Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16502&OPLID=68&taal=N
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student onderstaande kennis, vaardigheden en attitudes, actief kan inzetten:
- Didactische en ontwikkelingspsychologische basisvaardigheden en inzichten verworven in Onderwijskunde 1.1, 1.2, 2.1 en 2.2, Psychopedagogiek 1 en 2.
- Kennis van alternatieve schoolsystemen
- Vaardigheid in het maken van foutenanalyse en het koppelen van de gepaste remediëring
- Inhoudelijke en didactische kennis van werkvormen ten behoeve van zelfstandig werk, individualisering en differentiatie
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
8 sp. Jonge kind (B-ODISEE-OBL05a)
Inhoud
1. Studenten verwerven inzicht in de leef- en belevingswereld van jonge kinderen.
Deze vraag staat centraal gedurende de module: 'Hoe stem je je onderwijs af op de onderwijsbehoeften van jonge kinderen?’. Jonge kinderen hebben nood aan spel, fantasie, rust en beweging, concrete ervaringen… De criteria van ‘kindrijp onderwijs’ vormen de leidraad tijdens de module.
2. Studenten verwerven inzicht in de didactiek van het aanvankelijk lezen, schrijven en rekenen.
Bij de verkenning van de didactiek aanvankelijk lezen en schrijven en aanvankelijk rekenen komen verschillende thema’s aan bod.
- Doorgaande leerlijn kleuteronderwijs - lager onderwijs
- Elementaire leeshandeling
- Efficiënt en effectief aanvankelijk lezen
- Motiverende leesomgeving in het eerste leerjaar
- Leesbegrip in het eerste leerjaar
- Functioneel schrijven in het eerste leerjaar
- Opbouw van een les schrift, de principes en uitwerking van de methodiek van Schrijfdans en schrijfritmiek
- Didactiek van het aanvankelijk rekenen
- Lees- en rekenmethodes
- Differentiatie in het eerste leerjaar
- Mogelijke problemen bij aanvankelijk lezen, schrijven en rekenen en hoe deze aan te pakken
- Mogelijkheden om kinderen met voorsprong uit te dagen
Studiemateriaal
Het boek ‘Kiezen voor het jonge kind’ (Helma Brouwers) is aanbevolen achtergrondliteratuur voor deze module.
Het studiemateriaal wordt door de docenten op Toledo geplaatst.
Toelichting werkvorm
Er wordt gekozen voor een waaier aan (ervaringsgerichte) werkvormen: deelname aan buitenspeeldagen, zelfstandig werk, individuele - en groepsopdrachten, bronnenonderzoek, reflecties, hoorcolleges, demonstratielessen in co-teaching, (onderwijsleer)gesprekken, begeleide coaching...
De module ‘Jonge Kind’ start met drie buitenspeeldagen. Het doel van de buitenspeeldagen is om studenten spelenderwijs de wereld van het jonge kind te laten ervaren en ontdekken. Daarenboven bieden de buitenspeeldagen ook kansen tot natuurbeleving en staat ‘outdoor learning’ centraal. Op het einde van de buitenspeeldagen wordt, vanuit de opgedane ervaringen van studenten, de koppeling gemaakt met de criteria van ‘kindrijp onderwijs’.
Tijdens de lessen wordt veel aandacht besteed aan de specificiteit van de leeftijdsgroep en de bijhorende inhoudelijk-didactische keuzes.
Er wordt zoveel mogelijk leergebiedoverschrijdend gewerkt.
Evaluatieactiviteiten
Jonge kind (B-ODISEE-O70392)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van Jonge kind bestaat uit 2 onderdelen.
1: Schriftelijke toetsen: aanvankelijk lezen en schrijven (1.1) en aanvankelijk rekenen (1.2) : 50% (gewicht toets aanvankelijk lezen en schrijven: 60% - gewicht toets aanvankelijk rekenen: 40%)
Focus: didactiek en differentiatie
De 2 schriftelijke toetsen vinden plaats meteen na de lessen van de module. De concrete afspraken verschijnen op Toledo.
2: Vraaggestuurde presentatiebeurs: 50%
De vraaggestuurde presentatiebeurs vindt plaats meteen na de stage 1ste leerjaar. De concrete afspraken verschijnen op Toledo.
De student kiest uit het kader voor kindrijp onderwijs 3 focussen: 1 focus binnen de comfortzone en 2 binnen de stretchzone. De student verdiept zich in deze focussen: bronnenonderzoek, keuzes maken en concreet uitwerken tijdens de stage in het 1ste leerjaar. De focussen moeten geconcretiseerd worden binnen meerdere leergebieden en binnen het uitgewerkte thema.
Voorafgaand aan de vraaggestuurde presentatiebeurs post de student een schriftelijke voortaak op Toledo. Het sjabloon van de voortaak komt op Toledo. Deze voortaak wordt op voorhand door de examinerende docenten gelezen.
De vraaggestuurde presentatiebeurs verloopt van bij de start als vraaggesprek en niet als presentatie. De student beantwoordt de vragen van de docenten, aansluitend bij de voortaak. De student illustreert m.b.v. foto's/filmpjes hoe de kinderen met de ontworpen didactische materialen aan de slag gingen en tot leren kwamen.
Studenten geven elkaar feedback tijdens de presentatiebeurs. Deze peerevaluatie telt mee voor de beoordeling van de student die feedback geeft en dus niet voor de student die geëvalueerd wordt. Met andere woorden: de kwaliteit van de gegeven feedback wordt beoordeeld. De peerevaluatie beïnvloedt het resultaat van de vraaggestuurde presentatiebeurs met maximum 5%.
Opmerkingen
Om te kunnen slagen voor dit OPO moet de student een voldoende behalen voor elke toets (toets 1.1: aanvankelijk lezen en schrijven en toets 1.2: aanvankelijk rekenen) en voor de vraaggestuurde presentatiebeurs. In het geval van een onvoldoende wordt het laatste cijfer weerhouden.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de OPO-coördinator.
Toelichting bij herkansen
Alle onderdelen waarvoor de student niet geslaagd is, moeten opnieuw afgelegd worden. De student neemt hiervoor contact op met de OPO-coördinator.