Verkenning werkveld 2 (FV) (B-ODISEE-OBB01A)

6 studiepuntenNederlands80 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Kesteleyn Murïel (coördinator) |  Beirnaert Tom |  Kesteleyn Murïel |  Schepens Guy |  Van Vreckem Birgit
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Voorkennis: Als je deze cursus opneemt wordt er verwacht dat je over volgende voorkennis beschikt:​

Vakinhoud OPO's:

←  Bedrijfsorganisatie

← Financiële- en  Handelsverrichtingen

←  Verzekeringen

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Topics uit het werkveld (B-ODISEE-OBB01a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum40 urenBeide semestersBeide semesters
Beirnaert Tom |  Kesteleyn Murïel |  Schepens Guy
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Dit opleidingsonderdeel situeert zich in de leerlijn "Werkveld en ondernemen".

Tijdens de seminaries maken de studenten kennis met en kunnen ze contacten leggen met het professionele werkterrein, alsook met de beroepsassociaties. Dit gebeurt d.m.v.bedrijfsbezoeken, bijwonen van een congres, praktijkoefeningen, en het volgen van seminaries gebracht door professionele sprekers uit het beroepsveld. Op deze manier krijgen ze een beter inzicht in de werking en de ontwikkeling van de wereld waarin ze binnen een jaar actief zullen zijn.

De onderwerpen zijn divers en pikken in op actuale ontwikkelingen in de ruime zin. Daarnaast zijn er ook verdiepende seminaries met gespecialiseerde onderwerpen binnen het vakgebied.

Een overzicht van de verschillende seminaries met praktische afspraken, data, opdrachten en eventuele wijzigingen vinden de studenten terug op Toledo.

Oefeningen/opdrachten

Per semester worden 6 tot 7  seminaries georganiseerd, normaal op vrijdagnamiddag.

Het vak wordt permanent geëvalueerd; daarom is de aanwezigheid van de studenten tijdens de seminaries verplicht.

De seminaries worden ingeleid door de docent.  Alle studenten notuleren tijdens de uiteenzettingen van de gastsprekers.  Voor sommige seminaries maken de studenten een opdracht, voor andere seminaries maken ze een online  test op het einde van het semester.

De taken worden ingeleverd op het door de docent vastgestelde tijdstip en volgens de voorafgaand meegedeelde modaliteiten. Dit wordt telkens gecommuniceerd via Toledo. Indien de inleveringstermijn en modaliteiten niet gerespecteerd worden, dan wordt dit beschouwd als niet-ingeleverd.

Sommige behandelde onderwerpen binnen een seminarie maken inherent deel uit van de leerstof van vakspecifieke opleidingsonderdelen. De docenten kunnen hierover ook vragen stellen tijdens de evaluatie van dit opleidingsonderdeel. Indien dit het geval is wordt hierover duidelijk gecommuniceerd via Toledo.

Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link  afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))​
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.​

4 sp. Bedrijfsproject/Coaching (B-ODISEE-OBB99z)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht40 urenBeide semestersBeide semesters
Beirnaert Tom |  Kesteleyn Murïel |  Van Vreckem Birgit
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

1) Het integratieproject (2 SP)

In het integratieproject Financiën en Verzekeringen worden de studenten opgedeeld in groepen van 3 à 4 personen teneinde de verschillende opdrachten te vervolledigen.

In deze geïntegreerde case onderzoeken de studenten de financieel-economische situatie in 4 verschillende levensfasen: (1) wanneer men pas is afgestudeerd, (2) fase met gezin met jonge kinderen, (3) fase van een gezin met studerende kinderen en (4) fase van pensionering. In elk van deze fases wordt er een doorgedreven analyse van de noden op financieel- en verzekeringsvlak gemaakt, zodoende dat de student een bepaalde affiniteit creëert met deze verschillende levensfasen.

Verder moet de student  een degelijke risicoanalyse maken. Probeert de student in elke situatie mogelijke problemen bloot te leggen en hoe deze risico's te minimaliseren. Stelt  de student concrete en realistische oplossingen voor. 

Als alle fasen geanalyseerd zijn, dienen de studenten een adviesnota te schrijven waarin per fase de knelpunten worden blootgelegd en waar een degelijke financiële planning en een gewenste verzekeringsportefeuille worden voorgesteld.

2) Coaching (1 SP)

Er wordt verder gewerkt aan de verworvenheden uit het eerste jaar: talenten, competenties en groepswerk. Daarnaast wordt er meer gefocust op de relatie tussen talenten en competenties met het werkveld. Zelfreflectie neemt een centrale plaats in, maar ook en vooral leren van en met elkaar zijn belangrijk. Het doel van de coaching is om tot een positieve stagekeuze te komen op basis van de talenten, competenties, waarden en normen van de student.

Het gaat hier om de tweewekelijkse sessies die in het uurrooster zijn ingepland, zowel in het eerste als het tweede semester.

Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met :

  • actieve medewerking tijdens de lessen
  • voorbereiding van de lessen en contactmomenten
  • tussentijds rapport in december
  • eindproduct (af te leveren tegen midden mei) 

Gedetailleerde uitleg en instructies worden via Toledo gecommuniceerd. De communicatie  gebeurt via Toledo voor alle groepen binnen dezelfde studierichting.

3) Projectweek (1 SP)

Tijdens de projectweek worden de studenten ingedeeld in multidisciplinaire groepen die de opdracht krijgen om een bepaald project uit te werken rond de filosofie van een bepaald marketingthema, die zeer actueel is en die nauw aansluit bij hun persoonlijke leefwereld ("duurzaamheid", marketing of things, data, ...). Zij zullen onderzoeken welke mogelijke problemen hierrond kunnen bestaan en hoe deze problemen aan te pakken op logistiek, financieel en commercieel vlak. De studenten worden gestimuleerd om in hun oplossingen terug te grijpen naar de cursussen uit hun richting (SCM, FV, AF, Mktg, BBM) of uit eigen ervaringen. Daarnaast wordt de groepsdynamiek ontwikkeld door de studenten uit diverse richtingen samen te brengen. Alvorens deze elementen in detail uit te werken, zijn er diverse gastsprekers en workshops om hen te begeleiden in de materie.  

Op de laatste dag bereiden de studenten een eindpresentatie voor en beantwoorden de vragen van de aanwezige juryleden.

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22374

De kostprijs voor de projectweek (week voor de paasvakantie) bedraagt 50 EUR. U ontvangt hiervoor een aparte factuur.

Projectweek 2: alles verloopt in het Engels: organisatie, teamwerking en presentatie.

Gezien de continue evoluties mbt COVID19 kan onderstaande informatie nog geactualiseerd worden.

1) Integratieproject Financiën-Verzekeringen

De studenten worden opgedeeld in groepen van 3 à 4 personen teneinde de verschillende opdrachten te vervolledigen.

Er wordt een introductiesessie georganiseerd waarbij de groepsopdrachten worden toegelicht en praktische afspraken worden gemaakt. Daarnaast zijn er groepslessen met individuele begeleiding door de docent en feedback over afgewerkte onderdelen.

Het gaat hier om verplichte lessen waarbij actieve medewerking wordt verwacht en de opdrachten worden uitgewerkt volgens de afgesproken timing. 

2) Coaching 

In het eerste semester heeft de student de keuze tussen verschillende trajecten. Afhankelijk van het aantal lessen dat de student volgt, schrijft hij een aangepast verslag. De student volgt minstens twee groepslessen in het eerste semester.

Het tweede semster bestaat uit een individueel gesprek, een interview met een stagestudent, een presentatie en nog één of twee groepslessen. Op het einde van het tweede semester dient de student een reflectieverslag in.

Algemene info over de groepslessen:

- groepslessen: groepswerk wordt afgewisseld met individuele reflectie en onderwijsleergesprek

- individuele begeleiding van de docent

- feedbackgesprekken

3) Projectweek 

2) Projectweek 

Tijdens de projectweek worden de studenten ingedeeld in multidisciplinaire groepen die de opdracht krijgen om een bepaald project uit te werken rond de filosofie van een bepaald marketingthema, die zeer actueel is en die nauw aansluit bij hun persoonlijke leefwereld ("duurzaamheid", marketing of things, data, inflatoire trends, ...). Zij zullen onderzoeken welke mogelijke problemen hierrond kunnen bestaan en hoe deze problemen aan te pakken op logistiek, financieel en commercieel vlak. De studenten worden gestimuleerd om in hun oplossingen terug te grijpen naar de cursussen uit hun richting (SCM, FV, AF, Mktg, BBM, O&M) of uit eigen ervaringen. Daarnaast wordt de groepsdynamiek ontwikkeld door de studenten uit diverse richtingen samen te brengen. Alvorens deze elementen in detail uit te werken, zijn er diverse gastsprekers en workshops om hen te begeleiden in de materie.  

Het is mogelijk dat er gevraagd wordt om op de laatste dag een eindpresentatie voor te bereiden voor een groep van juryleden.

Aangezien we voor deze projectweek beroep doen op een externe partner, bedraagt de kostprijs voor de projectweek (week voor de paasvakantie) 50 EUR (incl BTW). U ontvangt hiervoor een aparte factuur.

 

Evaluatieactiviteiten

Verkenning werkveld 2 (FV) (B-ODISEE-O70099)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
OBB01a - Topics uit het werkveld1-20/20 puntenschaal
OBB99z - Bedrijfsproject/Coaching1-20/20 puntenschaal

Bij permanente evaluatie geldt het algemeen afwezigheidsbeleid van het studiegebied BK

1) Topics

Topics uit het werkveld (2 studiepunten)

Alle studenten notuleren tijdens de uiteenzettingen van de gastsprekers.  Voor sommige seminaries maken de studenten een opdracht, voor andere seminaries maken ze een test op het einde van het semester.

Indien de inleveringstermijn of andere modaliteiten (zoals in de opdrachten gespecifieerd werd) niet gerespecteerd worden, dan wordt dit beschouwd als niet-ingeleverd.

Elke evaluatie wordt gequoteerd op 20 punten, tenzij anders meegedeeld in de opdracht. In totaal worden minstens 10 quotaties in de evaluatie opgenomen.

De studenten worden geëvalueerd op basis van hun aanwezigheid/medewerking tijdens het seminarie en op basis van de opdrachte en/of de test..

Een gebrek aan medewerking tijdens het seminarie telt mee voor één vierde van de punten.

Bij de evaluatie zal eveneens rekening gehouden worden met correct taalgebruik en schrijfwijze, alsook met de toepassing van de juiste layoutregels en huisstijl. Tekortkomingen op dit vlak worden in rekening gebracht voor maximum de helft van de te verdienen punten.

Bij gewettigde afwezigheid wordt één inhaalmoment per semester (1e semester: beging februari, 2e semester: eind mei) georganiseerd. De student bereidt een door de docent opgelegd topic voor en geeft hierover een presentatie.  De student neemt persoonlijk contact op met de docent en de afspraken hieromtrent worden individueel met de student in kwestie gemaakt en door de student via mail bevestigd.  

Binnen één academiejaar kan je hoogstens 2 keer een gewettigde afwezigheid wegens korte duur melden.  Een derde afwezigheid geldt als een ongewettigde afwezigheid.

Ongewettigde afwezigheid bij een seminarie leidt altijd tot een 0/20 voor dit seminarie. Een tweede ongewettigde afwezigheid leidt tot NA voor topics.

Ook het niet indienen van een opdracht of het niet deelnemen aan de test,  leidt tot een 0/20, ook al was de student aanwezig op het seminarie.

Wie niet aanwezig is op een seminarie kan geen punten verdienen met het indienen van de opdracht  of de test.

Wanneer voor jou een inhaalmoment werd georganiseerd en je neemt er niet aan deel of haalt een extreem lage score (minder dan 5/20) dan kan je binnen hetzelfde academiejaar geen aanspraak meer maken op een inhaalopdracht.

Er wordt nooit een inhaalmoment voor een inhaalmoment georganiseerd (ook niet als je opnieuw of nog ziek bent)

Indien extra informatie wordt gegeven i.v.m. de seminaries en de opdrachten vind je deze ook terug op Toledo.

Dit is een BYOD-vak. Je dient telkens een volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.​ De testen zijn oline op campus met gebruik van Proctorio waarbij het scherm opgenomen wordt om de betrouwbaarheid te garanderen

Een vertalend woordenboek  NIET toegestaan.

 

1) Bedrijfsprojecten -  Integratieproject (2 studiepunten)

1.a  Financiën Verzekeringen

Evaluatiecriteria van de adviesnota en mondelinge presentatie:

Standaardcriteria (10-Voldoende)
Wetenschappelijk onderbouwde kennis en professionele vaardigheden analyseren en toepassen:
• Alle bronnen worden op een correcte manier weergegeven
• Analyseert elke situatie grondig
• Kan de problemen aanduiden
• Zoekt een correcte oplossing
• Maakt een planning
• Voert de planning uit en/of stuurt de planning bij
• Neemt verantwoordelijkheid op voor de eigen inbreng in het resultaat van de groep

11-13
Alle vorige punten +
• Kan uitleggen waarom het een probleem is
• Zoekt een oplossing waaruit een aanvullende of uitgebreide benadering van de verschillende domeinen blijkt
• Toont een kritische of creatieve benadering van de problemen/oplossingen
• Heeft inzicht in de gevolgen van de genomen beslissingen
• Neemt initiatief in de werking van de groep
• Is in staat om op een heldere en efficiënte manier met vakgenoten te communiceren
• Neemt verantwoordelijkheid op voor het gezamenlijk resultaat van de groep

14-16
Alle vorige punten +
• Zoekt de beste oplossing
• Kan uitleggen waarom dit de beste oplossing is
• In alle onderdelen blijkt een consistente benadering
• Is in staat om op een heldere en efficiënte manier met vakgenoten en leken te communiceren
• Neemt actief verantwoordelijkheid op in de werking van de groep (gepast leiderschap)

17 of meer
Alle vorige punten +
• Toont een buitengewone diepgang
• Extra gedocumenteerd
• Sterk consistent

Puntenverdeling: 

  • inleveren van de tussentijdse opdrachten/feedbackgesprekken: 50%
  • paper 50%

In principe worden punten toegekend per groep en krijgt elk groepslid dus hetzelfde cijfer toegekend.
In onderstaande gevallen zal hiervan worden afgeweken en zullen er individuele punten toegekend worden. De studenten waarvoor dit geldt, zullen door de vakdocent hiervan worden verwittigd en uitgenodigd worden voor een afspraak en individueel getest worden.
In volgende gevallen zal daartoe beslist worden :
1) In geval van één of meerdere afwezigheden, met of zonder doktersattest. Zonder attest word je desgevallend geweigerd om deel te nemen aan het groepswerk en zal je ook niet individueel getest worden. Je krijgt dan een no score. Dit opleidingsonderdeel is niet herkansbaar.
2) In geval je niet actief en constructief deelneemt aan het groepswerk. Dit zal beoordeeld worden door de vakdocent op basis van een mondelinge ondervraging, eventueel bijgestaan door andere docenten die de case begeleiden. Dit zal normaal gezien ook blijken uit de peerevaluaties die jullie invullen voor de andere groepsleden;
3) In geval je plagiaat pleegt. Je maakt deel uit van een groep en je maakt dus geen informatie over aan medestudenten van andere groepen. 
Dan zal je beoordeeld worden door de vakdocent op basis van een mondelinge ondervraging.

2) Bedrijfsprojecten - coaching  (1 studiepunt)

Coaching: permanente evaluatie zonder examen tijdens examenperiode. Bij permanente evaluatie geldt het algemene afwezigheidsbeleid van het studiegebied HWBK.

Evalutievorm: paper/werkstuk

Evalutie gebeurt op basis van:

  • actieve medewerking tijdens de lessen
  • voorbereiding van de lessen en contactmomenten
  • tussentijds rapport in december
  • eindverslag in mei

Van de student wordt verwacht dat hij regelmatig aanwezig is. Aanwezigheid is gedeeltelijk verplicht.

In het eerste semester heeft de student de keuze tussen verschillende trajecten. Afhankelijk van het aantal lessen dat de student volgt, schrijft hij een aangepast verslag. De student volgt minstens twee volledige groepslessen (4 lesuren) in het eerste semester. Minder dan vier gevolgde lesuren leidt automatisch tot een NA-score voor coaching. Het is de verantwoordelijkheid van de student om te weten welke taak hij moet maken. Het decemberverslag wordt zowel via Toledo als Turnitin ingediend. Indien het verslag niet wordt ingediend krijgt de student een NA-score. Ook wanneer de student het verkeerde verlsag indient, gebaseerd op een verkeerd aantal gevolgde lesuren, krijgt de student een NA-score.

In het tweede semester zijn er een aantal verplichte activiteiten: individueel gesprek en voorbereiding, interview van een stagestudent, een presentatie en een eindverslag. Elke verplichte activiteit wordt via Toledo aangekondigd. Indien de student aan één van deze activiteiten niet deelneemt, volgt automatisch een NA-score. 

3) Bedrijfsprojecten - Projectweek   (1 studiepunt)

Soort evaluatie:

  • De aanwezigheid, samenwerking en de output wordt dagelijks en per student geëvalueerd. 

Afwezigheden en inhaalopdrachten

De deelname van de studenten aan de projectweek is verplicht. Dagelijks wordt door de hoofdcoach tweemaal de aanwezigheid gecontroleerd op basis van een aanwezigheidslijst. De lijsten worden dagelijks bezorgd aan de coördinator van de projectweek die de oorzaak van de afwezigheid nagaat en eventuele acties bespreekt met de inhoudelijk verantwoordelijke en de coaches.

Een ongewettigde afwezigheid kan leiden tot een "0" voor het (deel van het) opleidingsonderdeel of tot uitsluiting uit de groep. De beslissing wordt genomen door de directeur van het studiegebied op advies van de coaches, de inhoudelijk verantwoordelijke en de coördinator van de projectweek.

Een gewettigde afwezigheid kan leiden tot een "inhaalopdracht die equivalent is aan de gemiste projectopdracht". Deze opdracht wordt geformuleerd door de inhoudelijk verantwoordelijke en de hoofdcoach, in samenspraak met de coördinator van de projectweek.

 

De punten van de coaching en de projectweek worden samengeteld op 40 en nadien herleid tot 20.

Wat moet je doen bij

1)      afwezigheid i.v.m. taken / testen / presentaties ? Dit vind je terug via deze link  https://bit.ly/Afwezigheid_HWBK_2021_NL

Afwezigheid/ziekte i.v.m. taken/testen/presentaties dient gemeld te worden de dag van de beoordeling en vóór het uur waarop de test of taak plaats vindt, via http://bit.ly/absent-studentHWBK met invulling van alle gevraagde gegevens (naam, klasgroep, officiële naam opleidingsonderdeel, naam docent). Registratie kan via computer of smartphone.

Je  dient eveneens dezelfde dag jouw doktersattest door te mailen (leesbare foto) naar absentstudentHWBK@odisee.be met de vermelding van (klasgroep, officiële naam opleidingsonderdeel, naam docent).

2)       afwezigheid bij het examen:

Afwezigheid/ziekte bij een examen dient gemeld te worden VOOR de start van het examen via het ticketsysteem: https://jira.odisee.be/plugins/servlet/desk/portal/4

 

Met klachten en/of eventueel andere problemen kan je steeds terecht op het mailadres ombudsbkbrussel@odisee.be

 

-         

 

 

 

Er is geen tweede examenkans.
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • OBB01a - Topics uit het werkveld (over academiejaar)
  • OBB99z - Bedrijfsproject/Coaching (over academiejaar)