Muzische ontwikkeling en grondhouding 1.1 (B-ODISEE-OBK08A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16467&OPLID=66
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Muzische ontwikkeling en grondhouding 1.1 (B-ODISEE-OBK08a)




Inhoud
De focus ligt op het versterken van de muzische grondhouding en het verbreden en verdiepen van de eigen muzische geletterdheid en vaardigheden.
Het semester valt uiteen in twee perioden:
- In periode 1 worden workshops dans en drama gegeven. Vanuit de workshops wordt er toegewerkt naar een performance op eigen niveau.
- In periode 2 wordt er in groepen toegewerkt naar een eigen voorstelling.
Daarnaast oefenen ze verder hun vaardigheden ukelele. Hiervoor zijn verschillende klassikale momenten voorzien.
Meer info over deze verschillende inhouden vind je in de OPO-fiche.
Studiemateriaal
De kleine zeppelin- Koen Crul en Oetang - Kalmthout: Pelckmans Pro (2018)
Studiemateriaal Toledo
Toelichting onderwijstaal
Nederlands.
Toelichting werkvorm
Samen met de docent gaan de studenten een leertraject aan. Aan het einde maken we een voorstelling voor kleuters.
Evaluatieactiviteiten
Muzische ontwikkeling en grondhouding 1.1 (B-ODISEE-O70357)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Studenten volgen workshops en krijgen opdrachten. Aan het einde van het semester maken ze een voorstelling voor kleuters. Zowel het proces als op het product hiervan wordt op een holistische manier beoordeeld.
Meer duiding bij de evaluatie van deze leerdoelen vind je terug in de OPO-fiche.
Belangrijk: aanwezigheden
Bij muzische vorming is het proces dat je doormaakt minstens even belangrijk als de producten die je aflevert bij de opdrachten. Heel wat leerdoelen bereik je door te doen en te beleven tijdens de lessen. Om je leerproces goed te kunnen begeleiden is het nodig dat we er samen met jou zicht op krijgen. Daarom kan je niet afwezig blijven.
We kiezen er in dit OPO voor om leren en evalueren ((eva)l(u)eren) te laten samenvallen. Alle lessen en opdrachten dienen om je te helpen om de leerdoelen te bereiken en laten tegelijkertijd zien waar je staat in je leerproces. Indien je onvoldoende aanwezig bent, hebben we hier onvoldoende zicht op.
Wie meer dan 20% van de lessen onwettig afwezig is, kan niet slagen. Wie meer dan 20% van de lessen gewettigd afwezig is, neemt contact op met de docent. Er wordt dan in samenspraak gezocht naar een aangepast traject.
Gelieve afwezigheden steeds op voorhand per mail te melden.
Eindscores
De eindevaluatie is holistisch, en dus geen optelsom van deelpunten.
Het OPO wordt geëvalueerd op basis van pass/fail. Elk leerdoel moet voldoende bereikt worden, of er is hoogstens een kleine onvoldoende dat wordt gecompenseerd door andere competenties. Eigenaarschap is hierop een uitzondering: wie onvoldoende eigenaarschap vertoont, kan niet slagen.
Feedback
Feedback en reflectie zit in elke muzische les ingebouwd. Daarnaast zijn er ook twee persoonlijke feedbackmomenten: één moment tussentijds (al dan niet online) en één moment tijdens de examenbespreking. Durf zeker ook extra feedback vragen tijdens en na de les.
Toelichting bij herkansen
Derde examenperiode (EP3)
Wanneer de leerdoelen onvoldoende bereikt zijn en je dus niet slaagt voor dit OPO heb je een herkansing tijdens EP3 in augustus-september. Wat we in EP3 verwachten, is afhankelijk van welke leerdoelen je niet haalde. Kom dus zeker naar de examenbespreking.
Wie niet slaagde omdat hij onvoldoende aanwezig was tijdens de lessen dient extern extra lessen te volgen. Dit gebeurt in samenspraak met de docenten.