Muzische ontwikkeling en grondhouding 1.1 (B-ODISEE-OBK08A)

4 studiepuntenNederlands42 urenEerste semesterEerste semester
Hubrechts Loes (coördinator) |  Hubrechts Loes |  Marchant Maxime |  Wouters Nele
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Muzische ontwikkeling en grondhouding 1.1 (B-ODISEE-OBK08a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht42 urenEerste semesterEerste semester
Hubrechts Loes |  Marchant Maxime |  Wouters Nele
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De focus ligt op het versterken van de muzische grondhouding en het verbreden en verdiepen van de eigen muzische geletterdheid en vaardigheden. 

Het semester valt uiteen in twee perioden:

  • In periode 1 worden workshops dans en drama gegeven. Vanuit de workshops wordt er toegewerkt naar een performance op eigen niveau. 
  • In periode 2 wordt er in groepen toegewerkt naar een eigen voorstelling.

Daarnaast oefenen ze verder hun vaardigheden ukelele. Hiervoor zijn  verschillende klassikale momenten voorzien. 

Meer info over deze verschillende inhouden vind je in de OPO-fiche.

De kleine zeppelin- Koen Crul en Oetang - Kalmthout: Pelckmans Pro (2018)

Studiemateriaal Toledo

 

Nederlands.

 

Samen met de docent gaan de studenten een leertraject aan. Aan het einde maken we  een voorstelling voor kleuters. 

 

 

Evaluatieactiviteiten

Muzische ontwikkeling en grondhouding 1.1 (B-ODISEE-O70357)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Partituren

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Studenten volgen workshops en krijgen opdrachten. Aan het einde van het semester maken ze een voorstelling voor kleuters. Zowel het proces als op het product hiervan wordt op een holistische manier beoordeeld.

Meer duiding bij de evaluatie van deze leerdoelen vind je terug in de OPO-fiche.

Belangrijk: aanwezigheden

Bij muzische vorming is het proces dat je doormaakt minstens even belangrijk als de producten die je aflevert bij de opdrachten. Heel wat leerdoelen bereik je door te doen en te beleven tijdens de lessen. Om je leerproces goed te kunnen begeleiden is het nodig dat we er samen met jou zicht op krijgen. Daarom kan je niet afwezig blijven.

We kiezen er in dit OPO voor om leren en evalueren ((eva)l(u)eren) te laten samenvallen. Alle lessen en opdrachten dienen om je te helpen om de leerdoelen te bereiken en laten tegelijkertijd zien waar je staat in je leerproces. Indien je onvoldoende aanwezig bent, hebben we hier onvoldoende zicht op.

Wie meer dan 20% van de lessen onwettig afwezig is, kan niet slagen. Wie meer dan 20% van de lessen gewettigd afwezig is, neemt contact op met de docent. Er wordt dan in samenspraak gezocht naar een aangepast traject.

Gelieve afwezigheden steeds op voorhand per mail te melden.

Eindscores

De eindevaluatie is holistisch, en dus geen optelsom van deelpunten.

Het OPO wordt geëvalueerd op basis van pass/fail. Elk leerdoel moet voldoende bereikt worden, of er is hoogstens een kleine onvoldoende dat wordt gecompenseerd door andere competenties. Eigenaarschap is hierop een uitzondering: wie onvoldoende eigenaarschap vertoont, kan niet slagen.  

Feedback

Feedback en reflectie zit in elke muzische les ingebouwd. Daarnaast zijn er ook twee persoonlijke feedbackmomenten: één moment tussentijds (al dan niet online) en één moment tijdens de examenbespreking. Durf zeker ook extra feedback vragen tijdens en na de les.

Derde examenperiode (EP3)

Wanneer de leerdoelen onvoldoende bereikt zijn en je dus niet slaagt voor dit OPO heb je een herkansing tijdens EP3 in augustus-september. Wat we in EP3 verwachten, is afhankelijk van welke leerdoelen je niet haalde. Kom dus zeker naar de examenbespreking. 

Wie niet slaagde omdat hij onvoldoende aanwezig was tijdens de lessen dient extern extra lessen te volgen. Dit gebeurt in samenspraak met de docenten.