Wiskunde 1 (B-ODISEE-OBK48A)

3 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Banck Ilse (coördinator) |  Banck Ilse
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Ik toon aan dat ik inzicht heb in de denkontwikkeling van jonge kinderen rond wiskundige initiatie en kan verwoorden hoe ik hier gepast kan op inspelen.

Ik beheers de inhoudelijk expertise met betrekking tot de verschillende domeinen binnen de ontwikkeling van wiskundig denken en kan aanduiden hoe ik hierop kan inspelen in het spel van jonge kinderen.

Ik ontwerp zelfstandig functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten met betrekking tot 2 van de 4 domeinen binnen wiskundige initiatie (campusafhankelijk) en toon zo aan dat ik de vakdidactische kennis kan integreren.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Wiskunde 1 (B-ODISEE-OBK48a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Banck Ilse
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Introductie OPO wiskunde 1 + ECTS-fiche + uitleg bij evaluatie + toelichting bij Toledo Ultra 

Leermodule: Inleiding tot de ontwikkeling van wiskundig denken 

  • Denkontwikkeling (Piaget...) 
  • De verschillende wiskundige domeinen 
  • Basismaterialen wiskunde in de kleuterklas + prentenboeken en wiskunde (hier is een opdracht aan gekoppeld, binnen zelfgestuurd leren)

Leermodule: Getallen

Zowel de leerlijnen met ontwikkelstappen van JK tot OK als de praktijksuggesties (vakdidactiek: hoe pak je dat nu aan?) 

Leermodule: Rollenspel met wiskundige impulsen (Oa winkelspel,...)

Leermodule: Meten en Metend rekenen 

  • Zowel de leerlijnen met ontwikkelstappen van JK tot OK als de praktijksuggesties (vakdidactiek: hoe pak je dat nu aan?) 
  • Opdracht zelfgestuurd leren rond de leerlijn met ontwikkelstappen meten en metend rekenen

Leermodule: Ongevormde en gevormde materialen  

  • spel in zandbak/waterbak/…en mogelijke wiskundige impulsen 
  • loose parts (maar zie ook OPO ontwikkelen en leren)

Leermodule: Meetkunde 

Enkel theorie met voorbeelden maar nog geen vakdidactische richtlijnen (zit in wiskunde 2 van de 2de opleidingsfase) 

Leermodule: Logisch en wiskundig denken 

Enkel theorie met voorbeelden maar nog geen vakdidactische richtlijnen (zit in wiskunde 2 van de 2de opleidingsfase) 

  • Oa ook computationeel denken 
    • algoritmen 
    • decompositie 
    • patroonherkenning  
    • abstractie 

Leermodule: Bouwstenen vakdidactiek WISKUNDE 

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35492

 

Meer uitleg: zie verloop Toledo Ultra

Naast de ‘traditionele’ contacturen met docenten, kennen we een groot belang toe aan zelfgestuurd leren/begeleid zelfstandig leren: als student werk je aan opleiding-specifieke leerdoelen. Je wordt gecoacht door de docenten, waarbij veel initiatief van de student zelf wordt verwacht: ‘gecoacht worden’ impliceert immers ook ‘jezelf laten coachen’: zelf feedback vragen aan je docenten en ermee aan de slag gaan.

Binnen zelfgestuurd leren hebben de studenten voor OPO wiskunde 1 één opdracht om basismaterialen/prentenboeken wiskunde te verzamelen en te presenteren binnen de domeinen van wiskundig denken: meer uitleg is terug te vinden op Toledo Ultra. Deze opdracht maakt ook deel uit van de evaluatie.

Evaluatieactiviteiten

Wiskunde 1 (B-ODISEE-O73592)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit 2 delen:

- Schriftelijk examen in januari zittijd: de inhouden worden getoetst adhv open vragen (15 punten).

- Mondelinge presentatie van een opdracht binnen zelfgestuurd leren: studenten presenteren basismaterialen en prentenboeken wiskunde, gelinkt aan de domeinen van wiskundig denken. Dit gebeurt tijdens de CU: zie uurrooster en Toledo (5punten).

De evaluatie bestaat uit 2 delen:

- Herkansing schriftelijk examen in examenperiode 3: de inhouden worden getoetst adhv open vragen (15 punten).

- Herkansing mondelinge presentatie van de opdracht zelfgestuurd leren: studenten presenteren basismaterialen en prentenboeken wiskunde, gelinkt aan de domeinen van wiskundig denken. Dit gebeurt tijdens examenperiode 3: zie uurrooster (5punten).

Er zijn geen andere examenmodaliteiten.