Brede zorg (B-ODISEE-OAS42A)

4 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Gheyssens Esther (coördinator) |  De Cock Steffi |  Gheyssens Esther |  Penneman Jürgen |  Saron Miriam
Kernteam Secundair Onderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS57A : Brede zorg
OBS58A : Brede zorg (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OBS77A : Brede zorg
OAS16A : Brede zorg
OAS33A : Brede zorg
OAS66A : Brede zorg

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Brede zorg (B-ODISEE-OAS42a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
De Cock Steffi |  Gheyssens Esther |  Penneman Jürgen |  Saron Miriam
Kernteam Secundair Onderwijs Aalst

In het opleidingsonderdeel Brede Zorg staat de zorg voor de leerlingen centraal.  We gaan in op onze opdracht als leerkracht, het zorgbeleid op school en partners waar we binnen en buiten de school een beroep op kunnen doen.   

Volgende thema’s komen hierbij aan bod: 

- Emancipatorische onderwijsvisie  

- Handelingsgericht werken 

- Zorgcontinuüm 

- Lichtheid van het opvoeden: meesterschap 

- Kansarmoede 

- Leersteundecreet 

- Ondersteuningsnetwerken 

- Ouderbetrokkenheid (en zorg) bij allochtone jongeren 

Het verplichte en aanbevolen cursusmateriaal is beschikbaar op Toledo.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30135

Casuïstiek - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Tijdens de contactlessen werken we interactief in dit opleidingsonderdeel.  We vertrekken vanuit de praktijk met casussen en brengen theoretische kaders aan ter verdieping en ondersteuning.   
Verder maak je een groepsopdracht ‘sociale kaart’, waarbij je samenwerkt rond een vooraf afgesproken thema (pesten, nieuw samengestelde gezinnen, spijbelen en schoolmoeheid, rouw en verlies, …).  

Je verdiept je in het thema aan de hand van een interview en gaat op zoek naar externe actoren waar je als leerkracht/school mee kan samenwerken. 
Ter voorbereiding van de mondeling open boek evaluatie kan je vooraf vragen stellen aan de docent.   

Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op https://stage.odisee.be/onderwijs/veb/

Evaluatieactiviteiten

Brede zorg (B-ODISEE-O72430)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer, Naslagwerk, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

In de loop van het semester maak je een schriftelijke opdracht. Deze groepsopdracht presenteer je ook mondeling voor de hele studentengroep.  

Op het einde van het semester krijg je een mondelinge open boek evaluatie aan de hand van cases.  

Volgende onderdelen maken dus deel uit van de evaluatie: 

- Een opdracht met eindpresentatie. Je kan doorheen de lessen begeleiding krijgen. 

- Een evaluatiemoment op het eind van het semester onder de vorm van een mondeling openboek evaluatie. 

Ook de presentaties bevatten te kennen leerinhouden voor de eindevaluatie.  

Je moet geslaagd zijn voor elk onderdeel om te slagen voor dit opleidingsonderdeel. Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel. 

Het eindpunt zal berekend worden op basis van volgende puntenverhouding:  

30 % voor de opdracht van de sociale kaart. Indien je bij de criteriatabel (opgenomen in de opdracht sociale kaart) 2 onvoldoendes hebt voor de 5 vetgedrukte criteria, behaal je een cijfer onder 50 %.  

70 % voor de mondeling open boek evaluatie.  

Indien je op één van de onderdelen niet slaagt, is dit laagste cijfer, omgerekend, het eindcijfer voor brede zorg.  

Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. De student(e) neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel. 

Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je op Ultra (Toledo).  

 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.