Leergebiedoverschrijdende eindtermen (B-ODISEE-OAL97A)

Doelstellingen
LUK's sociale vaardigheden en leren leren:
- Ik breng de eindtermen en leerplandoelen met betrekking tot sociale vaardigheden en leren leren in kaart door de klas- en schoolpraktijk gericht te gaan observeren.
- Ik beschrijf verschillende functionele werkvormen die gebruikt kunnen worden om aan sociale vaardigheden en leren leren te werken in de klas- en schoolpraktijk.
- Ik formuleer vanuit de warme en koude executieve functies hoe ik het sociaal-emotioneel leren en het leren leren op een effectieve manier kan bevorderen bij leerlingen.
LUK's ICT:
- Ik kan de diverse digitale didactische hulpmiddelen integreren in de onderwijspraktijk met het oog op hetbehalen van de lesdoelen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Leergebiedoverschrijdende eindtermen (B-ODISEE-OAL97a)




Inhoud
Sociale vaardigheden
- Sociaal-emotioneel leren
- De vijf SEL competenties (ik, jij, wij)
Leren leren
- Model van Zimmerman
- Zone van naaste ontwikkeling
- Zelfdeterminatietheorie
- Executieve functies
ICT
- Mediawijsheid en mediageletterdheid
- DigCompEdu-kader
- Filmeducatie
- Computational thinking
- Vakgebiedoverstijgend werken
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt gepubliceerd op Toledo. Dit zal bestaan uit PowerPointpresentaties, opdrachten en literatuur.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
Casuïstiek - Oefeningen/opdrachten - Reflectie
Doorheen de contactmomenten wordt er gebruik gemaakt van gevarieerde werkvormen.
Evaluatieactiviteiten
Leergebiedoverschrijdende eindtermen (B-ODISEE-O73622)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Sociale vaardigheden en leren leren:
- Observatieopdracht in de klaspraktijk, gevolgd door een reflectie.
ICT:
- Praktische opdrachten ter verwerking van de inhouden.
Toelichting bij herkansen
De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA/OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OLA/OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OLA/OPO. Het volledige OPO/OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.