Schoolbeleid (B-ODISEE-OBK27A)

3 studiepuntenNederlands18 urenEerste semesterEerste semester
Vandenberghe Katrien (coördinator) |  Vandenberghe Katrien
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De toelatingsvoorwaarden en algemene volgtijdelijkheid staat beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Schoolbeleid (B-ODISEE-OBK27a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht18 urenEerste semesterEerste semester
Vandenberghe Katrien
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

We behandelen de volgende inhouden:

- doeltreffend schoolbeleid: Wat is dit? Welke beleidsdomeinen zijn er? Hoe wordt dit geconcretiseerd in een schoolwerkplan?

- leerlijnen: Wat zijn dit? Hoe worden deze ontwikkeld vanuit een schoolvisie? 

- onderwijsbeleid: Welke bevoegdheden heeft de Vlaamse Overheid? Welke gevolgen heeft dat voor het schoolbeleid?

- onderwijsinspectie: Hoe kijken we naar onderwijskwaliteit?

- Schoolwerkplannen van verschillende scholen.

- Decreet basisonderwijs.

- Kader van Vanhoof en Van Petegem (2017).

 

Tijdens contacturen krijgen studenten toelichting bij verschillende aspecten en onderwerpen om een algemeen kader te krijgen.

Daarnaast werken studenten een beleidsaspect en leerlijn uit. Ze gaan hiervoor in duo aan de slag.

Evaluatieactiviteiten

Schoolbeleid (B-ODISEE-O70569)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De studenten voeren op hun stageschool een gesprek over de visie en het pedagogisch project van de school en hoe zich dit vertaalt in het schoolbeleid. Ze laden de naslag van dit gesprek op op Toledo tegen een afgesproken deadline. Dit staat op 3 van de 20 punten. 

Vanuit de opgegeven visie van een school werken de studenten 1 beleidsaspect uit alsook een leerlijn zoals opgenomen kan worden in een schoolwerkplan. De evaluatie bestaat uit een toelichting/presentatie van dit werk. De toelichting/presentatie gebeurt in de voorziene presentatieweek op het eind van semester 1 onder de vorm van een gesimuleerde personeelsvergadering. Naast hun eigen toelichting gaan ze ook kritisch meedenken met voorstellen van andere studenten. De schriftelijke voorbereiding hiervan wordt ingediend na de presentatie. Dit staat op 17 van de 20 punten. 

Herwerking van de onderdelen die onvoldoende waren.