Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16503&OPLID=68
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
7 sp. Zorg (B-ODISEE-OBL46a)




Inhoud
In een algemeen deel komen volgende inhouden aan bod:
-Het kader van zorg en de actuele ontwikkelingen (m.i.v. het leersteundecreet, het zorgcontinuüm en handelingsgericht werken, de structuur van BuO en doorverwijzing naar een school op maat);
-Ondersteuning (maatregelen) voor kinderen met specifieke onderwijs- en/of opvoedingsbehoeften (met inbegrip van leerproblemen, gedragsproblemen en meer of minder begaafdheid)
-Discreet omgaan met zorg: leerlingdossiers en deontologie, partners in zorg; kinderen in zorg betrekken d.m.v. kindcontact (ouders in zorg betrekken komt parallel aan deze module in C&A3 aan bod)
-Uitdagingen en methodieken voor de toekomst: verdieping van leerinhoud rond observatie en zorgbrede evaluatie, differentiatie en remediëring; inzetten van co-teaching binnen zorg; mindshift van stoornisdenken naar (neuro)diversiteitsdenken.
-Actuele zorgthema's in de klas: zoals bv. de zin/onzin van huiswerk en zittenblijven
In een specifiek deel komen volgende inhouden aan bod:
-zorgbrede taaldidactiek, analyse van zorgvragen taal
-zorgbrede rekendidactiek, analyse van zorgvragen voor rekenen
-zorg voor de innerlijke mens
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=32561
Bijkomend studiemateriaal is beschikbaar op Toledo.
Toelichting werkvorm
Casuïstiek - Oefeningen/opdrachten
In de module wordt een afwisseling aan werkvormen geboden: hoorcolleges, groepswerk, zelfstandig werk, flipped classroom, debat, werken met casussen, (digitaal) gastsprekers, (digitaal) gesprek, zelf toepassen en beleven (oefeningen).
Aan bepaalde lessen is voorafgaand werk of verwerking verbonden.
Bekijk de planning van de module (zie Toledo) voor een handig overzicht.
Evaluatieactiviteiten
Zorg (B-ODISEE-O73110)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van de module bestaat uit deze onderdelen: permanente evaluatie en 2 verplichte casusdagen.
De permanente evaluatie bestaat uit verschillende onderdelen: toetsmomenten en een opdracht op het einde van de module. Deze onderdelen worden verder toegelicht in een document (zie Toledo).
We verwachten een verplichte aanwezigheid op de casusdagen (1 tijdens de module en 1 tijdens de eindstage). De student dient deze casus/opdracht ook terdege voor te bereiden (en er op te reflecteren). Dat wil zeggen dat hij/zij het nodige materiaal voor de eigen casus verzamelt, zich inleest en voorbereidt. De uitleg met de concrete verwachtingen tav de voorbereiding van de casusdagen verschijnt op Toledo. Indien de student afwezig is op de casusdag of indien de student onvoldoende voorbereid is, krijgt hij een extra opdracht ivm zijn casus. De student verwittigt de docenten tijdig (indien mogelijk) in geval van afwezigheid en/of onvoldoende voorbereiding.
Alle onderdelen van de evaluatie moeten afgelegd worden om een totaalscore te kunnen krijgen op het OPO. Wie één van de onderdelen niet aflegt (NA) krijgt ook NA op het totaal. Wie geen tolereerbare score behaalt (7/20 of minder) op één van de onderdelen, wordt een F toegewezen voor het totaal van het OPO. Wie niet geslaagd is voor het OPO neemt contact op met de OPO-verantwoordelijke en de betrokken docenten, voor 8 juli 2025, i.v.m. de verwachtingen voor de 2e zittijd.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Neem voor 8 juli 2025 contact op met de OPO-verantwoordelijke en de desbetreffende docenten om zicht te krijgen op wat van je verwacht wordt voor de 2e zittijd (welke delen je dient af te leggen).