Wereldoriëntatie 2 (B-ODISEE-OAL92A)

Doelstellingen
Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 2 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk).
Ik formuleer denkwijzen, doelen, instructies en gerichte vragen, gericht op de concepten en principes met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 2 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk) met gebruik van de juiste vakterminologie, wat leidt tot een heldere en begrijpelijke communicatie van concepten binnen wereldoriëntatie aangepast aan het begripsniveau van lagereschoolleerlingen.
Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten, met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 2 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk), vanuit een kritische houding, en kan dit indien nodig aanpassen, wat leidt tot het verbeteren van de leerervaring en het bereiken van leerdoelen.
Ik ontwerp zelfstandig functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 2 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk), volgens de didactische krachtlijnen van wereldoriëntatie.
Ik ontwerp zelfstandig functionele, gestructureerde inhoudsanalyse met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 2 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk), volgens de didactische krachtlijnen van wereldoriëntatie op niveau van lagereschoolleerlingen.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Voor het opleidingsonderdeel Wereldoriëntatie 2 zijn er zijn geen specifieke toelatingsvoorwaarden en is er is geen dwingende volgtijdelijkheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wereldoriëntatie 2 (B-ODISEE-OAL92a)




Inhoud
Deze cursus omvat inhouden met betrekking tot leerinhouden ruimte en niet-levende natuur uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij.
Er wordt inhoudelijk en didactische dieper ingegaan op:
- Oriëntatie- en kaartvaardigheid
- Ruimtebeleving
- Ruimtelijke ordening/bepaaldheid
- Algemene vaardigheden ruimte
- Verkeer en mobiliteit
- Niet-levende natuur
- Sociaal-economische verschijnselen
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
DAGONDERWIJS:
De cursorische inhouden worden via blended learning aangebracht. Dit houdt in:
- hoorcolleges,
- on line lessen,
- kennisclips
- opdrachten
- excursie
Een extra coachingsmoment wordt voorzien.
HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO):
Inhouden worden aangeboden via een syllabus, kennisclips en een opdracht. Eén contactmoment wordt ingericht.
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie 2 (B-ODISEE-O73617)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
DAGONDERWIJS en HOGER AFSTANDSONDERWIJS:
Dit OPO wordt geëvalueerd op basis van een examen en een individuele taak. Het niet indienen van deze opdracht leidt tot een NA voor het volledige OPO.
De puntenverdeling gebeurt als volgt:
- 85 % examen
- 15 % individuele taak
Dit OPO is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
De student herneemt in EP3 alleen die evaluatieonderdelen van het OPO waarvoor hij nog niet slaagde, voor de geslaagde deelevaluaties krijgt de student overdracht van punten naar de volgende examenperiode toe. Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3 vervallen deze deelevaluaties binnen het OPO, er is dus maw geen overdracht van deelevaluaties naar het volgende academiejaar toe. Het volledige OPO moet dan opnieuw worden afgelegd.