden, aansluitend bij een centraal thema?
Hoe zet je een efficiënte en doelgerichte woordenschatdidactiek op, aansluitend bij de viertakt van M. Verhallen?
Wat is taalgericht vakonderwijs?

Kennismaking met onthaalklassen

Wat is een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers is en  wie komt ervoor in aanmerking?
Hoe wordt er in onthaalklassen gewerkt aan de taalvaardigheid en sociale vaardigheden van anderstalige nieuwkomers?

Kennismaking met talensensibilisering

Taal en cultuur zijn zeer sterk met elkaar verweven zijn en emoties spelen een erg belangrijke rol bij een attitude t.o.v. een vreemde taal.
Hoe kun je de thuistaal van kinderen op een  positieve manier een plaats geven in de klas- of schoolomgeving?
Hoe kun je via kinder- en jeugdliteratuur de thuiscultuur van de kinderen in de klas brengen?

Taalbeleid

Hoe werk je als school aan een taalbeleid als deel van een breder diversiteitsbeleid?

Voor muzische vorming

Onderzoek naar hoe muzische disciplines kunnen worden ingezet in een project; hoe kunnen verkregen inzichten van het onderzoek via verschillende muzische talen (bewegingsexpressie, beeld, muziek, woord, drama) worden vormgegeven? Cf. "The medium is the message" of "Geen verhaal zonder inhoud".

Technieken om vormgevingsprocessen te begeleiden bij kinderen

Onderzoek naar manieren om een toonmoment krachtig te maken; een project eindigt meestal met een toonmoment waarin de resultaten van het onderzoek en het proces worden in beeld gebracht.

Er worden verschillende werkvormen gebruikt.

Tijdens een impressieweek worden de studenten geïnspireerd op verschillende vlakken en via verschillende werkvormen;

- Excursies; Brussel verkennen/ het thema van het project onderzoeken via tentoonstellingen,.... 

- Buurtonderzoek van de stageschool onder begeleiding van docenten/ externe organisatie

- Gastcolleges; van directies Brusselse scholen over projectwerking, taalbeleid, de diversiteit in hun school, een medewerker Canon Cultuurcel over dynamo3 en projectwerking,…

- We werken in het thema van de jeugdboekenweek. We ontdekken een selectie van jeugdboeken in dat thema. De studenten presenteren aan elkaar 1 of meerdere boeken op een creatieve muzische manier. 

Tijdens de muzische stage  worden ateliers/ workshops aangeboden met de bedoeling een multimediale voorstelling te maken 1 of meerdere jeugdboeken. Deze stage eindigt met een toonmoment voor de kinderen van de stagescholen.

Tijdens de contacturen die volgen op de muzische stage worden verschillende werkvormen gebruikt: hoorcolleges, gastcolleges, verdiepende opdrachten,...

Evaluatieactiviteiten

Schoolproject in de stad/1 (B-ODISEE-O73111)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van deze module bestaat uit 2 delen:

1. Evaluatie van het project:

Deze evaluatie gaat door op de stageschool op het einde van de stage (LG 5). De criteria voor deze evaluatie zijn te vinden in de evaluatiewijzer op Toledo (in het mapje 'Evaluatie')

(1/3 van het totaalpunt)

2. Schriftelijke evaluatie vanuit de verschillende domeinen: Godsdienst, WO, Taal & Onderwijskunde. De verwachtingen en de criteria voor deze evalutie zijn te vinden in de evaluatiewijzer op Toledo (in het mapje 'Evaluatie'). Dit deel wordt ten laatste een week na de stage ingediend via de daarvoor voorziene link op Toledo.

(2/3 van het totaalpunt)

De student herneemt de delen waarvoor hij niet was geslaagd. De evaluatievorm wordt met de student en de desbetreffende docent onderling afgesproken.