Positief en verbindend leefklimaat (B-ODISEE-OBK59A)

Doelstellingen
ik weet hoe ik een pedagogische relatie met kinderen kan opbouwen.
ik weet hoe ik een positief leefklimaat in een klascontext kan creëren.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Positief en verbindend leefklimaat (B-ODISEE-OBK59a)




Inhoud
Het creëren van een positief en verbindend leefklimaat is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Om als kleuterleerkracht zo’n klimaat te kunnen scheppen, is het ten eerste van belang dat je een pedagogische grondhouding ontwikkelt. In dit vak bestudeer je psychologische ontwikkelingstheorieën die aan de basis liggen van deze grondhouding. Ten tweede verwerf je inzicht in het motiverend begeleiden van leerlingen, om zo hun zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid te versterken. Doorheen dit semester verdiepen we ons in de Zelfdeterminatietheorie en vertalen we deze naar de praktijk. Ten slotte verwerf je taalstimulerende competenties (TACOS). Door het stimuleren van taal bij kleuters verbeteren hun communicatieve vaardigheden, waardoor ze zich beter kunnen uitdrukken. Dit leidt tot rijkere interacties en een veiligere klasomgeving.
Studiemateriaal
Handboek: van der Plank, Isa (2023). Kleuters en Spel. Lannoo Campus, Tielt.
Extra inhouden op Toledo Ultra.
Evaluatieactiviteiten
Positief en verbindend leefklimaat (B-ODISEE-O73603)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen met kennis- en toepassingsvragen op basis van de geziene theorieën.
Toelichting bij herkansen
Idem eerste zittijd.