Eerste leerjaar (B-ODISEE-OBK25A)

3 studiepuntenNederlands18 urenEerste semesterEerste semester
Vandenberghe Katrien (coördinator) |  Dejaegere Els |  Gheeraert Evelien |  Natens Annemie |  Vandenberghe Katrien |  Wouters Nele  | MinderMeer
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Eerste leerjaar (B-ODISEE-OBK25a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht18 urenEerste semesterEerste semester
Dejaegere Els |  Gheeraert Evelien |  Natens Annemie |  Vandenberghe Katrien |  Wouters Nele
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Toepassing visie schoolrijpheid en kindrijpe school: de brug tussen kleuter en lager.

Verdieping muzisch werken en integratie met andere leergebieden

Didactiek aanvankelijk lezen, aanvankelijk rekenen en aanvankelijk schrijven

Bewegend leren en schrijfdans

Geïntegreerd werken vanuit WO en een ander leergebied.

Het cursusmateriaal wordt digitaal aangeboden via toledo.

De inhouden komen aan bod via contacturen. Daarnaast is er een coachingsaanbod op donderdagvoormiddag bij de betrokken docenten.

Er worden ook opdrachten gegeven gelinkt aan de praktijkcontext: het eerste leerjaar. 

Er wordt verwacht dat de student minstens gaat observeren én participeren in een eerste leerjaar om de kerndoelen te kunnen bereiken op niveau 3 (gevorderd).

Evaluatieactiviteiten

Eerste leerjaar (B-ODISEE-O70565)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie is een mondelinge presentatie vanuit praktijkmaterialen. De student presenteert de toepassing van de didactische principes in een les binnen het leergebied. De student bereidt dit voor de 4 leergebieden (muzisch werken, schrijven, rekenen, lezen) voor en presenteert op het examen 2 leergebieden (door het lot bepaald). In de presentatie moet je ook verantwoorden hoe je de visie van de kindrijpe school integreert in het eerste leerjaar. 

Tijdens de mondelinge presentatie geven studenten elkaar feedback. Deze peerevaluatie telt mee voor de beoordeling van de student die feedback geeft en dus niet voor de student die geëvalueerd wordt. Met andere woorden: de kwaliteit van de gegeven feedback wordt beoordeeld. De peerevaluatie wordt afgegeven na de presentatie en beïnvloedt de score met maximum 5%. 

Idem 1ste zittijd.