Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OAL93A)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Van Cromphaut Veerle (coördinator) |  Droessaert Christiane |  Van Cromphaut Veerle |  Van Keymeulen Elfi
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Ik verken de boeiende wereld van kunst & cultuur. 

Ik beargumenteer de waarde en de fundamenten van muzische vorming vanuit de principes en het belang van een harmonische persoonlijkheidsontwikkeling, een persoonsvormende aanpak. 

Ik verken en herken de taal van de kunsten zijnde de bouwstenen of vormgevingselementen eigen aan elke kunstdiscipline of domein. 

Ik druk mij uit op creatieve wijze door gebruik te maken van diverse muzische talen. 

 

De algemene toelatinsvoorwaarden en dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3010 : Muzische opvoeding 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3028 : HAO Muzische opvoeding 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Muzische vorming 1 (B-ODISEE-OAL93a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
Droessaert Christiane |  Van Cromphaut Veerle |  Van Keymeulen Elfi
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De leerkracht als cultuurparticipant is een belangrijke basiscompetentie die we in dit OPO nastreven. In dit OPO ervaren studenten wat een muzische grondhouding is. Ze worden gestimuleerd actief deel te nemen aan het culturele leven. 

Studenten maken kennis met verschillende muzische domeinen. We starten steeds vanuit een muzische indruk waarna we de visie op muzisch werken bekijken  en de essentie van muzische vorming bespreken. De muzische talen om je uit te drukken worden exemplarisch beleefd en besproken.  Verschillende domeinen komen wisselend en domeinoverschrijdend aan bod doorheen de contactmomenten (bijvoorbeeld drama en woord, dans en beeld, muziek en media). Vanuit de muzische indrukken bouwen we het begrippenkader op (bouwstenen en werkvormen). De verwerking gebeurt steeds a.d.h.v verschillende werkvormen en technieken uit de verschillende domeinen. Studenten werken naar een muzisch toonmoment toe. 

DAGONDERWIJS : studenten nemen actief deel aan de contactmomenten.

HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO): studenten wonen het  voorziene contactmoment bij. In het contactmoment wordt een aanzet gegeven om zelfstandig de verschillende domeinen te verkennen en het toonmoment voor te bereiden. 

Evaluatieactiviteiten

Muzische vorming 1 (B-ODISEE-O73618)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Type : Examen buiten de normale examenperiode

Evaluatievorm : Mondeling (toonmoment), Schriftelijk (opdracht)

Leermateriaal : Cursusmateriaal

Dit OPO is niet tolereerbaar.

 

 

Zelfde modaliteiten. 

De student herneemt alle onderdelen van het OPO in EP3, ook die onderdelen waarvoor de student eventueel slaagde.