Digitale marketing praktijk (B-ODISEE-OBB82A)

4 studiepuntenNederlands32 urenEerste semesterEerste semester
Allemeersch Anaïs (coördinator) |  Allemeersch Anaïs
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

https://ekd.odisee.be/pages/opokerndoel.aspx?OID=16219&OPLID=63&taal=N

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Als je deze cursus opneemt wordt er verwacht dat je over de voorkennis beschikt van het OPO Digitale marketing 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Digitale marketing praktijk (B-ODISEE-OBB82a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht32 urenEerste semesterEerste semester
Allemeersch Anaïs
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Tijdens de sessies Digitale marketing praktijk maak je kennis met en kan je contacten leggen met het professionele werkterrein, specifiek binnen digitale marketing. 

Dit gebeurt onder meer a.d.h.v. colleges, sprekerssessies gebracht door professionele sprekers uit de digitale marketingwereld, een simulatiegame en praktijkoefeningen.  

Daarnaast kunnen deze sessies ook vormgegeven worden door alternatieve activiteiten zoals bijvoorbeeld het bijwonen van een webinar of het bezoek aan een marketingbeurs of bedrijf. 

Op deze manier krijg je een beter inzicht in de werking en de ontwikkeling van de digitale marketingwereld. 

De sessies situeren zich binnen onderstaande themamodules, maar kunnen nog variëren naargelang de snelle ontwikkelingen in het digitale marketinglandschap, het aantal studenten en de beschikbaarheid van externe sprekers: 

Digital marketingplannen & trends 

Best practices, cases, workshops & inspiratiesessies uit het digitale marketingwerkveld. 

Influencermarketing, sociale media en -advertising in de praktijk  

Webshop

Podcasting

Zoekmachinemarketing in de praktijk  

Een overzicht van de verschillende sprekerssessies, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen, kan je steeds terugvinden in het projectboek op Toledo.  

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=34396

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Simulatie

De sessies Digitale marketing praktijk worden onder andere georganiseerd a.d.h.v. colleges, sprekerssessies gebracht door professionele sprekers uit de digitale marketingwereld, een simulatiegame en praktijkoefeningen.  

Daarnaast kunnen deze sessies ook vormgegeven worden door alternatieve activiteiten zoals bijvoorbeeld het bijwonen van een webinar of het bezoek aan een marketingbeurs of bedrijf. 

De sessies Digitale marketing praktijk vinden soms op campus en soms online plaats.  

  

Belangrijke afspraken opdrachten & aanwezigheid colleges 

-Verplichte, tijdige & actieve aanwezigheid bij bepaalde gastcolleges 

Voor enkele gastlessen zal er met verplichte aanwezigheden gewerkt worden. Wanneer een aanwezigheid verplicht is, verneem je dit via Toledo. Bij elke onwettige afwezigheid, wordt 1 punt verminderd van de eindscore van dit vak op 20 punten. 

Als je te laat aankomt voor een les wanneer deze reeds gestart is en de deuren gesloten zijn, kom je niet meer binnen. Je neemt actief deel aan de lessen.  

Ongepast gedrag tijdens de lessen kan de evaluatie negatief beïnvloeden (vermindering van punten) of aanleiding geven tot een NA-score voor het vak Digitale marketing praktijk. 

Wat moet je doen bij wettige afwezigheid bij verplichte gastlessen? Indien je omwille van ziekte of een andere overmachtsreden niet kan deelnemen aan een verplichte gastles volg je VOORAF het afwezigheidsbeleid van de cluster bedrijfskunde (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​

Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

-Tijdstip sessies 

De vaste tijdsblokken, gereserveerd voor Digitale marketing praktijk, staan in het uurrooster.  

Buiten de vaste tijdstippen kunnen nog alternatieve activiteiten georganiseerd worden (bv. deelname aan een webinar, bezoek aan een marketingcongres of bedrijf, een extra feedbackmoment …) 

-Afspraken opdrachten 

Je moet elke deelopdracht indienen. Van zodra je een deelopdracht niet uitwerkt en indient, wordt een NA-score toegekend. (=Niet afgelegd)  

Als je zonder wettige reden een opdracht laattijdig indient, wordt deze als niet-ingediend beschouwd, en behaal je een ‘0’ voor deze opdracht. 

Je eindresultaat wordt negatief beïnvloed als jouw opdracht taalkundig onvoldoende blijkt of je opdracht de richtlijnen rond huisstijl en vorm niet respecteert. Je eindresultaat op 20 wordt voor elk van beide aspecten met 1 punt verminderd. Je kan dus zowel een punt verliezen bij de individuele opdracht als bij de groepsopdracht. 

-AI

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

Evaluatieactiviteiten

Digitale marketing praktijk (B-ODISEE-O73402)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld aan de hand van permanente evaluatie. 

1. 30% Individuele opdracht – Deel 1. Social media advertising  (30 punten) 

Je doorloopt individueel de 14 rondes van de simulatietool Mimic social en schrijft jouw bevindingen uit in een verslag.  

2. 70% Groepsopdracht – Deel 2. Digitale campagnes  (70 punten) 

Je werkt deze groepsopdracht uit met dezelfde groep van het cursusdeel ‘Retailmarketing’ van het opleidingsonderdeel ‘Retail- non-profit en sociale marketing’.  

Wie het vak Retail- non-profit en sociale marketing niet opneemt, neemt contact op met de docent en zal toegewezen worden aan een groep.   

De groepsscore wordt gecorrigeerd door een peerevaluatie. 

Het overzicht van de deadlines, de criteria en een omschrijving van de opdrachten wordt via het projectboek op Toledo gecommuniceerd.  

Je maakt alle taken.

Een deel van de groepstaken wordt sowieso verbeterd en telt mee voor je score.

Van het andere deel van de groepstaken selecteert de docent 1 taak die verbeterd wordt en ook meetelt voor de eindscore. Welke taak dit is wordt niet op voorhand gecommuniceerd.

  

Voorwaarden om te kunnen slagen voor dit vak: 

1.Voldoen aan de algemene afspraken: 

Behalen van minstens de helft van de punten op de totaalscore van de opdrachten. 

Je moet elke deelopdracht indienen. Van zodra je een deelopdracht niet uitwerkt en indient, wordt een NA-score toegekend. (=Niet afgelegd)  

 

2.Respecteren van de belangrijke afspraken i.v.m. opdrachten & aanwezigheid colleges: 

Voor enkele gastlessen zal er met verplichte aanwezigheden gewerkt worden. Wanneer een aanwezigheid verplicht is, verneem je dit via Toledo. Bij elke onwettige afwezigheid, wordt 1 punt verminderd van de eindscore van dit vak op 20 punten. 

Als je te laat aankomt voor een les wanneer deze reeds gestart is en de deuren gesloten zijn, kom je niet meer binnen. Je neemt actief deel aan de lessen.  

Ongepast gedrag tijdens de lessen kan de evaluatie negatief beïnvloeden (vermindering van punten) of aanleiding geven tot een NA-score voor het vak Digitale marketing praktijk. 

Wat moet je doen bij wettige afwezigheid bij verplichte gastlessen? Indien je omwille van ziekte of een andere overmachtsreden niet kan deelnemen aan een verplichte gastles volg je VOORAF het afwezigheidsbeleid van de cluster bedrijfskunde (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be ))​

Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

-Tijdstip sessies 

De vaste tijdsblokken, gereserveerd voor Digitale marketing praktijk, staan in het uurrooster van de student. 

Buiten de vaste tijdstippen kunnen nog alternatieve activiteiten georganiseerd worden (bv. deelname aan een webinar, bezoek aan een marketingcongres of bedrijf, een extra feedbackmoment …) 

 

-Afspraken opdrachten 

Je moet elke deelopdracht indienen. Van zodra je een deelopdracht niet uitwerkt en indient, wordt een NA-score toegekend. (=Niet afgelegd)  

Als je zonder wettige reden een opdracht laattijdig indient, wordt deze als niet-ingediend beschouwd, en behaal je een ‘0’ voor deze opdracht. 

Je eindresultaat wordt negatief beïnvloed als jouw opdracht taalkundig onvoldoende blijkt of je opdracht de richtlijnen rond huisstijl en vorm niet respecteert. Je eindresultaat op 20 wordt voor elk van beide aspecten met 1 punt verminderd. Je kan dus zowel een punt verliezen bij de individuele opdracht als bij de groepsopdracht. 

-AI

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​

1. (50%) Indienen individueel portfolio 

Ook de oorspronkelijke groepsopdrachten worden nu individueel uitgevoerd en toegevoegd aan het portfolio 

Indien je in de eerste examenperiode bepaalde deelopdrachten al kwalitatief uitwerkte, mag je deze meenemen naar de herkansing in EP3. De docent laat je weten welke deelopdrachten onvoldoende waren. Je hoeft dan enkel die niet-geslaagde deelopdrachten te herwerken.  Je dient wel sowieso 1 portfolio met alle opdrachten opnieuw in. Je voegt dus de groepstaak toe aan de individuele taak. Je markeert ook in het geel wat je hebt aangevuld en/of aangepast.

Dien je geen portfolio opnieuw in? Dan heb je een NA-score en neem je ook niet deel aan het tweede, mondelinge gedeelte.

2. (50%) Test over de inhoud van de sessies tijdens mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.