Wiskunde 1 (B-ODISEE-OBK48A)

Doelstellingen
Ik toon aan dat ik inzicht heb in de denkontwikkeling van jonge kinderen rond wiskundige initiatie en kan verwoorden hoe ik hier gepast kan op inspelen.
Ik beheers de inhoudelijk expertise met betrekking tot de verschillende domeinen binnen de ontwikkeling van wiskundig denken en kan aanduiden hoe ik hierop kan inspelen in het spel van jonge kinderen.
Ik ontwerp zelfstandig functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten met betrekking tot 2 van de 4 domeinen binnen wiskundige initiatie (campusafhankelijk) en toon zo aan dat ik de vakdidactische kennis kan integreren.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wiskunde 1 (B-ODISEE-OBK48a)




Inhoud
Introductie OPO wiskunde 1 + ECTS-fiche + uitleg bij evaluatie + toelichting bij Toledo Ultra
Leermodule: Inleiding tot de ontwikkeling van wiskundig denken
- Denkontwikkeling (Piaget...)
- De verschillende wiskundige domeinen
- Basismaterialen wiskunde in de kleuterklas + prentenboeken en wiskunde (hier is een opdracht aan gekoppeld, binnen zelfgestuurd leren)
Leermodule: Getallen
Zowel de leerlijnen met ontwikkelstappen van JK tot OK als de praktijksuggesties (vakdidactiek: hoe pak je dat nu aan?)
Leermodule: Rollenspel met wiskundige impulsen (Oa winkelspel,...)
Leermodule: Meten en Metend rekenen
- Zowel de leerlijnen met ontwikkelstappen van JK tot OK als de praktijksuggesties (vakdidactiek: hoe pak je dat nu aan?)
- Opdracht zelfgestuurd leren rond de leerlijn met ontwikkelstappen meten en metend rekenen
Leermodule: Ongevormde en gevormde materialen
- spel in zandbak/waterbak/…en mogelijke wiskundige impulsen
- loose parts (maar zie ook OPO ontwikkelen en leren)
Leermodule: Meetkunde
Enkel theorie met voorbeelden maar nog geen vakdidactische richtlijnen (zit in wiskunde 2 van de 2de opleidingsfase)
Leermodule: Logisch en wiskundig denken
Enkel theorie met voorbeelden maar nog geen vakdidactische richtlijnen (zit in wiskunde 2 van de 2de opleidingsfase)
- Oa ook computationeel denken
- algoritmen
- decompositie
- patroonherkenning
- abstractie
Leermodule: Bouwstenen vakdidactiek WISKUNDE
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35492
Toelichting werkvorm
Meer uitleg: zie verloop Toledo Ultra
Naast de ‘traditionele’ contacturen met docenten, kennen we een groot belang toe aan zelfgestuurd leren/begeleid zelfstandig leren: als student werk je aan opleiding-specifieke leerdoelen. Je wordt gecoacht door de docenten, waarbij veel initiatief van de student zelf wordt verwacht: ‘gecoacht worden’ impliceert immers ook ‘jezelf laten coachen’: zelf feedback vragen aan je docenten en ermee aan de slag gaan.
Binnen zelfgestuurd leren hebben de studenten voor OPO wiskunde 1 één opdracht om basismaterialen/prentenboeken wiskunde te verzamelen en te presenteren binnen de domeinen van wiskundig denken: meer uitleg is terug te vinden op Toledo Ultra. Deze opdracht maakt ook deel uit van de evaluatie.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde 1 (B-ODISEE-O73592)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit 2 delen:
- Schriftelijk examen in januari zittijd: de inhouden worden getoetst adhv open vragen (15 punten).
- Mondelinge presentatie van een opdracht binnen zelfgestuurd leren: studenten presenteren basismaterialen en prentenboeken wiskunde, gelinkt aan de domeinen van wiskundig denken. Dit gebeurt tijdens de CU: zie uurrooster en Toledo (5punten).
Toelichting bij herkansen
De evaluatie bestaat uit 2 delen:
- Herkansing schriftelijk examen in examenperiode 3: de inhouden worden getoetst adhv open vragen (15 punten).
- Herkansing mondelinge presentatie van de opdracht zelfgestuurd leren: studenten presenteren basismaterialen en prentenboeken wiskunde, gelinkt aan de domeinen van wiskundig denken. Dit gebeurt tijdens examenperiode 3: zie uurrooster (5punten).
Er zijn geen andere examenmodaliteiten.