Muzische vorming 2 (B-ODISEE-OBK55A)

Doelstellingen
- Ik toon aan dat ik binnen de werkvormen van de verschillende muzische domeinen de didactische opbouw kan toepassen wat leidt tot een muzische activiteit.
- Ik gebruik mijn eigen muzisch-creatieve potentieel om kleuters in hun muzische groei te ondersteunen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
We bouwen verder op de kennis en inzichten van muzische vorming 1.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBK05A : Muzische opvoeding 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Muzische vorming 2 (B-ODISEE-OBK55a)




Inhoud
Bij muzische vorming algemeen focussen we op de gemeenschappelijke factoren van het muzisch werken en de didactiek. Volgende items komen aan bod:
- De conceptschijf
- Het creatief proces
- Ervaringskansen en begeleidingsvormen
- Van beschouwen naar creëren
- Inspiratiebronnen omzetten in activiteiten
- Sfeerschepping
Bij de vijf muzische domeinen ligt de focus op het verwerven van kennis en inzichten van de werkvormen aan de hand van opdrachten en ervaringen.
Studiemateriaal
- Handboek: De Kleine Zeppelin, Koen Crul (Pelckmans Uitgevers, 2018)
- Liedboek Kleuterwijs, Frans Haverkort (Stichting Muzikale Vorming, 2008)
- Extra artikels en powerpoints op ToledoUltra
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Het OPO bestaat uit een afwisseling van hoorcolleges, opdrachten, werk- en inspiratiemomenten.
Evaluatieactiviteiten
Muzische vorming 2 (B-ODISEE-O73599)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- De studenten passen de geziene theorie toe en komen deze toepassing verantwoorden op het mondeling examen (90%)
- Informatie en criteria zijn terug te vinden op Toledo
- Verplichte aanwezigheid tijdens werkcolleges worden mee in rekening gebracht (10%)
Toelichting bij herkansen
Studenten die dienen deel te nemen aan de tweede examenkans bewijzen hun kennis en inzichten opnieuw tijdens het mondeling examen. Dezelfde leerinhouden worden hier getoetst.
De aanwezigheden tijdens de werkcolleges blijft ongewijzigd. Er is enkel mogelijkheid tot herkansing voor mondeling examen.