Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OBK46A)

Doelstellingen
Leraar als persoon en professional
ORL 1: Inhoudelijke en vakdidactische expertise
1Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken.
2Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken.
3Ik toon aan (ver)nieuwe(nde) tendensen kritisch te benaderen.
4Ik communiceer schriftelijk en mondeling in Standaardnederlands.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OBK46a)




Inhoud
LEERMODULE NATUUR
Algemene vaardigheden:
• Explorerende en experimenterende aanpak
• Zintuigen inzetten
• Bronnen hanteren
+ Onderzoekende houding van de leraar
Levende- en niet levende natuur
- Bomen en bladeren
- Veel-en nulpoters
- Vogels
- Paddenstoelen en co
- Bosdieren
- Weersomstandigheden
Milieu
- duurzaamheid
LEERMODULE TECHNIEK (kerncomponenten van techniek - techniek als menselijke activiteit - techniek en samenleving)
- Ontdekhoek- doos en -bak
- STEAM
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35484
+ digitaal cursusmateriaal via toledo
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Buiten de contacturen op school zullen er ook contacturen extern georganisserd worden.
Opdrachten kunnen bestaan uit iets voorbereiden voor de les, observaties op de werkplek, (natuurlijk) materiaal meebrengen,...
We oefenen didactische werkvormen W.O.in de les.
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-O73590)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijke toets over de inhouden van leermodule natuur en leermodule techniek 20/20p.
Toelichting bij herkansen
Hernemen van de schriftelijke toets over de leermodules natuur en techniek.