Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16471&OPLID=66
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Verdieping jongste kleuter (B-ODISEE-OBK12a)
Inhoud
A/De noden en behoeften van de jongste kleuter en hoe hieraan tegemoet komen:
- Nood of behoefte aan veiligheid en vertrouwen (nood aan rust, passief blijven)
- Nood of behoefte aan lichamelijke zorg, contact en affectie (via muziek, klaspop)
- Nood of behoefte aan motorische activiteit
- De kleuter en zijn egocentrisme en ontwakend zelfbewustzijn: nood of behoefte aan gevoelsmatig ingesteld zijn
- De kleuter en zijn gevoelige periode voor taal: nood of behoefte aan taalleermomenten
- Nood of behoefte aan verkennen en experimenteren
- Nood of behoefte aan muzische aanpak²
B/ Didactisch aanbod: vanuit de verschillende noden en behoeften van de jongste kleuter.
C/Routines: waardevolle momenten in het leer- en ontwikkelingsproces van kleuters
Studiemateriaal
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=23110
+ Digitaal studiemateriaal (gepubliceerd op toledo)
Toelichting werkvorm
Eigenaarschap:
Naast de ‘traditionele’ contacturen met docenten, kennen we een groot belang toe aan begeleid zelfstandig leren: als student werk je aan persoonlijke en opleiding-specifieke leerdoelen. Je wordt gecoacht door de docent, waarbij veel initiatief van de student zelf wordt verwacht: ‘gecoacht worden’ impliceert immers ook ‘jezelf laten coachen’: zelf contact opnemen met je begeleider initiatief nemen voor feedback en ermee aan de slag gaan.
Evaluatieactiviteiten
Verdieping jongste kleuter (B-ODISEE-O70361)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het evaluatiemoment zal bestaan uit :
Opdracht Tafelpoppenspel -> 2/20 p.
Leerdoel vertellen en dichten met de jongste kleuters' -> 2/20 p.
Presentatie van de multisensoriële installatie -> 4/20 p.
- tijdens de presentatieweek (op de campus):
Mondeling examen -> 12/20p.
Indien je niet slaagt voor het mondeling examen, kan je niet slagen voor het OPO!
Het indienen van de opdrachten is vereist om een eindscore te kunnen behalen voor dit OPO!
Eigenaarschap:
Naast de eindbeoordeling (summatieve evaluatie) hechten we groot belang aan formatieve, ofwel tussentijdse evaluatie. Formatieve evaluatie is evaluatie gericht op het stimuleren van verder leren: de informatie uit deze tussentijdse toetsing moet door de student daadwerkelijk gebruikt worden voor verder leren (Vermunt & Sluijsmans, 2015).
In de opleiding kiezen we ervoor om de feedbackcyclus: feed-up, feed-back, feed-forward (Hattie, 2014) te hanteren bij de formatieve evaluatie.
-> Dit kan op aanvraag van de student tijdends de coachingmomenten op donderdagvoormiddag!
Toelichting bij herkansen
Het evaluatiemoment zal bestaan uit :
Opdracht Tafelpoppenspel -> 2p.
Leerdoel vertellen en dichten met de jongste kleuters' -> 2p.
Presentatie van de multisensoriële installatie (op de campus) -> 4p.
Mondeling examen -> 12p.
De opdrachten van de permanente evaluatie moeten enkel opnieuw ingediend worden indien er in de eerste zittijd een onvoldoende werd behaald. Indien er een voldoende behaald werd voor deze opdrachten worden de scores meegenomen naar tweede zittijd.