Praktijk 2 (B-ODISEE-OBK62A)




Doelstellingen
Doelstellingen (LUK's)
- Ik creëer een positief leef- en leerklimaat in de klascontext
- Ik neem leiding over het leef- en leerklimaat door in te spelen op gedragingen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen te vrijwaren
- Ik breng de beginsituatie specifiek in kaart met focus op het creëren van een krachtige leeromgeving (op lesniveau)
- Ik ontwerp leer- en ontwikkelingsactiviteiten vanuit de beoogde doelen en de beginsituatie met focus op het creëren van een krachtige leeromgeving
- Ik integreer vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten met focus op het creëren van een krachtige omgeving
- Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten met focus op het creëren van een krachtige leeromgeving
- Ik geef diversiteitsresponsief les op startniveau
- Ik realiseer leer- en ontwikkelingsactiviteiten vanuit de beoogde doelen en de beginsituatie met focus op het creëren van een krachtige leeromgeving
- Ik evalueer na de aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten de beoogde leerdoelen
Voorwaarden = Correct mondeling en schriftelijk taalgebruik
Vormingsdoelen =
- Beslissingsvermogen
- Relationele gerichtheid
- Kritische ingesteldheid
- Leergierigheid en eigenaarschap
- Organisatievermogen
- Zin voor samenwerking
- Verantwoordelijkheidszin
- Creativiteitszin
- Speelsheid
- Diversiteitsdenken (divers sensitief werken)
- Duurzaamheid
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Praktijk 2 (B-ODISEE-OBK62a)




Inhoud
Om leeruitkomsten OPO praktijk 2 te kunnen realiseren moeten studenten de inhouden en opdrachten uit verschillende opleidingsonderdelen (oa OPO krachtig ontwerpen en realiseren) kunnen vertalen en tonen in de praktijk.
Het traject van OPO praktijk 2 bestaat uit een cyclus die 4 keer herhaald wordt in het 2de semester: ontwerpen op de hogeschool - realiseren in de stageschool - reflecteren en bijsturen op de hogeschool
Meer uitleg bij OPO praktijk 2, observatiedagen en praktijkdagen: zie stagewebsite http://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35510
Toelichting werkvorm
Het traject van OPO praktijk 2 bestaat uit een cyclus die 4 keer herhaald wordt in het 2de semester: ontwerpen op de hogeschool - realiseren in de stageschool - reflecteren en bijsturen op de hogeschool
Meer uitleg bij OPO praktijk 2, observatiedagen en praktijkdagen: zie stagewebsite http://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel
Evaluatieactiviteiten
Praktijk 2 (B-ODISEE-O73606)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Een pratijkbeoordeling is een permanent proces waarbij wordt gesteld dat de opleiding de eindverantwoordelijkheid m.b.t. de praktijk-evaluatie draagt. De stagementor reikt de nodige elementen aan op basis van de feedback aan de student maar de stagebegeleider interpreteert deze rapportering, formuleert conclusies en zet ze eventueel om in een kwalitatieve beslissing of score.
Verschillende elementen spelen mee in de eindbeoordeling van de stage:
- feedback en feedforward mentor(en) in het logboek van de student (realiseren)
- feedback en feedforward vakdocenten (ontwerpen, reflecteren en bijsturen)
- verslagen van praktijk-bezoekers (docenten hogeschool)
- aanwezigheid en betrokkenheid van de student tijdens leergroepsessies en tijdens ontwerp- en refllectie-momenten op de hogeschool
- eigenaarschap van de student
- inhoudelijke voorbereiding op de praktijkdagen (realiseren) (zowel schriftelijk, mentaal els materieel)
De student wordt permanent geïnformeerd gedurende het academiejaar over de leeruitkomsten en vormingsdoelen die al of niet worden bereikt, over de progressie en over de mogelijkheid tot slagen. Dit gebeurt schriftelijk met een tussentijds rapport en wordt eventueel mondeling toegelicht door de stagebegeleider.
Het is ook beangrijk om op te merken dat bij de pratijk-evaluatie:
- rekening gehouden wordt met de verwachte leeruitkomsten, de ijk/breekpunten, voorwaarden en vormingsdoelen van de opleiding + een score toegekend wordt op basis van de beoordelingsschaal. (beide documenten zijn terug te vinden op stagewebsite http://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel)
- een onvoldoende op 1 van de opgesomde evaluatie-onderdelen (zie hierboven), al kan leiden tot een onvoldoende als tussentijdse - of eindscore.
- de tussentijdse scores niet via een automatisch gemiddelde omgezet worden in een eindscore.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Er is geen herkansing mogelijk.