Onderwijskunde kleuteronderwijs 2.1 (B-ODISEE-OBK10A)

4 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Banck Ilse (coördinator) |  Banck Ilse |  Vandenberghe Katrien
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement. 

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Onderwijskunde kleuteronderwijs 2.1 (B-ODISEE-OBK10a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Banck Ilse |  Vandenberghe Katrien
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Creatief denken ifv uitwerken thema/BC

Uitwerken van stappenplan, thema/BC

ZILL-kader

Relationele vaardigheden bij kleuters 

Werken rond gevoelens bij kleuters. Werken rond veerkracht en weerbaarheid bij kleuters

Inleiding  ZORG OP SCHOOL:

  • het M-decreet , het nieuw begeleidingsdecreet
  • het zorgcontinuüm
  • deficit denken vs diversiteitsdenken
  • onderwijsbehoeften van kinderen

 

Meer uitleg: zie verloop Toledo Ultra

Naast de ‘traditionele’ contacturen met docenten, kennen we een groot belang toe aan zelfgestuurd leren/begeleid zelfstandig leren: als student werk je aan opleiding-specifieke leerdoelen. Je wordt gecoacht door de docenten, waarbij veel initiatief van de student zelf wordt verwacht: ‘gecoacht worden’ impliceert immers ook ‘jezelf laten coachen’: zelf feedback vragen aan je docenten en ermee aan de slag gaan.

Binnen zelfgestuurd leren hebben de studenten voor OPO wiskunde 1 één opdracht om basismaterialen/prentenboeken wiskunde te verzamelen en te presenteren binnen de domeinen van wiskundig denken: meer uitleg is terug te vinden op Toledo Ultra.

Evaluatieactiviteiten

Onderwijskunde kleuteronderwijs 2.1 (B-ODISEE-O70359)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

A/ Mondelinge PRESENTATIE tijdens januari-zittijd: take-home-examen 'stappenplan en weekschema' + creatief denken

Een take-home examen is een evaluatievorm waarbij je bij aanvang van het semester de examenopdracht per mail ontvangt.

Om dit  take-home-examen tot een goed einde te brengen, moet je meer doen dan louter het reproduceren van kennis uit de cursus. Je moet dus tonen dat je

  • inzicht hebt in de cursus
  • kritisch ingesteld bent
  • creatief ingesteld bent
  • theorie concreet kan toepassen en integreren

We verwachten tijdens het mondeling examen een toelichting bij deze examenopdracht/leerdoel van 15 minuten. De student beslist zelf op welke manier hij de opdracht presenteert en in welke mate hij bijkomende informatie verzamelt voor het beantwoorden van de examenopdracht.

Wat wordt geëvalueerd in het take-home-examen?

  • Creatief denken
  • uitwerken van een BC en weekschema, stappenplan, ZILL-doelen

Deze mondelinge presentatie telt in de eindbeoordeling van dit OPO mee voor 2 SP. Let op! Indien de student een onvoldoende behaalt op het take-home-examen, leidt dit onmiddellijk tot een onvoldoende voor dit OPO. Waarom is dat? (inzicht in) de inhouden, die geëvalueerd worden in het take-home-examen, zijn essentieel voor het verdere verloop van de opleiding. 

B/ Mondelinge presentatie 'relationele vaardigheden' tijdens CU (zie uurrooster en OPO-fiche)

Tijdens begeleid zelfstandig leren, werkt de student aan een leerdoel rond 'relationele vaardigheden stimuleren bij kinderen'. De output van dit leerdoel is een presentatie en die telt in de eindbeoordeling van dit OPO mee voor 1 SP. Het geven van de presentatie is verplicht om een eindscore voor dit OPO te kunnen behalen.

C/ Mondelinge presentatie bij POSTER 'werken rond gevoelens en veerkracht bij kleuters' tijdens mondelijk examenmoment in januari 

Tijdens begeleid zelfstandig leren, werkt de student aan een leerdoel 'werken rond gevoelens en veerkracht bij kleuters'. De output van dit leerdoel is een poster: de student presenteert (10min) acties die hij ondernomen heeft om kleuters te leren omgaan met gevoelens en behoeften van zichzelf en anderen. Meer uitleg: zie OPO-fiche

​Deze opdracht telt in de eindbeoordeling van dit OPO mee voor 0.5 SP.

D/ Mondelinge presentatie 'zorg op school' tijdens mondeling examenmoment in januari.

Tijdens begeleid zelfstandig leren, werkt de student aan een leerdoel rond 'ZORG OP SCHOOL'. De output van dit leerdoel is een presentatie: de student presenteert (5min) zorgacties in een school via de 4 fasen van het zorgcontinuüm:

  • Zorgacties in een gewone school
  • Zorgacties in een buitengewone basisschool

Deze opdracht telt in de eindbeoordeling van dit OPO mee voor 0.5 SP. Meer uitleg zie OPO-fiche

Naast de eindbeoordeling (summatieve evaluatie) hechten we groot belang aan formatieve, ofwel tussentijdse evaluatie. Formatieve evaluatie is evaluatie gericht op het stimuleren van verder leren: de informatie uit deze tussentijdse toetsing moet door de student daadwerkelijk gebruikt worden voor verder leren (Vermunt & Sluijsmans, 2015).

In de opleiding kiezen we ervoor om de feedbackcyclus: feed-up, feed-back, feed-forward (Hattie, 2014) te hanteren bij de formatieve evaluatie.

De student kan alleen een eindscore behalen voor dit OPO indien hij/zij deze feedbackcyclus aantoonbaar heeft doorlopen, en dus ook actief deelneemt aan de (online) formatieve evaluatiemomenten.

 

 

Indien de student een voldoende heeft behaald op 1 van de evaluatie-onderdelen (mondelinge presentatie, de paper en/of op de opdracht zorg op school), wordt die score uit eerste zittijd overgenomen.