Praktijk: didactische stage 3/3 (B-ODISEE-OBL28A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16949&OPLID=68
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
18 sp. Praktijk: didactische stage 3/3 (B-ODISEE-OBL28a)




Inhoud
In de derde opleidingsfase komende volgende stages aan bod, telkens met hun eigen accenten die omschreven worden in de stagehandleiding, te raadplegen op de stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs/balobrussel
- stage eerste leerjaar
- stage zorg
- stage methode-onderwijs (uitzonderlijk omwille van annulatie in 2 BaLO in het voorgaande academiejaar)
- eindstage
De stages worden voorbereid in de voorgaande module jonge kind en zorg.
Naast de stages behoren ook de leergroepen tot praktijk, deze gaan door op de hogeschool of op in de praktijk en zijn eveneens verplichte praktijkactiviteiten.
Studenten in het traject werkplekleren ontvangen een aangepaste ECTSfiche (inhoud, studiemateriaal, werkvorm, evaluatie) tijdens het eerste lesmoment.
Studiemateriaal
Studiemateriaal wordt op Toledo geplaatst
Toelichting werkvorm
STAGE
Studenten wonen alle leergroepsessies bij en voeren alle opdrachten uit die horen bij de verschillende stages. Alle opdrachten worden opgenomen in de stagehandleiding.
1 sp. Ondersteuning stage (B-ODISEE-OBL95z)




Inhoud
SUPERVISIE
Studenten reflecteren onder leiding van een supervisor op concrete praktijkervaringen. Deze praktijkervaringen kunnen zowel positieve als moeilijke momenten zijn. Reflectie en interactie tussen de studenten staat centraal in deze supervisiesessies. De bedoeling is om de beroepsbekwaamheid van leerkrachten in spé te verhogen.
EHBO
hoor-, werk- en oefencolleges
Studiemateriaal
Studiemateriaal wordt op Toledo geplaatst.
Toelichting werkvorm
SUPERVISIE
Via supervisiesessies in kleine groepen wordt er samen gereflecteerd op concrete praktijkervaringen.
Dit gebeurt o.a. met behulp van de OASE-methodiek. De supervisiesessies vinden afwisselend online of on campus plaats.
EHBO
hoor-, werk- en oefencolleges.
Evaluatieactiviteiten
Praktijk: didactische stage 3/3 (B-ODISEE-O70602)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OBL28a - Praktijk: didactische stage 3/3 | 1-20/20 puntenschaal |
OBL95z - Ondersteuning stage | 1-20/20 puntenschaal |
DIDCTISCHE STAGE
Dit OPO loopt over het hele academiejaar. Dit betekent dat enkel in juni een definitief cijfer wordt toegekend.
Om te kunnen slagen voor het OPO moet de student alle didactische stages lopen en deelnemen aan alle leergroepsessies. In geval van overmacht tijdens een leergroepsessie maakt de student een vervangopdracht. In geval van overmacht tijdens praktijkdagen neemt de student contact op met het opleidingshoofd en de stagecoördinator en zal bekeken worden of de stage kan ingehaald worden en op welke manier.
Stages dienen degelijk voorbereid te worden. Indien een stage onvoldoende wordt voorbereid kan de stageschool in samenspraak met de opleiding ervoor kiezen om een stage stop te zetten.
Doorheen het academiejaar gaan er drie stage-evaluaties door, nl. na de stage eerste leerjaar, na de stage schoolproject in de stad en na de eindstage. Alle stagebegeleiders, het opleidingshoofd en de stagecoördinator nemen deel aan de stage-evaluatie. Volgende zaken worden in overweging genomen: voorbereiding, pedagogische vaardigheden, didactische vaardigheden, attitudes en taalcompetenties. In juni wordt ook het portfolio opgenomen in de evaluatie. Voor elk van deze aspecten dient de student voldoende te presteren om te kunnen slagen voor het OPO. Om de student te beoordelen voor al deze aspecten wordt de volgende informatie opgenomen: het stagebezoek/de stagebezoeken (het lesverslag/de lesverslagen) van de stagebegeleiders, het feedbackverslag van de mentor, de reflectie van de student.
SUPERVISIE
Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de supervisiesessies zijn een voorwaarde om te kunnen slagen voor het OPO 'Praktijk: didactische stage 3'.
Supervisiesessies zijn verplicht. Bij overmacht maakt de student een vervangopdracht.
Studenten die stage doen in het buitenland nemen online deel aan de supervisiesessies.
De evaluatie gebeurt doorheen de supervisiesessies. Studenten die voorbereid naar de sessies komen (bvb. een casus voorbereiden), die aanwezig zijn en actief participeren tijdens elke sessie, halen een voldoende voor “supervisie”.
EHBO
Actieve aanwezigheid tijdens de praktijklessen EHBO is een voorwaarde om te kunnen slagen voor het OPO 'Praktijk: didactische stage 3'. Praktijklessen EHBO zijn verplicht. Het niet deelnemen aan één of meerdere sessies (zonder geldige verantwoording) kan leiden tot een tekort voor het hele OPO.
Het examenmoment vindt plaats tijdens de laatste les (de planning hiervan wordt gecommuniceerd via Toledo). De toetsing bestaat uit: een casus, het weergeven van de vereiste competenties en een reanimatie kunnen uitvoeren.
De student ontvangt het brevet 'eerste hulp' wanneer de nodige basiscompetenties bereikt zijn.
Toelichting bij herkansen
Volgende onderdelen van dit opleidingsonderdeel zijn niet-herkansbaar binnen hetzelfde academiejaar. Het behaalde resultaat voor het onderdeel geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.
- OBL28a - Praktijk: didactische stage 3/3
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OBL28a - Praktijk: didactische stage 3/3 (over academiejaar)
- OBL95z - Ondersteuning stage (binnen en over academiejaar)
De herkansing voor supervisie en EHBO wordt besproken met de docent in kwestie.