Godsdienst 1 (B-ODISEE-OBK49A)

3 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterTweede semester
De Schepper Kirsten (coördinator) |  De Schepper Kirsten
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBK52B : Godsdienst (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Godsdienst 1 (B-ODISEE-OBK49a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht30 urenTweede semesterTweede semester
De Schepper Kirsten
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

In deze cursus proberen we zicht te krijgen op wat godsdienst voor kleuters kan betekenen:

  • Waardeverhalen + verhaalanalyse, didactiek en levensbeschouwelijk gesprek (waardengevoeligheid en normbesef, levensbeschouwelijke grondhouding en identiteit)
  • Godsdienst mandaat
  • Morele ontwikkeling
  • Godsdienst en componenten van levensbeschouwelijke groei:
  • Stilte-educatie: rust brengen in de klas in functie van het gebed
  • Contactspelen in functie van het gebed
  • Kennismakingsspel in functie van het gebed
  • Gebed: open en gesloten + oudste en jongste kleuter
  • Klasrituelen: ritueelgevoeligheid
  • Godsdienstbeleving kleuters

In elk deel van de cursus staan we ten eerste stil bij de achtergronden op eigen niveau. Ten tweede maken we telkens de (didactische) vertaling naar de praktijk van de kleuterklas. 

- Het materiaal wordt ter beschikking gesteld op Toledo. 

We gebruiken verschillende werkvormen tijdens de contacturen (leergesprek, groepswerk, doceren,...) die gericht zijn op actieve deelname. Interactie, mede- en samenwerking worden verwacht tijdens de lessen. De studenten lezen zelfstandig een aantal waardeverhalen die daarna kunnen besproken worden in de les. 

Evaluatieactiviteiten

Godsdienst 1 (B-ODISEE-O73593)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Permanente evaluatie (op 1/5 van de punten): - activiteitenvoorbereidingen en opdrachten tijdens de les. Bij laattijdig of niet-afgeven krijgt de student een NA (= niet afgelegd). 

Examen (op 4/5 van de punten). De examenstof bestaat uit alle onderwerpen die tijdens het OPO behandeld zijn. Ook de opdrachten vanuit de permanente evaluatie neemt de student mee, omdat deze ook verantwoord dienen te worden tijdens het examen. Dit sluit ook delen in die in zelfstudie moeten verwerkt worden, niet in de cursus gedrukt staan maar mondeling in de les aangegeven werden, op ander materiaal aangeboden werden, via Toledo ter beschikking werden gesteld etc. Het examen is een mondeling examen en zal tijdens de examenperiode afgenomen worden. De student(e) krijgt voorbereidingstijd en in een gesprek van ongeveer 15 minuten wordt zowel kennis en inzicht als het toepassen van de examenstof getoetst. 

Studenten met een examencontract nemen deel aan het examen. Zij brengen twee activiteitenvoorbereidingingen mee die op het examen bevraagd worden vanuit de reflectie op de gedane activiteiten.

Examen(vorm) idem EP2

Neem contact op met de docent voor 11 juli.