Godsdienst 1 (B-ODISEE-OBK49A)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=13210&OPLID=66
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBK52B : Godsdienst (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Godsdienst 1 (B-ODISEE-OBK49a)




Inhoud
In deze cursus proberen we zicht te krijgen op wat godsdienst voor kleuters kan betekenen:
- Waardeverhalen + verhaalanalyse, didactiek en levensbeschouwelijk gesprek (waardengevoeligheid en normbesef, levensbeschouwelijke grondhouding en identiteit)
- Godsdienst mandaat
- Morele ontwikkeling
- Godsdienst en componenten van levensbeschouwelijke groei:
- Stilte-educatie: rust brengen in de klas in functie van het gebed
- Contactspelen in functie van het gebed
- Kennismakingsspel in functie van het gebed
- Gebed: open en gesloten + oudste en jongste kleuter
- Klasrituelen: ritueelgevoeligheid
- Godsdienstbeleving kleuters
In elk deel van de cursus staan we ten eerste stil bij de achtergronden op eigen niveau. Ten tweede maken we telkens de (didactische) vertaling naar de praktijk van de kleuterklas.
Studiemateriaal
- Het materiaal wordt ter beschikking gesteld op Toledo.
Toelichting werkvorm
We gebruiken verschillende werkvormen tijdens de contacturen (leergesprek, groepswerk, doceren,...) die gericht zijn op actieve deelname. Interactie, mede- en samenwerking worden verwacht tijdens de lessen. De studenten lezen zelfstandig een aantal waardeverhalen die daarna kunnen besproken worden in de les.
Evaluatieactiviteiten
Godsdienst 1 (B-ODISEE-O73593)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Permanente evaluatie (op 1/5 van de punten): - activiteitenvoorbereidingen en opdrachten tijdens de les. Bij laattijdig of niet-afgeven krijgt de student een NA (= niet afgelegd).
Examen (op 4/5 van de punten). De examenstof bestaat uit alle onderwerpen die tijdens het OPO behandeld zijn. Ook de opdrachten vanuit de permanente evaluatie neemt de student mee, omdat deze ook verantwoord dienen te worden tijdens het examen. Dit sluit ook delen in die in zelfstudie moeten verwerkt worden, niet in de cursus gedrukt staan maar mondeling in de les aangegeven werden, op ander materiaal aangeboden werden, via Toledo ter beschikking werden gesteld etc. Het examen is een mondeling examen en zal tijdens de examenperiode afgenomen worden. De student(e) krijgt voorbereidingstijd en in een gesprek van ongeveer 15 minuten wordt zowel kennis en inzicht als het toepassen van de examenstof getoetst.
Studenten met een examencontract nemen deel aan het examen. Zij brengen twee activiteitenvoorbereidingingen mee die op het examen bevraagd worden vanuit de reflectie op de gedane activiteiten.
Toelichting bij herkansen
Examen(vorm) idem EP2
Neem contact op met de docent voor 11 juli.