Krachtig ontwerpen (B-ODISEE-OAL99A)

3 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
De Peusseleir Greet (coördinator) |  Callebaut Geert |  De Peusseleir Greet |  Van Ransbeeck Ina
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Ik illustreer onderbouwd het belang van basiselementen van efficiënt en effectief klasbeheer die bijdragen aan een warm en veilig leer- en leefklimaat.  

Ik verantwoord gemaakte keuzes bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving vanuit de verschillende componenten van een didactisch model.  

Ik analyseer en beargumenteer didactische principes met focus op doelgericht werken. 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Krachtig ontwerpen (B-ODISEE-OAL99a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht21 urenTweede semesterTweede semester
Callebaut Geert |  De Peusseleir Greet |  Van Ransbeeck Ina
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Binnen het OPO Krachtig ontwerpen staan twee invalshoeken centraal:

1.  Inzichten uit de (digitale) didactiek

2.  Inzichten uit de pedagogiek

Bij elk van deze invalshoeken wordt ingezoomd op een aantal inhouden die op basis van wetenschappelijk onderzoek hun waarde bewezen hebben voor professionals die werken met kinderen, voor de klaspraktijk en meer bepaald voor de leraar lager onderwijs.

1. In de lessen didactiek krijgen de componenten beginsituatie, doelen, werkvormen, leer- en onderwijsactiviteiten, inhoud, media en evaluatie uit het didactisch model van Van Gelder concrete invulling bij het maken van een schriftelijke lesvoorbereiding. De student dient elke component dan ook theoretisch te kennen. Didactische principes die in de lerarenopleiding centraal staan en van belang zijn voor het realiseren van een krachtige leeromgeving nemen hierbij ook een belangrijke plaats in. In de lessen digitale didactiek komt het gebruik van digitale leermiddelen ter ondersteuning van een krachtige leeromgeving aan bod. 

2.  In de lessen pedagogiek wordt ingezoomd op de basiselementen van een effectief en efficiënt klasbeheer.

Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten

DAGONDERWIJS:

De lessen gaan on-campus door tijdens hoor- en werkcolleges. Op frequente basis worden opdrachten in duo of kleine groepen uitgevoerd tijdens de werkcolleges.

Vanuit dit OPO worden specifieke inhouden gekoppeld aan kijkwijzers (oefeningen/opdrachten) voor het OPO Praktijk 2.

 

HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO):

Zelfstudie met één begeleidingssessie en een vrijblijvend coachingsmoment.

Evaluatieactiviteiten

Krachtig ontwerpen (B-ODISEE-O73686)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het evaluatiemoment in de examenperiode voor de onderdelen didactiek en pedagogiek gebeurt via een schriftelijk gesloten boek examen met open vragen, gesloten vragen en meerkeuzevragen.
Digitale didactiek wordt beoordeeld aan de hand van diverse opdrachten en practica waarbij het product en het proces wordt beoordeeld.

Het cijfer voor het OPO Krachtig ontwerpen bestaat uit volgende onderdelen:

- digitale didactiek: dit onderdeel telt mee voor 30% 

- didactiek en pedagogiek: dit onderdeel telt mee voor 70%

Behaal je op één van beide deelevaluaties 7/20 of minder dan resulteert dit in een niet-tolereerbaar cijfer.
Om geslaagd te zijn voor dit OPO moet aan alle deelevaluaties deelgenomen worden. Indien je niet deelneemt aan één van de deelevaluaties krijg je voor dit OPO een NA.

De student behaalt een score op 20 voor het OPO Krachtig ontwerpen.

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.