Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OAL93A)

Doelstellingen
Ik verken de boeiende wereld van kunst & cultuur.
Ik beargumenteer de waarde en de fundamenten van muzische vorming vanuit de principes en het belang van een harmonische persoonlijkheidsontwikkeling, een persoonsvormende aanpak.
Ik verken en herken de taal van de kunsten zijnde de bouwstenen of vormgevingselementen eigen aan elke kunstdiscipline of domein.
Ik druk mij uit op creatieve wijze door gebruik te maken van diverse muzische talen.
Begintermen
De algemene toelatinsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3010 : Muzische opvoeding 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3028 : HAO Muzische opvoeding 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OAL93a)




Inhoud
De leerkracht als cultuurparticipant is een belangrijke basiscompetentie die we in dit OPO nastreven. In dit OPO ervaren studenten wat een muzische grondhouding is. Ze worden gestimuleerd actief deel te nemen aan het culturele leven.
Studenten maken kennis met verschillende muzische domeinen. We starten steeds vanuit een muzische indruk waarna we de visie op muzisch werken bekijken en de essentie van muzische vorming bespreken. De muzische talen om je uit te drukken worden exemplarisch beleefd en besproken. Verschillende domeinen komen wisselend en domeinoverschrijdend aan bod doorheen de contactmomenten (bijvoorbeeld drama en woord, dans en beeld, muziek en media). Vanuit de muzische indrukken bouwen we het begrippenkader op (bouwstenen en werkvormen). De verwerking gebeurt steeds a.d.h.v verschillende werkvormen en technieken uit de verschillende domeinen. Studenten werken naar een muzisch toonmoment toe.
Toelichting werkvorm
DAGONDERWIJS : studenten nemen actief deel aan de contactmomenten.
HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO): studenten wonen het voorziene contactmoment bij. In het contactmoment wordt een aanzet gegeven om zelfstandig de verschillende domeinen te verkennen en het toonmoment voor te bereiden.
Evaluatieactiviteiten
Muzische vorming 1 (B-ODISEE-O73618)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling (toonmoment), Schriftelijk (opdracht)
Leermateriaal : Cursusmateriaal
Dit OPO is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteiten.
De student herneemt alle onderdelen van het OPO in EP3, ook die onderdelen waarvoor de student eventueel slaagde.