Samenwerken en communiceren 1 (B-ODISEE-OBK63A)

Doelstellingen
Ik communiceer op een zelfstandige manier schriftelijk en mondeling in het Standaardnederlands en hou hierbij rekening met verschillende doelgroepen (leerlingen, ouders, partners, …).
Ik pas de principes van verbindend communiceren toe wanneer ik in interactie ga met leerlingen en mentoren, medestudenten en docenten en analyseer hierbij mijn eigen handelen en dat van anderen.
Ik werk effectief en efficiënt samen om het eigen leerproces te optimaliseren (met medestudenten, mentoren, …).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBK46B : Communicatie en agogische vaardigheden 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Samenwerken en communiceren 1 (B-ODISEE-OBK63a)




Inhoud
Het OPO ‘Samenwerken en communiceren 1’ werkt aan 3 doelstellingen:
Doelstelling 1: Ik communiceer op een zelfstandige manier schriftelijk en mondeling in het Standaardnederlands en hou hierbij rekening met verschillende doelgroepen (leerlingen, ouders, partners, …).
Mondelinge taalvaardigheid
- De student formuleert concrete en heldere instructies.
- De student kan vlot en boeiend voorlezen.
- De student kan een heldere, gestructureerde en boeiende uitleg geven.
- Het mondelinge taalgebruik van de student is correct en rijk.
- ...
Schriftelijke taalvaardigheid
- De student beheerst de principes van formele schriftelijke communicatie: e-mailbericht, bericht aan ouders, blogbericht.
- De student past de principes van duidelijk Nederlands schrijven toe.
- De student zet leesstrategieën en woordleerstrategieën functioneel in.
- De student kent de mogelijkheden en valkuilen van AI.
- ...
Taalattitude
- De student is zich bewust van zijn rol als taalmodel. De student stelt zich open voor duurzame ontwikkeling van de eigen talige competenties.
Deze vaardigheids- en attitudedoelen vragen veel oefening door en inzet van de student. We raden de student aan om actief gebruik te maken van het aanbod taalcoaching.
Doelstelling 2: Ik pas de principes van verbindend communiceren toe wanneer ik in interactie ga met leerlingen en mentoren, medestudenten en docenten en analyseer hierbij mijn eigen handelen en dat van anderen.
- De student kent de principes van verbindend communiceren en actief luisteren: objectieve waarneming, gevoel, behoefte, verzoek.
- De student kan de principes van verbindend communiceren toepassen. Dit zowel in interactie met de eigen leef- en leeromgeving, als in interactie met de kleuters: de leraar als opvoeder.
- De student kan het eigen handelen binnen deze communicatie – en dat van anderen – analyseren.
Doelstelling 3: Ik werk effectief en efficiënt samen om het eigen leerproces te optimaliseren (met medestudenten, mentoren, …).
We onderzoeken op welke manier je effectief en efficiënt in teamverband kan samenwerken. Tijdens je opleiding werk je samen met medestudenten, mentoren... Ook als kleuterleraar moet je in staat zijn om samen te werken in een team: de leraar als lid van een schoolteam.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt door de docenten op Toledo geplaatst.
Toelichting werkvorm
De onderwijsleeractiviteiten vinden plaats tijdens de lessen ‘Samenwerken en communiceren 1’. Ook tijdens de meerdaagse ‘Teachers Quest’ komen er inhouden uit dit OPO aan bod.
Tijdens de lessen 'Samenwerken en communiceren 1’ wordt op een actieve manier aan de verschillende vaardigheden gewerkt. Theorie tijdens de contacturen wordt beperkt en dient vooral als achtergrond om de vaardigheden beter te kunnen uitbouwen.
Evaluatieactiviteiten
Samenwerken en communiceren 1 (B-ODISEE-O73607)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van ‘Samenwerken en communiceren 1’ bestaat uit 3 onderdelen:
1. Mondeling examen tijdens de examenperiode (EP2) (35%)
2. Schriftelijk examen tijdens de examenperiode (EP2) (35%)
3. Portfolio (30%)
Om te kunnen slagen voor ‘Samenwerken en communiceren 1’ moet de student slagen voor de 3 onderdelen. Een student die niet slaagt voor 1 van de 3 onderdelen, kan niet slagen voor ‘Samenwerken en communiceren 1’. Het eindresultaat is in dat geval gelijk aan het laagste cijfer.
1. Mondeling examen tijdens de examenperiode (EP2) (35%)
- vlot en boeiend voorlezen
- concrete, heldere instructies formuleren
- een heldere, gestructureerde en boeiende uitleg geven
De concrete opdrachtomschrijving en de evaluatiecriteria worden door de docent op Toledo geplaatst.
2. Schriftelijk examen tijdens de examenperiode (EP2) (35%)
- formele schriftelijke communicatie: e-mail, bericht aan ouders, blogbericht
- woordenschat
- correct taalgebruik
- woordleer- en leesstrategieën
- ...
De student mag tijdens het schriftelijk examen gebruik maken van deze digitale hulpmiddelen: spellingcorrector en www.woordenlijst.org.
3. Portfolio (30%)
Digitale verzamelmap met bewijsmaterialen om aan te tonen dat je aan deze doelstellingen gewerkt hebt:
- Ik pas de principes van verbindend communiceren toe wanneer ik in interactie ga met leerlingen en mentoren, medestudenten en docenten en analyseer hierbij mijn eigen handelen en dat van anderen.
- Ik werk effectief en efficiënt samen om het eigen leerproces te optimaliseren (met medestudenten, mentoren, …).
De concrete opdrachtomschrijving en de evaluatiecriteria worden door de docent op Toledo geplaatst.
Toelichting bij herkansen
Een student die niet geslaagd is voor een onderdeel of meerdere onderdelen legt dit onderdeel/deze onderdelen opnieuw af in tweede zittijd. De concrete herkansingsopdrachten per onderdeel worden door de docent op Toledo geplaatst. Onderdelen waarvoor de student geslaagd is, worden vrijgesteld in tweede zittijd. De student neemt hiervoor contact op met de docent tijdens de nabespreking van de examens.