Transportrecht en verzekering (B-ODISEE-OBB70A)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Van Schil Jort (coördinator) |  Van Schil Jort
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Als je deze cursus opneemt wordt er verwacht dat je over volgende voorkennis beschikt:

  • OPO Spoor-, binnenvaart- en wegvervoer (Fase 1)
  • OPO Internationale goederenstromen (Fase 2)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Transportrecht en verzekering (B-ODISEE-OBB70a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Van Schil Jort
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Tijdens het vervoer van goederen kan heel wat mislopen, met schade, verlies en/of vertraging tot gevolg. De vraagt die dan vrijwel meteen rijst, is welke partij aansprakelijk is voor deze gevolgen. Het doel van de cursus is voldoende notie te ontwikkelen van het transportecht om een schadegeval te kunnen behandelen en begrijpen vanuit het standpunt van de verzender, ontvanger of logistieke dienstverlener, zonder zelf een jurist te hoeven zijn.

Daarvoor gaan we gestructereerd te werk:

  • Welk recht is van toepassing?
  • Wie is aansprakelijk volgens het toepasselijk recht?
  • Is ontheffing van aansprakelijkheid mogelijk?
  • Welke schadeloosstelling is van toepassing?
  • Welke protest- en verjaringstermijnen dienen gerespecteerd te worden?

In de meeste gevallen geven schadegevallen aanleiding tot een schadeclaim, waarvoor partijen zich verzekerd hebben in de vorm van een ladingverzekering. We bekijken de belangrijkste componenten van een dergelijke verzekering en de correcte procedure bij een schadegeval, zodat de belangen van eenieder gewaarborgd zijn.

Oefeningen/opdrachten

Studenten worden aangezet tot het lezen, interpreteren en gebruiken van wet- en verdragteksten. Op basis van praktische cases en oefeningen wordt de leerstof verduidelijkt en verfijnd.

Evaluatieactiviteiten

Transportrecht en verzekering (B-ODISEE-O73127)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Wetboek/codex

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het OPO 'Transportrecht' wordt gequoteerd op 60 punten en bestaat uit:

  • Permanente evaluatie tijdens het semester (18 van 60 punten): 3 schriftelijke werkstukken / opdrachten (casussen) ter inoefening en toepassing van de leerstof.
  • Schriftelijk examen tijdens de examenperiode (42 van 60 punten):
    • Theoretische vragen (Meerkeuzevragen en open vraag)
    • Praktische vragen a.d.h.v. een casus
    • Tijdens het examen mag gebruik gemaakt worden van wet- en verdragteksten, zoals verduidelijkt op Toledo.

AFWEZIGHEDEN

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid van de cluster bedrijfskunde correct gevolgd te worden. Dit is te raadplegen op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be).
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.

Tijdens de lesmomenten worden er PE opdrachten uitgevoerd. Je brengt daarom altijd een goed opgeladen laptop mee naar de les (BYOD)

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit als fraude beschouwd.​

 

Het OPO 'Transportrecht' wordt gequoteerd op 60 punten en bestaat uit:

  • Schriftelijke opdracht buiten de examenperiode (18 van 60 punten)
  • Schriftelijk examen tijdens de examenperiode (42 van 60 punten):
    • Theoretische vragen (Meerkeuzevragen en open vraag)
    • Praktische vragen a.d.h.v. een casus
    • Tijdens het examen mag gebruik gemaakt worden van wet- en verdragteksten, zoals verduidelijkt op Toledo.

ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit als fraude beschouwd.​