Onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-OBB12A)

3 studiepuntenNederlands22 urenTweede semesterTweede semester
Dermaux Ignace (coördinator) |  Dermaux Ignace
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

“De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.”

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-OBB12a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum22 urenTweede semesterTweede semester
Dermaux Ignace
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Bij het opleidingsonderdeel 'Onderzoeksvaardigheden' ligt de focus op praktijkgericht onderzoek en worden dus vooral praktijksituaties, -onderwerpen, -problemen besproken.
Het gaat met andere woorden om onderzoek gericht op een specifiek probleem of onderwerp met betrekking tot het beleid of het bedrijfsleven.
Het is dan ook meer probleemoplossend gericht en de resultaten zijn meer direct van praktisch belang voor managers en organisaties.
Dit in tegenstelling tot meer fundamenteel, academisch onderzoek. 
(Dit opleidingsonderdeel bereidt eveneens al voor op het schrijven van de bachelorproef). 

Het handboek werd geschreven naar studenten en leraren toe, in het licht van onderzoek op de hogeschool. De denkwijze en de gebruikte methodiek zijn echter generaliseerbaar en dus algemeen geldend. Aan de hand van tal van voorbeelden wordt het hele onderzoeksproces doorlopen, van probleemstelling tot onderzoeksontwerp, over dataverzameling-en analyse tot rapportering. Deze voorbeelden sluiten nauw aan bij het studiegebied.

INHOUD van het (verplicht) handboek:

Hoofdstuk 1 Basisbegrippen

1.1 Wetenschappelijk verantwoord onderzoek
1.2 Soorten onderzoek
1.3 Eisen aan onderzoek
1.4 Het onderzoeksproces: fasen in een onderzoek

Hoofdtsuk 2 Het onderzoeksplan

2.1 Probleemstelling
2.2 Bepalen van de grondvorm: de keuze voor kwantitatief of kwalitatief onderzoek
2.3 Het onderzoeksontwerp
2.4 Een vooruitblik op de volgende stappen in het onderzoeksproces
2.5 Aan de slag

Hoofdstuk 3 Steekproeftrekking

3.1 Basisbegrippen: onderzoekseenheden, populatie en steekproef
3.2 Aselecte steekproeven
3.3 Niet-theoretisch selecte steekproeven
3.4 Theoretisch selecte steekproeven
3.5 Aan de slag

Hoofdstuk 4 Kwantitatief onderzoek via enquêtes

4.1 Kwantitatieve onderzoeksmethoden
4.2 Operationaliseren van kenmerken: van onderzoeksvraag naar enquête
4.3 Een enquête opstellen
4.4 Betrouwbaarheid en validiteit van het dataverzamelingsinstrument
4.5 Afname van enquêts
4.6 Aan de slag

Hoofdstuk 5 Data-analyse in kwantitatief onderzoek

5.1 Voorbereiding van de data-analsye
5.2 Beschrijving van afzonderlijke variabelen
5.3 Beschrijving van een combinatie van variabelen
5.4 Data-analyse via Excel
5.5 Overzichtsschema data-analyse
5.6 Aan de slag

Hoofdstuk 6 Kwalitatief onderzoek via interviews en focusgroepen

6.1 Het onderzoeksproces in kwalitatief onderzoek
6.2 Kwalitatieve onderzoeksmethoden
6.3 Interviews
6.4 Focusgroepen
6.5 Aan de slag

Hoofdstuk 7 Data-analyse in kwalitatief onderzoek

7.1 Principes
7.2 Analyse van tekstmateriaal
7.3 Werkwijze
7.4 Fasen
7.5 Aandachtspunten
7.6 Betrouwbaarheid en validiteit in kwalitatief onderzoek
7.7 Aan de slag

Hoofdstuk 8 De rapportage

8.1 Het belang van de rapportage
8.2 Verschillende rapportagevormen
8.3 Het onderzoeksrapport
8.4 Mondelinge presentatie

 

Het handboek en de lessen zijn in het Nederlands. Tijdens de lessen kan wel af en toe audiovisueel materiaal gebruikt worden in een andere taal (bijvoorbeeld YouTube-video's in het Engels of een andere taal, een casus in een andere taal, enzovoort...).

(OPGELET: Door onvoorziene coronamaatregelen en eventuele andere onvoorziene omstandigheden kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.)

Tijdens de colleges worden de basisprincipes van onderzoeksvaardigheden toegelicht en geïllustreerd.
Tijdens de hoorcolleges zullen (praktijk)voorbeelden gebruikt worden om de leerstof te illustreren. Ook dit is integraal onderdeel van de leerstof en de studenten dienen dit te kennen voor het examen.
Ook zal tijdens de colleges de leerstof onmiddellijk toegepast worden door studenten op eenvoudige voorbeelden (die aansluiten bij het toekomstig marketingwerkveld).
Het verdient bijgevolg aanbeveling om tijdens de colleges persoonlijke notities te nemen om deze leerstof te verwerven.

 


 

Evaluatieactiviteiten

Onderzoeksvaardigheden (B-ODISEE-O70154)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

(OPGELET: Door onvoorziene coronamaatregelen en eventuele andere onvoorziene omstandigheden kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.)

  • De evaluatie van dit opleidingsonderdeel (OPO) bestaat uit een schriftelijk online examen tijdens de examenperiode op de campus.
  • Opgelet: dit is een BYOD-vak. Het schriftelijk examen is online op de campus! Je dient bij het examen een goed werkende, volledig opgeladen laptop mee te brengen om het examen te kunnen afleggen.
  • Bij online examens op de campus met eigen laptop wordt het scherm opgenomen om de betrouwbaarheid te garanderen.
  • Aan de hand van kennis-, inzichts- en toepassingsvragen zal de leerstof van dit OPO/vak getoetst worden.
  • Dit is een gesloten boek examen.
  • Een vertalend woordenboek is NIET toegestaan.
  • Het gebruik van AI-tools tijdens het examen is NIET toegestaan. Indien dit toch zou gebeuren, wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
  • Het examen bestaat uit 2 delen:
    • Een eerste deel waarbij alle vragen worden gesteld als meerkeuzevragen.
    • Bij dit deel geen giscorrectie, wel een verhoogde cesuur. Dit wil zeggen dat je bij een examen met bijvoorbeeld 20 meerkeuzevragen start met een score van -2/20. Met elk correct antwoord verdien je 1,1 punten.
      • Voorbeeld: je beantwoordt 10 van de 20 vragen correct: 10 x1,1 - 2 = 11-2 = score van 9/20.
      • Voorbeeld: je beantwoordt 14 van de 20 vragen correct: 14 x 1,1 - 2 = 15,4-2 = score van 13/20.
    • Een tweede deel met één of enkele open vragen over de leerstof.
  • Wat moet je doen bij afwezigheid i.v.m. examens of evaluaties (taken, testen, presentaties...):
    • Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid van de cluster Bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. Lees en raadpleeg hiervoor aandachtig het afwezigheidsbeleid cluster Bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be).
    • Ben je langdurig gewettigd afwezig, neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.

Idem eerste examenkans.