Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16906&OPLID=66
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Eerste leerjaar (B-ODISEE-OBK25a)




Inhoud
Toepassing visie schoolrijpheid en kindrijpe school: de brug tussen kleuter en lager.
Verdieping muzisch werken en integratie met andere leergebieden
Didactiek aanvankelijk lezen, aanvankelijk rekenen en aanvankelijk schrijven
Bewegend leren en schrijfdans
Geïntegreerd werken vanuit WO en een ander leergebied.
Studiemateriaal
Het cursusmateriaal wordt digitaal aangeboden via toledo.
Toelichting werkvorm
De inhouden komen aan bod via contacturen. Daarnaast is er een coachingsaanbod op donderdagvoormiddag bij de betrokken docenten.
Er worden ook opdrachten gegeven gelinkt aan de praktijkcontext: het eerste leerjaar.
Er wordt verwacht dat de student minstens gaat observeren én participeren in een eerste leerjaar om de kerndoelen te kunnen bereiken op niveau 3 (gevorderd).
Evaluatieactiviteiten
Eerste leerjaar (B-ODISEE-O70565)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie is een mondelinge presentatie vanuit praktijkmaterialen. De student presenteert de toepassing van de didactische principes in een les binnen het leergebied. De student bereidt dit voor de 4 leergebieden (muzisch werken, schrijven, rekenen, lezen) voor en presenteert op het examen 2 leergebieden (door het lot bepaald). In de presentatie moet je ook verantwoorden hoe je de visie van de kindrijpe school integreert in het eerste leerjaar.
Tijdens de mondelinge presentatie geven studenten elkaar feedback. Deze peerevaluatie telt mee voor de beoordeling van de student die feedback geeft en dus niet voor de student die geëvalueerd wordt. Met andere woorden: de kwaliteit van de gegeven feedback wordt beoordeeld. De peerevaluatie wordt afgegeven na de presentatie en beïnvloedt de score met maximum 5%.
Toelichting bij herkansen
Idem 1ste zittijd.