Didactische stage 2 (B-ODISEE-OBK35A)




Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16473&OPLID=66
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Als algemene stelregel geldt dat voor elke stage een stageovereenkomst opgesteld wordt. Elke overeenkomst wordt ondertekend door drie partijen: de student, de studiegebieddirecteur en de stageplaats. De hogeschool dient in elk geval over één gehandtekend exemplaar te beschikken VOOR DE AANVANG VAN DE STAGE (te overhandigen door de student aan het secretariaat studiegebied Onderwijs)
Studenten die met een examencontract ingeschreven zijn voor een opleidingsonderdeel Stages. Zij zullen een examenles/examensessie moeten geven/verzorgen en een dossier moeten afgeven met handelingsplannen, lesplannen of reflectieverslagen. De hogeschool stelt zich niet verantwoordelijk voor het stageproces en begeleidt deze studenten in de loop van het academiejaar niet. Ze zijn wel verzekerd voor de examenactiviteit.
Indien een stagedag(en), aangegeven in deze stageovereenkomst niet kan (kunnen) doorgaan omwille van pedagogische studiedag, facultatieve verlofdag, afwezigheid van kleutergroep o.w.v. uitstap,… dan zal de student in een mail naar de stagecoördinator van Odisee (ilse.banck@odisee.be) EN in een mail naar de directie van de stageschool aangeven:
- Op welke dag(en) de stage niet kan doorgaan
- Op welke dag(en) de inhaalstage gepland wordt
- De reden van verplaatsing/ inhaalstage
Indien de stagedag(en), aangegeven in deze stageovereenkomst niet kan(kunnen) doorgaan omwille van (langdurige) ziekte van de student, dan neemt de student contact op met de stagecoördinator van Odisee en zal een nieuw document ‘wijziging van de oorspronkelijke stageovereenkomst’ opgemaakt worden, met bijhorend ziekte-attest als bewijs. Dit nieuwe document is dan een bijlage bij deze oorspronkelijke stageovereenkomst.
Voor alle studenten bachelor in het kleuteronderwijs is een gezondheidsbeoordeling vereist, voor de aanvang van de stages. De uitvoering van het gezondheidstoezicht wordt toevertrouwd aan de preventiedienst van de hogeschool. Concreet wordt een datum vastgelegd waarop alle studenten, op campus Brussel, een afspraak krijgen voor een gezondheidsbeoordeling.
IDEWE (Gezondheidscentra & medische preventiediensten)
Wetstraat 23, 1040 Brussel
02 237 33 24
http://www.idewe.be
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
11 sp. Didactische stage 2 (B-ODISEE-OBK35a)




Inhoud
Het stagetraject bestaat uit werkplekleren, actieve stages, observatie- en participatiedagen én leergroepen (in de hogeschool):
- algemene toelichting en verwachtingen bij al deze onderdelen: zie stagewebsite http://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel
- data van stages in een stageschool: zie academische kalender én zie stagewebsite http://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel
- data van leergroepen op Odisee: zie academische kalender én zie stagewebsite http://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel
- officiële documenten en opdrachten ifv stage: zie stagewebsite http://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel
In bepaalde gevallen dient een afwijking van de ECTS-fiche te worden opgemaakt, bijvoorbeeld:
- in het geval van kortlopende buitenlandse stages
- in het geval de student een stage opneemt in een andere periode dan voorzien in de academische kalender van de opleiding
- in het geval van een EVC-procedure, die kan leiden tot een gehele of gedeeltelijke vrijstelling.
Om de eventuele afspraken die afwijken van de bepalingen in de ECTS-fiche tussen een student en een docent vast te leggen, gebruikt de student het formulier ‘Afwijkingen van de ECTS-afspraken’. Hij/zij kan dit formulier afhalen bij de dienst Studentenadministratie van zijn campus of downloaden van het studentenportaal. Dit formulier vermeldt o.m. opleidingsonderdeel, docent, student, de overeengekomen bepalingen en een handtekening van de betrokken student, docent en de verantwoordelijke trajectbegeleiding. Na ondertekening bezorgt de student een exemplaar aan de dienst Studentenadministratie van de campus.
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=23112
Toelichting werkvorm
zie stagewebsite http://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel
1 sp. Werkplekleren (B-ODISEE-OBK36a)




Inhoud
Werkplekleren kan men omschrijven als een actief en constructief leerproces, dat steunt op concrete ervaring en plaatsvindt in een echte arbeidssituatie met de werkelijke uitdagingen en problemen uit de (toekomstige) arbeidspraktijk als leerobject. We zijn ervan overtuigd dat we via werkplekleren:
- (leer)situaties voor de studenten kunnen scheppen in een realistische klas- en schoolomgeving waar studenten kunnen oefenen en groeien in bepaalde competenties;
- het werken aan (persoonlijke) leerdoelen kunnen stimuleren in een beoordelingsvrije omgeving;
- het reflecteren van de studenten kunnen uitdiepen;
- de theorie zinvol kunnen koppelen aan een concrete ervaring.
Concreet in 2 eBAKO:
Concreet zullen de studenten in de school / kleuterklassen participeren, observeren en actieve opdrachten uitvoeren. Dit wordt op de hogeschool begeleid vanuit:
- leerdoelen gekoppeld aan OPO’s (dit gebeurt tijdens begeleid zelfstandig leren + in de leergroepen);
- persoonlijke leerdoelen die de student zelf selecteert en formuleert vanuit zijn talenten/kwaliteiten én vanuit zijn competenties (dit gebeurt in de leergroepen);
- de verwachte stagecompetenties/leerdoelen voor 2de opleidingsfase BaKO.
De studenten moeten duidelijk en tijdig communiceren met één betrokken leerkracht, die fungeert als aanspreekpersoon voor de student, over de leerdoelen en bijhorende acties die uitgevoerd zullen worden. Deze aanspreekpersoon coördineert op basis van de leerdoelen in welke klas(sen) de studenten kunnen staan: de studenten kunnen soms per 2 in een klas staan; soms in een onthaalklas/eerste kleuterklas; en soms in een tweede of derde kleuterklas. Dit gebeurt best op voorhand zodat de studenten aan de slag kunnen met de activiteitenvoorbereidingen.
Toelichting werkvorm
Tijdens de dagen werkplekleren wordt er vooral gewerkt aan het reflectievermogen van de studenten én eigenaarschap van de student (zie kerndoelen 5.1, 11.1, 11.3, 11.4, 11.5, 11.8). Feedback en feedforward zijn noodzakelijk in dit leerproces.
- We vragen aan de mentoren om schriftelijk en/of mondeling feedback te geven aansluitend bij de leerdoelen die de studenten willen bereiken. De feedback is belangrijk in functie van het leerproces van de student. Daarom moet de student vooraf duidelijk aangeven waar hij wil aan werken, wat hij wil oefenen, zodat de mentor hier gericht kan naar kijken en feedback op kan geven (zie document kijkwijzer voor mentoren – zie stagewebsite).
- Studenten worden in leergroepsessies en tijdens de coachingsvoormiddag op donderdag begeleid in de leerdoelen.
- Daarnaast zal de leergroepbegeleider de student opvolgen in leergroepsessies en ook 1 keer aanwezig zijn op de stageplaats zelf om de feedbackcyclus te ondersteunen.
DATA WERKPLEKLEREN voor academiejaar 2024-2025: zie stagewebsite https://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel/
Evaluatieactiviteiten
Didactische stage 2 (B-ODISEE-O72697)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
OBK35a - Didactische stage 2 | 1-20/20 puntenschaal |
OBK36a - Werkplekleren | Geslaagd / Niet geslaagd |
A/ Evaluatie OBK35a - Didactische stage 2
Meer uitleg: zie stagewebsite http://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel
Een stagebeoordeling is een permanent proces waarbij wordt gesteld dat de opleiding de eindverantwoordelijkheid m.b.t. de stage-evaluatie draagt. De stagementor reikt de nodige elementen aan op basis van de feedbeck aan de student maar de stagebegeleider interpreteert deze rapportering, formuleert conclusies en zet ze eventueel om in een kwalitatieve beslissing.
Verschillende elementen spelen mee in de eindbeoordeling van de stage:
- verslag mentor
- verslag van stage-bezoeker
- eigenaarschap van de student op de stageplaats en op de hogeschool
- inhoudelijke voorbereiding op de stage (zowel schriftelijk, mentaal els materieel)
- stem van de student + zelf-evaluatie student
De student wordt permanent geïnformeerd gedurende het academiejaar over de competenties die al of niet worden bereikt, over de progressie en over de mogelijkheid tot slagen. Dit gebeurt schriftelijk met een tussentijds rapport en wordt (eventueel) mondeling toegelicht door de stagebegeleider.
Het is ook belangrijk om op te merken dat bij de stage-evaluatie:
- rekening gehouden wordt met de ijk/breekpunten van de opleiding + een score toegekend wordt op basis van de beoordelingsschaal. (beide documenten zijn terug te vinden op stagewebsite http://stage.odisee.be/onderwijs/bakobrussel)
- een onvoldoende op 1 van de opgesomde deelrubrieken (zie hierboven), al kan leiden tot een onvoldoende als tussentijdse - of eindscore.
- de tussentijdse scores niet via een automatisch gemiddelde omgezet worden in een eindscore.
Studenten met een examencontract worden eenmalig beoordeeld op volgende elementen
- verslag mentor
- verslag + score stage-evaluator
- stagemap (die na de stageperiode ingediend wordt)
B/ Evaluatie OBK36a - Werkplekleren
- aanwezigheid en betrokkenheid in leergroepen en coachingsvoormiddag
- eigenaarschap van de student tijdens leergroepen, tijdens coachingsvoormiddag en op werkplekleren
- reflectievermogen van de student
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- OBK35a - Didactische stage 2 (over academiejaar)
- OBK36a - Werkplekleren (over academiejaar)