Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OBK54A)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Hubrechts Loes (coördinator) |  Claes Freya |  Hubrechts Loes |  Marchant Maxime |  Wouters Nele
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Ik toon aan dat ik het leergebied muzische vorming en de daarbij horende muzische domeinen kan kaderen binnen een harmonische ontwikkeling van jonge kinderen.  

Ik toon aan dat ik de bouwstenen binnen de verschillende muzische domeinen kan toepassen in een muzische activiteit.   

Ik toon aan inzicht te hebben in de muzische ontwikkeling van kleuters.    

Ik toon aan dat ik groei in het eigen muzisch-creatieve potentieel door de muzische domeinen te verkennen. 

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBK04A : Muzische opvoeding 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OBK54a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Claes Freya |  Hubrechts Loes |  Marchant Maxime |  Wouters Nele
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen: 

  • Muzische vorming algemeen 
  • Beeld 
  • Drama 
  • Dans 
  • Muziek  
  • Media 

Bij muzische vorming algemeen focussen we op de gemeenschappelijke factoren van het muzisch werken en de didactiek. Volgende items komen aan bod: 

  • De kern van het muzisch werken 
  • Voorstellen van de muzische domeinen 
  • De muzische grondhouding 
  • De ontwikkelingslijnen van kleuters  

Bij de vijf muzische domeinen ligt de focus op het verwerven van kennis en inzichten van de bouwstenen aan de hand van opdrachten en ervaringen. 

  • Handboek: De Kleine Zeppelin, Koen Crul (Pelckmans Uitgevers, 2018)
  • Liedboek Kleuterwijs, Frans Haverkort (Stichting Muzikale Vorming, 2008)
  • Extra artikels en powerpoints op ToledoUltra

 

Het OPO bestaat uit een afwisseling van hoorcolleges, opdrachten, werk- en inspiratiemomenten. Een aantal van deze contacturen vinden ook extern plaats.

Evaluatieactiviteiten

Muzische vorming 1 (B-ODISEE-O73598)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • Kennis en inzichten omtrent de inhouden worden op verschillende manieren geëvalueerd:
    • schrijftelijk examen (80%)
    • opdrachten binnen verschillende domeinen (10%)
      • Informatie over en criteria van de opdrachten per domein zijn terug te vinden op Toledo
  • Verplichte aanwezigheid tijdens werkcolleges worden mee in rekening gebracht (10%)

Studenten die dienen deel te nemen aan de tweede examenkans bewijzen hun kennis en inzichten opnieuw tijdens het schriftelijk examen. Dezelfde leerinhouden worden hier getoetst.

De aanwezigheden tijdens de werkcolleges blijft ongewijzigd. Er is enkel mogelijkheid tot herkansing voor schriftelijk examen en de opdrachten.