Digitale marketing (B-ODISEE-OBB78A)

4 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Allemeersch Anaïs (coördinator) |  Allemeersch Anaïs
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Voor studenten Marketing:


https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=1763&OPLID=63

 

Voor studenten Organisatie en Management

 

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=1763&OPLID=65

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Digitale marketing (B-ODISEE-OBB78a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Allemeersch Anaïs
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

1.    Inhoud hoorcolleges

A.    Eerst wordt een inleidende sessie gegeven over de rol, het belang en de evolutie van digitale marketing.

B.    Daarna wordt ingegaan op het in kaart brengen van de doelgroep, het online gedrag dat deze vertoont, hoe de klantenreis kan geoptimaliseerd worden en aan welke doelen online marketingmiddelen en -tactieken kunnen bijdragen.

C.    Vervolgens komen enkele belangrijke instrumenten en tactieken voor digitale marketing uitgebreid aan bod. Onderstaande tactieken worden ingepland, maar kunnen nog variëren naargelang de snelle ontwikkelingen in het digitale marketinglandschap:

Sociale media

Websites/shops, gebruiksvriendelijkheid & conversieoptimalisatie

Zoekmachinemarketing

Contentmarketing

Emailmarketing

Display advertising

Affiliate marketing

Digital marketingtrends

Een definitief overzicht van de inhoud per les vinden de studenten steeds terug op Toledo. 


2.    Inhoud zelfstudie Google Digitaal Atelier: Basisprincipes van online marketing
Studenten leren de basisprincipes van online marketing kennen via zelfstudie en behalen op zelfstandige basis het certificaat “Basisprincipes van online marketing” van Google Digitaal Atelier. Volgende items komen hier aan bod:

•    Een bedrijf online zetten
•    Mensen een bedrijf gemakkelijk online laten vinden
•    Meer mensen bereiken: lokaal, op social media of mobiel
•    Meer klanten bereiken met advertenties
•    Internetverkeer monitoren en meten
•    Producten of services online verkopen
•    Een bedrijf wereldwijd zichtbaar maken.

Het behalen van het certificaat, vóór de afgesproken deadline, is een voorwaarde om te mogen deelnemen aan het schriftelijk examen. De deadline zal via Toledo gecommuniceerd worden.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=34392

•    De lessen, presentaties en af te leveren documenten zijn in het Nederlands.
•    Aanvullend studiemateriaal op Toledo kan ook in het Engels zijn.

Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

1.Hoorcolleges met cases en oefeningen

Afhankelijk van het thema van de les en de beschikbaarheid van externe sprekers, kunnen de hoorcolleges eens afgewisseld worden door een gastcollege.

2. Zelfstudie
Volgen van de online modules “Basisprincipes van online marketing” van Google Digitaal Atelier + behalen van het certificaat als voorwaarde om aan het schriftelijk examen te kunnen deelnemen.

3. Extra verdiepingsoefeningen tijdens praktijkdagen voor studenten bedrijfsmanagement.

Evaluatieactiviteiten

Digitale marketing (B-ODISEE-O73398)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Computer, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

1.    80%: Schriftelijk, geslotenboekexamen 
Wanneer: tijdens de examenperiode 

Opgelet: bij de meerkeuzevragen geldt verhoogde cesuur.

Opgelet: bij de meerkeuzevragen geldt verhoogde cesuur

Dit wil zeggen dat je bij een examen met bijvoorbeeld 20 meerkeuzevragen start met een score van -2/20. Met elk correct antwoord verdien je 1,1 punten.
Voorbeeld: je beantwoordt 10 van de 20 vragen correct: 10 x1,1 - 2 = score van 9/20.
Voorbeeld: je beantwoordt 14 van de 20 vragen correct: 14 x 1,1 - 2 = score van 13/20.

Opgelet: dit is een BYOD-examen. Je dient een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om het examen te kunnen afleggen’.

2.    10%: Groepsopdracht webshop met peerevaluatie

Wanneer: de deadline zal via Toledo gecommuniceerd worden.

3.    10%: Behalen van het certificaat “Basisprincipes van online marketing” van Google Digitaal Atelier 
Wanneer: de deadline zal via Toledo gecommuniceerd worden.

Het behalen van het certificaat, vóór het verstrijken van de afgesproken deadline, is een voorwaarde om te mogen deelnemen aan het schriftelijk examen. Het niet halen van deze deadline resulteert dus onmiddellijk in een NA-score voor de 1ste zitperiode.

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​

Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​

Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.

1.    80%: Schriftelijk, geslotenboekexamen 
Wanneer: tijdens de examenperiode 

Opgelet: bij de meerkeuzevragen geldt verhoogde cesuur.

Opgelet: bij de meerkeuzevragen geldt verhoogde cesuur

Dit wil zeggen dat je bij een examen met bijvoorbeeld 20 meerkeuzevragen start met een score van -2/20. Met elk correct antwoord verdien je 1,1 punten.
Voorbeeld: je beantwoordt 10 van de 20 vragen correct: 10 x1,1 - 2 = score van 9/20.
Voorbeeld: je beantwoordt 14 van de 20 vragen correct: 14 x 1,1 - 2 = score van 13/20.

Opgelet: dit is een BYOD-examen. Je dient een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om het examen te kunnen afleggen’.

2.    10%: Opdracht webshop met peerevaluatie

Opgelet: hier kies je: Optie A. je behoudt het punt dat je met de groep behaald hebt tijdens de 1ste zitperiode of Optie B. je kiest 1 van de andere webshops uit en voert de opdracht individueel uit.

Wanneer indienen indien je kiest voor optie B: eerste dag van de herexamenperiode vóór 9u ‘s ochtends.

3.    10%: Behalen van het certificaat “Basisprincipes van online marketing” van Google Digitaal Atelier 
Wanneer: eerste dag van de herexamenperiode vóór 9u ‘s ochtends.

Het behalen van het certificaat, vóór het verstrijken van de afgesproken deadline, is een voorwaarde om te mogen deelnemen aan het schriftelijk examen. Het niet halen van deze deadline resulteert dus onmiddellijk in een NA-score.

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​


Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​

Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.