Muzische vorming 2 (B-ODISEE-OBK55A)

3 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
Hubrechts Loes (coördinator) |  Claes Freya |  Hubrechts Loes |  Marchant Maxime |  Wouters Nele
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

  • Ik toon aan dat ik binnen de werkvormen van de verschillende muzische domeinen de didactische opbouw kan toepassen wat leidt tot een muzische activiteit.  
  • Ik gebruik mijn eigen muzisch-creatieve potentieel om kleuters in hun muzische groei te ondersteunen.

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement. 

We bouwen verder op de kennis en inzichten van muzische vorming 1. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBK05A : Muzische opvoeding 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Muzische vorming 2 (B-ODISEE-OBK55a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
Claes Freya |  Hubrechts Loes |  Marchant Maxime |  Wouters Nele
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Bij muzische vorming algemeen focussen we op de gemeenschappelijke factoren van het muzisch werken en de didactiek. Volgende items komen aan bod: 

  • De conceptschijf 
  • Het creatief proces 
  • Ervaringskansen en begeleidingsvormen 
  • Van beschouwen naar creëren 
  • Inspiratiebronnen omzetten in activiteiten 
  • Sfeerschepping 

Bij de vijf muzische domeinen ligt de focus op het verwerven van kennis en inzichten van de werkvormen aan de hand van opdrachten en ervaringen. 

  • Handboek: De Kleine Zeppelin, Koen Crul (Pelckmans Uitgevers, 2018) 
  • Liedboek Kleuterwijs, Frans Haverkort (Stichting Muzikale Vorming, 2008) 
  • Extra artikels en powerpoints op ToledoUltra 

 

Oefeningen/opdrachten

Het OPO bestaat uit een afwisseling van hoorcolleges, opdrachten, werk- en inspiratiemomenten. 

Evaluatieactiviteiten

Muzische vorming 2 (B-ODISEE-O73599)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • De studenten passen de geziene theorie toe en komen deze toepassing verantwoorden op het mondeling examen (90%)
    • Informatie en criteria zijn terug te vinden op Toledo 
  • Verplichte aanwezigheid tijdens werkcolleges worden mee in rekening gebracht (10%) 

Studenten die dienen deel te nemen aan de tweede examenkans bewijzen hun kennis en inzichten opnieuw tijdens het mondeling examen. Dezelfde leerinhouden worden hier getoetst.

De aanwezigheden tijdens de werkcolleges blijft ongewijzigd. Er is enkel mogelijkheid tot herkansing voor mondeling examen.