Bedrijfscommunicatie Nederlands 2 (B-ODISEE-OBB30A)

4 studiepuntenNederlands44 urenBeide semestersBeide semesters
Van Loock Thomas (coördinator) |  Van Loock Thomas
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Als studenten deze cursus opnemen is de volgende voorkennis een vereiste:

  • Vakinhoud OPO Bedrijfscommunicatie Nederlands 1

Indien je hier niet over beschikt bij aanvang van de cursus is het de verantwoordelijkheid van de student(e) om deze op eigen initiatief te verwerven.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBB31A : Bedrijfscommunicatie Nederlands 2
OBB22A : Bedrijfscommunicatie Nederlands 2
OBB28A : Bedrijfscommunicatie Nederlands 2

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Bedrijfscommunicatie Nederlands 2 (B-ODISEE-OBB30a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht44 urenBeide semestersBeide semesters
Van Loock Thomas
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Het opleidingsonderdeel Nederlands 2 is een jaarvak. In dit OPO gaan we in op hoe je effectief en correct in het Nederlands kan communiceren:

- in functie van je opleiding (verslag/bachelorproef schrijven, argumentatieve tekst schrijven, een standpunt verwoorden en verdedigen,  ...)
- in functie van je (toekomstige) professionele leven (klantgericht communiceren, formele e-mails schrijven, professioneel schrijven, communicatietechnieken, debatteren, ...)
- in functie van solliciteren voor de job die je wil (sollicitatiebrief schrijven, CV opstellen, sollicitatiegesprek voeren, ...)

Specifieke vaardigheden, zoals informatievaardigheden, luister-, lees-, spreek- en schrijfvaardigheden worden in functie van de bovenstaande doelen aangeleerd en geoefend.

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel heb je ook enkele tools verworven om op de werkvloer te blijven groeien in sterke, klantvriendelijke en overtuigende mondelinge en schriftelijke communicatie.

Dit opleidingsonderdeel valt binnen de leerlijn bedrijfscommunicatie.

Alle communicatie verloopt in het Nederlands.

Studenten verwerven en versterken hun communicatievaardigheden door aan praktijkgerichte oefeningen en opdrachten te werken. Kennisverwerving gebeurt in functie van de ontwikkeling van deze vaardigheden. Theorie wordt dus afgewisseld met oefeningen.

Onderwijsmethoden: doceren - onderwijsleergesprek - individuele opdrachten met begeleiding - groepswerk met begeleiding - zelfstudie (thuis).

Colleges worden fysiek en digitaal ingepland.

Tijdens de lesmomenten worden er PE opdrachten uitgevoerd. Je brengt daarom altijd een goed opgeladen laptop mee naar de les (BYOD)

Evaluatieactiviteiten

Bedrijfscommunicatie Nederlands 2 (B-ODISEE-O70846)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Portfolio, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het OPO wordt beoordeeld op basis van gespreide evaluatie. De inhoud van de testen en opdrachten wordt toegelicht tijdens de les en via Toledo. Ook de deadlines worden tijdig gecommuniceerd.

Als de deadlines voor opdrachten niet gerespecteerd worden, behoudt de docent zich het recht voor een nulscore toe te kennen.

Bij gewettigde afwezigheid tijdens testen wordt een inhaalmoment op het einde van het semester voorzien. Hiervoor gelden bepaalde voorwaarden (zie toelichting bij herkansen).

Bij ongewettigde afwezigheid tijdens testen krijgt de student een nulscore.

VOORWAARDEN OM EEN RAPPORTCIJFER TE KRIJGEN

Omdat er voor dit vak met gespreide evaluatie gewerkt wordt, moeten studenten aan minstens 50% van de evaluatiemomenten (zie planning op Toledo) deelnemen om een rapportcijfer te kunnen krijgen voor dit vak. Studenten die hier niet aan voldoen krijgen een NA als score.

Voor Nederlands 2 is een volledig en correct ingevuld taalportfolio (= blog via OneNote) indienen voor de gecommuniceerde deadline op het einde van het tweede semester eveneens een voorwaarde om een rapportcijfer te kunnen krijgen.

HULPMIDDELEN & AI

Studenten moeten transparant zijn over het gebruik van AI-instrumenten zoals ChatGPT en andere generatieve AI-tools als ze geen fraude willen begaan. Wanneer ze deze gebruiken, geven ze dit ook verplicht aan in hun bronnenlijst. Het laten genereren van tekst die geen reflectie is van de kennis van die student en dit indienen als zelfgemaakte werk wordt aanzien als fraude, en zal leiden tot een nulscore. Als de student AI-instrumenten gebruikt terwijl er in de opgave van een taak, test of examen vermeld wordt dat het gebruik hiervan niet is toegestaan, dan wordt dit eveneens aanzien als fraude en zal dit leiden tot een nulscore.

Tijdens de evaluatiemomenten is het gebruik van vertalende of verklarende woordenboeken en/of digitale vertaaltools NIET toegestaan.

VERHOOGDE CESUUR EN GISCORRECTIE

Voor de verbetering van sommige oefeningen wordt er een verhoogde cesuur en/of giscorrectie toegepast. Er wordt bij de opgave van de oefeningen in kwestie steeds vermeld wanneer en hoe deze wordt toegepast.

BYOD

Voor evaluaties die op PC worden afgenomen op de campus brengen studenten een werkende, volledig opgeladen laptop mee naar het evaluatiemoment (BYOD). Er wordt via Toledo gecommuniceerd op welke momenten dit verwacht wordt.

 

AFWEZIGHEDEN

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde correct gevolgd te worden: https://hubkaho.sharepoint.com/:w:/s/AfwezigheidsbeleidHWBK/ETaAjUYTwUtHoIGqfkw0HzIBztlZ6XzW20aQex_5riDiIA?e=A65J6U

Enkel studenten die hun gewettigde afwezigheid op de dag van de test kunnen bewijzen en tijdig een medisch attest hebben bezorgd, mogen hieraan deelnemen. Wie dit niet respecteert krijgt een nulscore voor de test in kwestie.

Is een student langdurig gewettigd afwezigheid, dan neemt hij/zij contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

DERDE ZITTIJD

Voor de derde zittijd wordt de score berekend aan de hand van een schriftelijk examen.

Voor examens geldt dezelfde afwezigheidsprocedure, maar moet de student eveneens een ticket aanmaken voor de start van het examen: https://jira.odisee.be/plugins/servlet/desk/portal/4