Business Improvement (B-ODISEE-OBB63A)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semester
Mariën Klaus (coördinator) |  Mariën Klaus
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Business Improvement (B-ODISEE-OBB63a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht20 urenTweede semesterTweede semester
Mariën Klaus
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Een slecht product kost uiteindelijk net zoveel als een goed product. Dus waarom zou je een slecht product maken? Kwaliteit genereert geld en een bedrijf dat continu vooruit wil, probeert de kwaliteit van zijn diensten en producten te verbeteren.

In de cursus "Kwaliteitsmanagement" leren studenten hoe bedrijven kwaliteit proberen te beheren. De cursus behandelt ook de filosofische en menselijke aspecten van kwaliteit. We zullen structuren, methoden en technieken bespreken die worden gebruikt om kwaliteit en kwaliteitsverbetering te waarborgen. Ook verandermanagement maakt deel uit van deze cursus.

Deel 1: Filosofie - geschiedenis - positionering We bestuderen het idee van kwaliteitsmanagement als een geïntegreerd onderdeel van bedrijfsmanagement. We beginnen met een overzicht van de evolutie in opvattingen over kwaliteit en bekijken ook het moderne concept van kwaliteitsmanagement in detail. Om een bepaald kwaliteitsniveau te bereiken, heeft een bedrijf een kwaliteitssysteem nodig. We zullen verschillende tools onderzoeken (ISO 9001, enquêtes, BPM, ...) en op zoek gaan naar indicatoren die ons helpen om de beste tool te kiezen voor bepaalde situaties/bedrijven.

Deel 2: Modellen van uitmuntendheid - European Foundation for Quality Management (EFQM) en het Common Assessment Framework (CAF) Kwaliteitsmanagement richtte zich vroeger vooral op de operationele componenten van een organisatie. Tegenwoordig begrijpen we echter dat de principes van kwaliteitsmanagement op het hele bedrijf en zelfs op de externe relaties ervan kunnen worden toegepast. Bovendien legt het EFQM-model bijvoorbeeld de nadruk op de impact van kwaliteitsmanagement op het algehele succes - en op het financiële succes van een bedrijf.

Deel 3: LEAN Management en tools We hebben een grote stap voorwaarts gezet toen we begrepen dat kwaliteitsmanagement niet het resultaat is van continue inspectie, maar het resultaat is van een voortdurend proces. We analyseren in detail de economische aspecten van LEAN-denken en leren hoe enkele eenvoudige LEAN-technieken een beter begrip kunnen bieden van complexe processen. We behandelen ook de basismethoden om kwaliteitsverbeteringsprojecten te realiseren en leren over de verschillende benaderingen van processen of projecten.

Deel 4: Kwaliteitsmanagement en bedrijfscultuur De menselijke factor is essentieel bij het realiseren van succesvolle veranderings-/verbeteringsprojecten. Wat bepaalt de bedrijfscultuur, hoe beïnvloedt het kwaliteit en - het belangrijkste - hoe kunnen we bedrijfscultuur gebruiken als een hefboom voor succes?

Deel 5: Recente ontwikkelingen in kwaliteitsmanagement Het doel is om naar deze nieuwe ontwikkelingen te kijken en hun belang te beoordelen

Studiemateriaal wordt integraal op Toledo gepubliceerd

Oefeningen/opdrachten

Studenten nemen actief deel tijdens de lessen.

Cursussen worden online en op de campus georganiseerd. Afhankelijk van de evolutie van COVID-19 kan de planning worden gewijzigd. Als dit het geval zou zijn, worden de informatie en studenten gepubliceerd op TOLEDO.

Evaluatieactiviteiten

Business Improvement (B-ODISEE-O73106)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Gegeven cijfer op een totaal van 60 punten
Studenten worden op permanente basis (PE) geëvalueerd. 

Binnen PE wordt een groepstaak voorzien en een aantal toetsen die peilen of de student(e) reeds voldoende kennis heeft verworven tijdens de lesmomenten.

Toetsmomenten - individuele score - 15 p

Groepstaak:

  • Groepsscore: 12 punten
  • Individuele score van het eindverslag: 15 punten
  • Presentatie: 15 punten
  • Samenwerking tijdens de sessies: 3 punten

Studenten maken een schriftelijk verslag waarin ze enkele elementen van advies formuleren voor het kwaliteitsmanagement van de organisatie. Studenten worden verdeeld in groepen van 4 of 5. Elke student schrijft een paper van ongeveer 5 pagina's waar duidelijk zijn/haar naam op vermeld staat. De samenvoeging van de individuele papers vormt het verslag van de groep. Dit verslag wordt gepresenteerd tijdens de slotbijeenkomst. Het zal worden beoordeeld door mijzelf en medestudenten.

Belangrijke data:

  • De datum van toewijzing van het onderwerp van het verslag, inclusief de groepsindeling, de interviewgids en de naam van het te interviewen bedrijf: begin december. Concrete datum wordt gepubliceerd via Toledo
  • De datum van presentatie: tijdens de slotbijeenkomst. Concrete datum wordt gepubliceerd via Toledo
  • Inleveren van het eindverslag: 31 december. Feedback van de presentatie kan worden verwerkt in het eindverslag.

 

AANWEZIGHEID

  • Aanwezigheid bij de sessies is verplicht. Studenten die zonder geldige reden meer dan 20% van de tijd afwezig zijn, krijgen een 0-score
  • Bij AFWEZIGHEDEN voor lesmomenten, permanente evaluatie testen/taken en/of presentaties, volg je de instructies zoals voorzien in het afwezigheidsbeleid van de cluster bedrijfskunde correct op en verwittig je VOORAF. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​ Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​
    Met klachten en/of eventueel andere problemen kan je steeds terecht op het mailadres ombudsbkbrussel@odisee.be

Vanwege de evolutie van de Covid-19-regels kunnen er wijzigingen worden aangebracht in deze afspraken. In geval van wijzigingen worden studenten tijdig geïnformeerd

The modalities of the second exam period are similar to those of the first exam period, except the grading.

The grading of the second exam period is as follows: 15 points for the presentation, 45 points for the individual written report.

The deadline of the report is August 15th, 2010. Contrary to the first exam period the report is an individual report