Leergebiedoverschrijdende eindtermen (B-ODISEE-OAL97A)

3 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
Callebaut Geert (coördinator) |  Callebaut Geert |  Van Ransbeeck Ina
Kernteam Lager onderwijs Aalst

LUK's sociale vaardigheden en leren leren:

  • Ik breng de eindtermen en leerplandoelen met betrekking tot sociale vaardigheden en leren leren in kaart door de klas- en schoolpraktijk gericht te gaan observeren.
  • Ik beschrijf verschillende functionele werkvormen die gebruikt kunnen worden om aan sociale vaardigheden en leren leren te werken in de klas- en schoolpraktijk.
  • Ik formuleer vanuit de warme en koude executieve functies hoe ik het sociaal-emotioneel leren en het leren leren op een effectieve manier kan bevorderen bij leerlingen.

LUK's ICT:

  • Ik kan de diverse digitale didactische hulpmiddelen integreren in de onderwijspraktijk met het oog op hetbehalen van de lesdoelen.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Leergebiedoverschrijdende eindtermen (B-ODISEE-OAL97a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenTweede semesterTweede semester
Callebaut Geert |  Van Ransbeeck Ina
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Sociale vaardigheden

  • Sociaal-emotioneel leren
  • De vijf SEL competenties (ik, jij, wij)

Leren leren

  • Model van Zimmerman
  • Zone van naaste ontwikkeling
  • Zelfdeterminatietheorie
  • Executieve functies

ICT

  • Mediawijsheid en mediageletterdheid
  • DigCompEdu-kader
  • Filmeducatie
  • Computational thinking
  • Vakgebiedoverstijgend werken

Het studiemateriaal wordt gepubliceerd op Toledo. Dit zal bestaan uit PowerPointpresentaties, opdrachten en literatuur.

Nederlands

Casuïstiek - Oefeningen/opdrachten - Reflectie

Doorheen de contactmomenten wordt er gebruik gemaakt van gevarieerde werkvormen.

Evaluatieactiviteiten

Leergebiedoverschrijdende eindtermen (B-ODISEE-O73622)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Sociale vaardigheden en leren leren:

  • Observatieopdracht in de klaspraktijk, gevolgd door een reflectie.

ICT:

  • Praktische opdrachten ter verwerking van de inhouden.

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OLA/OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.

Bij een eventueel tekort voor het OLA/OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OLA/OPO. Het volledige OPO/OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.