Verkenning werkveld 2 (B-ODISEE-OBB98Z)

4 studiepuntenNederlands84 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Nowe Igor (coördinator) |  Eeckhout Dries |  Nowe Igor |  Vercauteren Claudine
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Als je deze cursus opneemt is volgende voorkennis vereist:

-Bedrijfsorganisatie

-Verkenning werkveld 1

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Topics uit het werkveld (B-ODISEE-OH6138)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht40 urenBeide semestersBeide semesters
Nowe Igor |  Vercauteren Claudine
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Dit opleidingsonderdeel situeert zich in de leerlijn "Werkveld en ondernemen".

Topics uit het werkveld:


Tijdens de sessies van topics uit het werkveld maken de studenten kennis met en kunnen ze contacten leggen met het professionele werkterrein, ook eventueel met de verschillende beroepsassociaties. Dit gebeurt d.m.v. het volgen van seminaries gebracht door professionele sprekers uit de marketing wereld of door het bijwonen van een (marketing)congres, door praktijkoefeningen, of eventueel bedrijfsbezoeken (indien mogelijk, gezien het grote aantal studenten). Op deze manier krijgen studenten een beter inzicht in de werking en de ontwikkelingen van de wereld waarin ze binnen een jaar actief zullen zijn.
De onderwerpen zijn divers en pikken in op de actualiteit van marketing in de ruime zin. Daarnaast zijn er ook verdiepende seminaries met gespecialiseerde onderwerpen binnen het vakgebied.
Een overzicht van de verschillende seminaries met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.

Binnen de sessies van "Topics uit het werkveld" zal er ook een practicum georganiseerd worden (meer-daagse praktijkdagen), waarbij de student een oefening zal moeten uitwerken rond thema's, waarvan de theorie en praktijk al besproken werd in andere cursussen van het eerste semester. De evaluatie van deze praktijkdagen zullen ook meegenomen worden in de eindevaluatie van "Topics uit het werkveld".

Opgelet: Voor sommige activiteiten dient betaald te worden.
​Zo dient voor het studenten marketingcongres (normaal in de maand maart) ingang betaald te worden (+/- 35 à 40 EUR).
Indien er nog activiteiten zijn waarvoor een budget dient voorzien te worden, dan zal dit zo snel als mogelijk gecommuniceerd worden via Toledo.

De regel is dat de seminaries worden georganiseerd met Nederlands als voertaal.
Indien de mogelijkheid zich echter aanbiedt om een internationale gastspreker in te plannen in het kader van de seminaries, dan kan uiteraard een seminarie in een andere taal (Engels of Frans) georganiseerd worden.
Ook bestaat de mogelijkheid om één of meerdere seminaries samen met de studenten marketing van de Engelstalige opleiding te organiseren. In dergelijke gevallen zal het seminarie eveneens in het Engels georganiseerd worden.

Topics uit het werkveld:

  • In totaal worden een tien- à twaalftal seminaries georganiseerd op vrijdagnamiddag tussen 14u en 17u/18u.
    • Sommige seminaries duren korter: 2 uur en eindigen dan vroeger rond 17u
    • Sommige seminaries duren langer en eindigen dan ten laatste om 18u.
    • De tijdsblokken gereserveerd voor seminaries staan in jullie uurrooster. Gelieve die vrijdagen dus ALTIJD zeker in te plannen voor Topics tot 18u!
  • Buiten de seminaries op vrijdagnamiddag kunnen nog andere activiteiten gorganiseerd worden (bv deelname aan een jobbeurs op de campus, het marketingcongres voor studenten, een avondlezing op de campus, enzovoort...). De kosten hieraan verbonden (bv transport naar een event op locatie, of het ingangsticket marketingcongres, ongeveer 35 à 40 EUR) zijn ten laste van de student(e). 
  • Het vak wordt permanent geëvalueerd: aanwezigheid van de studenten tijdens de seminaries is bijgevolg verplicht.
  • Bij permanente evaluatie geldt het algemeen afwezigheidsbeleid van het studiegebied HWBK (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
    Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken)
     .
  • Actieve (wanneer opdracht tijdens seminarie zelf wordt uitgevoerd) en constructieve deelname is verplicht.
  • De seminaries worden verzorgd door gastsprekers uit de beroepswereld die tijd vrijmaken voor de studenten. Studenten zijn dus ruim op tijd aanwezig zodat elk seminarie stipt op tijd kan starten.
  • Studenten die te laat aankomen voor een seminarie wanneer dit reeds gestart is en de deuren gesloten zijn, komen niet meer binnen. Dit geeft aanleiding tot een NA-score voor de volledige OLA 'Topics uit het werkveld'. Bovendien is dit OLA niet herkansbaar.
  • Opgelet: Ook ongewettige afwezigheid voor een seminarie geeft automatisch aanleiding tot een NA-score voor de volledige OLA 'Topics uit het werkveld'. Bovendien is deze OLA niet herkansbaar.
  • Bij gewettigde afwezigheid en enkel bij gewettigde afwezigheid (zie "afwezigheidsregels" verder) dienen studenten een vervangopdracht in te dienen op het door de docent vastgestelde tijdstip
  • De seminaries worden ingeleid door de docent en alle studenten notuleren tijdens de uiteenzettingen van de gastsprekers. 
  • Indien een opdracht verbonden is aan één of meerdere seminaries, dan moeten de studenten volgens de meegedeelde richtlijnen (lay-out, vorm, deadlines...) de opdracht of het verslag met een kritische beoordeling indienen vóór de afgesproken deadline. Dit gebeurt door de opdracht op te laden in Toledo.
  • Bij sommige seminaries kunnen de studenten tijdens de sessie zelf in kleine groepen verdeeld worden en dienen ze de opdracht tijdens het seminarie reeds uit te voeren.
  • Opgelet: het niet indienen, of het niet tijdig indienen van opdrachten en/of verslagen (of van een vervangopdracht) volgens de richtlijnen, geeft automatisch aanleiding tot een NA-score voor dit volledige OLA 'Topics uit het werkveld'. Bovendien is dit OLA niet herkansbaar.
  • Sommige behandelde onderwerpen tijdens de seminaries maken inherent deel uit van de leerstof van vakspecifieke opleidingsonderdelen. De lectoren kunnen hierover ook vragen stellen tijdens de evaluatie van dit opleidingsonderdeel.

- Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​

- ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

- Dit is een BYOD-vak. Je dient bij examens of voor permante evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan deze informatie nog geactualiseerd worden.

2 sp. Bedrijfsproject/Coaching (B-ODISEE-OH6139)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht44 urenBeide semestersBeide semesters
Eeckhout Dries
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Dit opleidingsonderdeel valt binnen de leerlijn "Werkveld en ondernemen".

1) Coaching (Marketing) (1 SP)

In het eerste semester heeft de student de keuze tussen verschillende trajecten. Afhankelijk van het aantal lessen dat de student volgt, schrijft hij een aangepast verslag. De student volgt minstens twee groepslessen in het eerste semester.

Het tweede semster bestaat uit een individueel gesprek, een interview met een stagestudent, een presentatie en nog één of twee groepslessen. Op het einde van het tweede semester dient de student een reflectieverslag in.

Algemene info over de groepslessen:

- groepslessen: groepswerk wordt afgewisseld met individuele reflectie en onderwijsleergesprek

- individuele begeleiding van de docent

- feedbackgesprekken

2) Projectweek (1 SP)

Tijdens de projectweek worden de studenten ingedeeld in multidisciplinaire groepen die de opdracht krijgen om een bepaald project uit te werken rond de filosofie van een bepaald marketingthema, die zeer actueel is en die nauw aansluit bij hun persoonlijke leefwereld ("duurzaamheid", marketing of things, data, inflatoire trends, ...). Zij zullen onderzoeken welke mogelijke problemen hierrond kunnen bestaan en hoe deze problemen aan te pakken op logistiek, financieel en commercieel vlak. De studenten worden gestimuleerd om in hun oplossingen terug te grijpen naar de cursussen uit hun richting (SCM, FV, AF, Mktg, BBM, O&M) of uit eigen ervaringen. Daarnaast wordt de groepsdynamiek ontwikkeld door de studenten uit diverse richtingen samen te brengen. Alvorens deze elementen in detail uit te werken, zijn er diverse gastsprekers en workshops om hen te begeleiden in de materie.  

Het is mogelijk dat er gevraagd wordt om op de laatste dag een eindpresentatie voor te bereiden voor een groep van juryleden.

Aangezien we voor deze projectweek beroep doen op een externe partner, bedraagt de kostprijs voor de projectweek (week voor de paasvakantie) 50 EUR (incl BTW). U ontvangt hiervoor een aparte factuur.

 https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=21239

De kostprijs voor de projectweek (week voor de paasvakantie) bedraagt 50 EUR (incl BTW). U ontvangt hiervoor een aparte factuur.

De projectweek zal wel in het Engels zijn.

Bij coaching is de voertaal Nederlands.

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

1) Coaching 

In het eerste semester heeft de student de keuze tussen twee trajecten:

- Optie 1: de student volgt minstens vier lessen (8 volledige lesuren) en schrijft op het einde een reflectierapport

- Optie 2: de student volgt minstens twee lessen (vier volledige lesuren) en leest een boek uit de literatuurlijst die op Toledo beschikbaar is. De student schrijft een reflectie op basis van het gelezen boek.

In het tweede semester staat er een individueel gesprek op het programma en zijn er nog twee groepslessen.

Algemene info over de groepslessen:

- groepslessen: groepswerk wordt afgewisseld met individuele reflectie en onderwijsleergesprek

- individuele begeleiding van de docent

- feedbackgesprekken

 

2) Projectweek 

De studenten krijgen tijdens hun opleiding zeer praktijkgericht onderwijs. Tijdens de projectweek wordt er  aandacht besteed aan een zeer actueel thema, bvb "sustainability" of "internet of things", "inflatoire trends", ... . 

Elke dag wordt er een bepaald aspect besproken waarbij er ter ondersteuning er gastsprekers uitgenodigd zullen worden. Daarnaast zijn er tal van van workshops of andere digitale tools, die het thema actief zullen belichten. Op interactieve wijze krijgen studenten inzicht in de complexiteit van de actuele problematiek en de verschillende keuzes die men heeft.

Gezien het multidisciplinaire karakter van deze projectweek, nl studenten uit alle mogelijke richtingen (AF, FV, Mktg, SCM, BBM en O&M), wordt er geprobeerd om het probleem en mogelijke oplossingen vanuit zoveel mogelijk facetten te belichten, wat leidt tot een "rijkere" ervaring voor alle studenten.

Met deze projectweek:

- maken studenten kennis met marktonderzoek
- leren de studenten welke impact bepaalde oplossingen kunnen hebben op juist gebruik van kanalen
- leren studenten omgaan bepaalde oplossingen naar waarde in te schatten 
- gaan creatief om in groep om de juiste communicatiedoelstellingen uit te werken in concrete campagnes

Het is mogelijk dat er gevraagd wordt om op de laatste dag een eindpresentatie voor te bereiden voor een groep van juryleden.

- Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

- Dit is een BYOD-vak. Je dient bij examens of voor permante evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.​

Evaluatieactiviteiten

Verkenning werkveld 2 (B-ODISEE-O70156)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine, Computer, Naslagwerk, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OH6138 - Topics uit het werkveld1-20/20 puntenschaal
OH6139 - Bedrijfsproject/Coaching1-20/20 puntenschaal

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

- ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

- Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

- Dit is een BYOD-vak. Je dient bij examens of voor permante evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.​

 

Met klachten en/of eventueel andere problemen kan je steeds terecht op het mailadres ombudsbkbrussel@odisee.be

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

 

SEMINARIES / TOPICS UIT HET WERKVELD:

Soort evaluatie (1ste examenperiode + 2de examenperiode): 20 punten (schriftelijk buiten examenperiode)

  • Aanwezigheid (verplicht) en constructieve medewerking en interactie tijdens contactmomenten en seminaries.
  • Ongepast gedrag kan de evaluatie negatief beïnvloeden (vermindering van punten) of aanleiding geven tot een NA-score voor deze opleidingsactiviteit 'Topics uit het werkveld'
  • Verslagen en/of opdrachten verbonden aan één of meerdere seminaries met beoordeling.
  • Oefening met beoordeling/medewerking tijdens contactmoment.
  • Per semester wordt een minimum van 1 verslag en/of oefening/opdracht(en) verbonden aan één of meerdere seminaries door de docent uitgekozen, waarop de studenten gequoteerd worden.
     
  • Puntenverdeling eindresultaat:
    • 25% van eindscore op verslag(en), opdracht(en) en/of oefening(en) eerste semester
    • 25% van eindscore op resultaat van de 2 praktijkdagen
    • 25% van eindscore op verslag(en), opdracht(en) en/of oefening(en) tweede semester
    • 25% van eindscore op finale presentatie van de projecten uitgevoerd binnen het kader van "marketing project". Indien deze presentatie niet mogelijk zou zijn, wordt er een extra verslag, opdracht of oefening geëvalueerd

Aanwezigheden / Afwezigheden:

  • Ongewettigde afwezigheid bij een seminarie (inclusief test) leidt altijd tot een NA-score voor 'Topics uit het werkveld'.
  • Te laat komen bij een seminarie (wanneer de deuren reeds gesloten zijn) staat gelijk aan ongewettigde afwezigheid en leidt altijd tot een NA-score voor 'Topics uit het werkveld'.
  • Bij ongewettigde afwezigheid kan de student(e) bijgevolg ook geen opdracht (verslag, oefening) indienen.
  • Gewettigde afwezigheid: zie het "algemeen afwezigheidsbeleid van het studiegebied HWBK" (zie bovenaan)
    • Enkel voor studenten in dit geval die aan deze verplichtingen voldoen wordt een vervangopdracht voorzien door de docent. De afspraken hieromtrent worden individueel met de student in kwestie gemaakt en door de student via e-mail bevestigd.
  • Studenten die dus afwezig zijn voor een seminarie of te laat komen (wanneer de deuren reeds gesloten zijn) en niet vooraf verwittigen en/of niet tijdig een doktersattest of andere geldig stavingsstuk bezorgen, krijgen een NA-score voor dit opleidingsonderdeel 'Topics uit het werkveld'.

Evaluatie & beoordeling van de opdrachten (verslagen, oefeningen) of vervangopdrachten:

  • Richtlijnen & deadlines rond de opdrachten (vervangopdrachten) worden meegedeeld via Toledo.
  • Indienen van de opdrachten (verslagen, oefeningen) door de studenten vóór de opgegeven deadline:
    • via Toledo: dit is het enige geldige bewijs van het tijdig indienen van de opdracht
  • Indienen van vervangopdrachten door de studenten die hierover een afspraak hebben gemaakt met de docent eveneens vóór de opgegeven deadline:
    • via mail aan de docent
  • Bij de evaluatie en beoordeling van de ingediende opdrachten/vervangopdrachten wordt eveneens rekening gehouden met
    • correct taalgebruik
    • correcte schrijfwijze en taalfouten
    • correct gebruik van de Odisee-huisstijl (voorblad, font type, grootte, interlinie...)
    • correct gebruik van bronnen en bronvermelding (APA-refereren)
    • richtlijnen hieromtrent zijn gekend uit de lessen Nederlands en zullen ook meegedeeld worden via de studentenhandleiding "Topics uit het werkveld" en via Toledo.
  • Opdrachten/vervangopdrachten worden ingediend als een Microsoft Word of PDF-document.
  • Ingediende opdrachten/vervangopdrachten die niet beantwoorden aan de richtlijnen m.b.t. huisstijl (Word-document, voorblad, font type, enz...) worden niet verbeterd en krijgen automatisch een score van 0/20.
  • Ingediende opdrachten waarvan de spelling check in Word meer dan 5 fouten aanduidt, worden niet verbeterd en krijgen maximaal een score van 10/20.
  • Opdrachten (verslagen, oefeningen) of vervangopdrachten die niet worden ingediend of die laattijdig worden ingediend geven automatisch aanleiding tot een NA-score voor deze opleiding 'Topics uit het werkveld'

Extra informatie i.v.m. de seminaries (bv exacte data, wijziging lokalen, annulering seminarie door gastspreker, enzovoort...) en de opdrachten/vervangopdrachten, vinden studenten steeds terug op Toledo onder deze OLA. Gelieve daarom zeer regelmatig Toledo te raadplegen voor de meest recente informatie over 'Topics uit het werkveld'.

====================================================================================================================================================

BEDRIJFSPROJECT/Coaching

1) coaching  (jaarvak - 1 studiepunt: 20 punten)

coaching: permanente evaluatie zonder examen tijdens examenperiode. Bij permanente evaluatie geldt het algemene afwezigheidsbeleid van het studiegebied HWBK (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
.

evalutievorm: paper/werkstuk

evalutie gebeurt op basis van:

  • actieve medewerking tijdens de lessen
  • voorbereiding van de lessen en contactmomenten
  • tussentijds rapport in december
  • eindverslag in mei

Van de student wordt verwacht dat hij regelmatig aanwezig is. Aanwezigheid is gedeeltelijk verplicht.

In het eerste semester heeft de student de keuze tussen verschillende trajecten. Afhankelijk van het aantal lessen dat de student volgt, schrijft hij een aangepast verslag. De student volgt minstens twee volledige groepslessen (4 lesuren) in het eerste semester. Minder dan vier gevolgde lesuren leidt automatisch tot een NA-score voor coaching. Het is de verantwoordelijkheid van de student om te weten welke taak hij moet maken. Het decemberverslag wordt zowel via Toledo als Turnitin ingediend. Indien het verslag niet wordt ingediend krijgt de student een NA-score. Ook wanneer de student het verkeerde verlsag indient, gebaseerd op een verkeerd aantal gevolgde lesuren, krijgt de student een NA-score.

In het tweede semester zijn er een aantal verplichte activiteiten: individueel gesprek en voorbereiding, interview van een stagestudent en een presentatie. Indien de student aan één van deze activiteiten niet deelneemt, verliest hij de helft van zijn punten van het eindverslag. Elke verplichte activiteit wordt via Toledo aangekondigd. Daarnaast dient de student een eindverslag in via Turnitin en Toledo. Indien het verslag niet wordt ingediend krijgt de student een NA-score.

2) Bedrijfsproject - Projectweek   (1 studiepunt): 20 punten (enkel 2e semester)

Soort evaluatie:

  • De aanwezigheid, samenwerking en de output wordt dagelijks en per student geëvalueerd. 

Afwezigheden en inhaalopdrachten

De deelname van de studenten aan de projectweek is verplicht. Dagelijks wordt door de hoofdcoach tweemaal de aanwezigheid gecontroleerd op basis van een aanwezigheidslijst. De lijsten worden dagelijks bezorgd aan de coördinator van de projectweek die de oorzaak van de afwezigheid nagaat en eventuele acties bespreekt met de inhoudelijk verantwoordelijke en de coaches.

Een ongewettigde afwezigheid kan leiden tot "NA" voor het (deel van het) opleidingsonderdeel of tot uitsluiting uit de groep. De beslissing wordt genomen door de directeur van het studiegebied op advies van de coaches, de inhoudelijk verantwoordelijke en de coördinator van de projectweek.

Een gewettigde afwezigheid kan leiden tot een "inhaalopdracht die equivalent is aan de gemiste projectopdracht". Deze opdracht wordt geformuleerd door de inhoudelijk verantwoordelijke en de hoofdcoach, in samenspraak met de coördinator van de projectweek.

De punten van de coaching en de projectweek worden samengeteld op 40 en nadien herleid tot 20.

Er is geen tweede examenkans.
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OH6138 - Topics uit het werkveld (over academiejaar)
  • OH6139 - Bedrijfsproject/Coaching (over academiejaar)