Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OAL91A)

Doelstellingen
Ik beheers de inhoudelijke expertise met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 1 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk).
Ik formuleer denkwijzen, doelen, instructies en gerichte vragen, gericht op de concepten en principes met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 1 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk) met gebruik van de juiste vakterminologie, aangepast aan het begripsniveau van de leerlingen.
Ik verantwoord de keuze van bestaand didactisch materiaal in leeractiviteiten, met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 1 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk), vanuit een kritische houding, en kan dit indien nodig aanpassen, wat leidt tot het verbeteren van de leerervaring en het bereiken van leerdoelen.
Ik ontwerp zelfstandig functionele en motiverende leermiddelen en –activiteiten met betrekking tot de leerinhouden aangebracht in semester 1 uit de domeinen van Wetenschappen en techniek en Mens en maatschappij (campusafhankelijk), volgens de didactische krachtlijnen van wereldoriëntatie.
Begintermen
De algemene toelichtingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-OAL91a)




Inhoud
Deze cursus omvat 15 leseenheden. Deze omvatten een inhoudelijke verdieping en een didactische uitwerking naar de lagere school.
Volgende leseenheden komen aan bod.
- Het belang van natuuronderwijs voor kinderen in hun eigen leefomgeving
- Biotoopstudie in de omgeving van de school
- Planten rondom ons : zwammen, varens en mossen
- Planten rondom ons : de zaadplanten
- Herfst, dieren, planten en de mens maken zich klaar voor de winter
- Samenhang in ecosystemen
- Plantenmorfologie
- Indeling van het dierenrijk
- Dieren bestuderen in de omgeving van de school : de vogels
- De lente, lentebloemen, het leven van kikkers en vlinders
- Zoogdieren voorkomend in onze leefomgeving : vos, egel en mol
- De zee en zijn bijhorende bewoners
- Duurzaamheid, zorg dragen voor de natuur
- De mens en zijn functioneren
- De zintuigen
Toelichting werkvorm
De lessen bestaan uit hoorcolleges. Tijdens de lessen is er steeds een didactische verdieping naar de lagere school toe.
Er wordt zoveel mogelijk proefondervindelijk gewerkt en dit binnen en buiten het klaslokaal;
Evaluatieactiviteiten
Wereldoriëntatie 1 (B-ODISEE-O73616)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student dient alle delen van het OPO af te leggen om te kunnen slagen voor dit OPO
- 80 % examen;
- 20% taken : Biotoopstudie (bestaat uit biotoopstudie eigen omgeving en een herbarium)
Dit OPO is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.
- 80 % examen;
- 20% taken: Biotoopstudie ( bestaat uit biotoopstudie eigen omgeving en een herbarium)
Dit OPO is niet tolereerbaar.