Vakdidactiek 1.1 (B-ODISEE-OBK06A)

7 studiepuntenNederlands50 urenEerste semesterEerste semester
Vandenberghe Katrien (coördinator) |  Algoet Marlies |  Claes Freya |  De Schepper Kirsten |  Dejaegere Els |  Hubrechts Loes |  Natens Annemie |  Vandenberghe Katrien |  Verbruggen Jaantje |  Wouters Nele  | MinderMeer
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. Vakdidactiek 1.1 (B-ODISEE-OBK06a)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht50 urenEerste semesterEerste semester
Algoet Marlies |  Claes Freya |  De Schepper Kirsten |  Dejaegere Els |  Hubrechts Loes |  Natens Annemie |  Vandenberghe Katrien |  Verbruggen Jaantje |  Wouters Nele  | MinderMeer
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De focus in Vakdidactiek 1.1 wordt gelegd op het verwerven van vakkennis.
Er worden basisinhouden vanuit diverse domeinen aangeboden voor elke kleuterleeftijd, nl.:

  • Vakdidactiek beeld: beeldtaalontwikkeling, kunstbeschouwing, media-educatie
  • Vakdidactiek drama: drama in de kleuterklas
  • Vakdidactiek dans: opbouw maken tot een dans (gestructureerde dans en creatieve dans)
  • Vakdidactiek muziek: muziek beluisteren
  • Vakdidactiek Godsdienst: bijbelverhalen in de kleuterklas, feesten in de kleuterklas
  • Vakdidactiek WO: bouwspel ontwikkelen, tijdsbeleving, onderzoekend en ontwerpend leren + Science-Technology-Engineering-Mathematics (STEM)
  • Vakdidactiek wiskunde: loose-parts, wiskundige hoeken- en klasverrijking 
  • Vakdidactiek beweging: opbouw van het lichaamsschema, hanteervormen, water wennen

Noot:

Voor het begeleid zelfstandig leerdoel (BZL) ‘Water wennen’:
De student neemt zelfstandig het handboek ‘Water wennen’ door en doet praktijkervaring op in een zwembad met een groep kleuters. De student organiseert dit zelf via de stageschool, een zwemvereniging, een zwemclub, de Gezinsportfederatie, ...
De student moet minstens 10x een groep kleuters begeleid hebben. Dit houdt hij bij op een bewijsdocument (zie Toledo) dat door de begeleider van de lessen water wennen wordt ingevuld.


 

  • hoorcolleges (on en off campus o.a. digitaal)
  • begeleid zelfstandig leren
    Opgelet: voor de hoorcolleges wordt voorbereidend werk verwacht, soms ook een verwerkingsopdracht.

Eigenaarschap:
Naast de ‘traditionele’ contacturen met docenten, kennen we een groot belang toe aan begeleid zelfstandig leren waarin je als student werkt aan persoonlijke en opleiding-specifieke leerdoelen. Je wordt gecoacht door de docent, waarbij veel initiatief van de student zelf wordt verwacht: ‘Gecoacht worden’ impliceert immers ook ‘jezelf laten coachen’: zelf contact opnemen met je begeleider initiatief nemen voor feedback en ermee aan de slag gaan.

Evaluatieactiviteiten

Vakdidactiek 1.1 (B-ODISEE-O70355)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit een mondelinge toets:

De student krijgt vooraf een aantal activiteitenvoorbereidingen. Ze komen online op Toledo bij aanvang van het studieverlof. 

De student optimaliseert alle activiteitenvoorbereidingen op basis van de verworven vakkennis. De student wijzigt of vult aan op de template zodat hij/zij tot een ideale activiteitenvoorbereiding komt die realiseerbaar is in de praktijk.  

De student heeft alle aangevulde activiteitenvoorbereidingen mee, evt. aangevuld met relevant didactisch materiaal. De student trekt één leergebied waarvan hij/zij de meegebrachte activiteitenvoorbereiding zal moeten toelichten. 

Voor het begeleid zelfstandig leerdoel ‘Water wennen’:
Vanaf de opstart van het BZL heeft de student twee jaar de tijd om het bewijsdocument in te leveren bij de docent. Dit gebeurt ten laatste op de evaluatie van het OPO Zorg, het volgende academiejaar. 


AANDACHT!

Eigenaarschap:

Naast de eindbeoordeling (summatieve evaluatie) hechten we groot belang aan formatieve, ofwel tussentijdse evaluatie. Formatieve evaluatie is evaluatie gericht op het stimuleren van verder leren: de informatie uit deze tussentijdse toetsing moet door de student daadwerkelijk gebruikt worden voor verder leren (Vermunt & Sluijsmans, 2015).

In de opleiding kiezen we ervoor om de feedbackcyclus: feed-up, feed-back, feed-forward (Hattie, 2014) te hanteren bij de formatieve evaluatie.

De student kan alleen een eindscore behalen voor dit OPO indien hij/zij deze feedbackcyclus aantoonbaar heeft doorlopen, en dus ook actief deelneemt aan de formatieve evaluatiemomenten, d.w.z. effectief participeert aan de tussentijdse coaching.

Er is geen wijziging in de evaluatie voor EP 3.